C-369/24 MET Magyarorszag et Global NRG ROM

Contentverzamelaar

C-369/24 MET Magyarorszag et Global NRG ROM

Prejudiciële hofzaak      

Zie bijlage voor de verwijzingsuitspraak, en klik hier voor het dossier van het Hof van Justitie (voor zover beschikbaar).

Termijnen: Motivering departement:     25 juli 2024
Schriftelijke opmerkingen:                     11 september 2024

Trefwoorden: aardgas; transmissietarieven

Onderwerp: 
-    Verordening (EU) 2017/460 van de Commissie van 16 maart 2017 tot vaststelling van een netcode betreffende geharmoniseerde transmissietariefstructuren voor gas: artikel 35.

Feiten:
Verwerende partij is de Hongaarse regulerende instantie voor de energiesector en de diensten van openbaar nut (MEKH). Verzoekende partijen hebben deelgenomen aan ‘open season’-procedures voor het boeken van ‘capaciteit’ van een gaspijpleiding tussen Hongarije en Roemenië. Dit betekent dat zij gas op een bepaalde plaats in het systeem kunnen brengen en er op een ander punt weer uit kunnen halen. Op 20 oktober 2008 heeft de systeembeheerder langlopende contracten gesloten met de verzoekende partijen, voor capaciteitsboeking, aardgastransmissie en netbeheer voor de periode 2010-2030. MEKH heeft de tarieven voor netgebruik voor niet-geboekte capaciteit vastgesteld in de langlopende contracten. Verzoekende partijen zijn opgekomen tegen het besluit van MEKH.

Overweging:
Op 6 april 2017 is verordening 2017/640 in werking getreden. Artikel 6, lid 3 bepaalt dat op alle ‘entry- en exitpunten’ in een systeem dezelfde referentieprijsmethodologie moet worden toegepast. Deze punten zijn de plekken waarop klanten hun gas uit het systeem kunnen halen. Door verschillende taalversies van de verordening is het de verwijzende rechter niet duidelijk of de gesloten contracten onder de uitzondering van artikel 35, lid 1, vallen. In dit artikel worden bepaalde contracten die gesloten zijn vóór 6 april 2017 uitgesloten van de verordening.

Prejudiciële vraag:
Moet artikel 35, lid 1, van verordening 2017/460, gelet op de beginselen van rechtszekerheid en gewettigd vertrouwen, aldus worden uitgelegd dat de daarin neergelegde vrijstelling ook van toepassing is op langlopende contracten voor het boeken van capaciteit die vóór 2017 zijn gesloten en waarvan de prijsclausules niet bepalen dat het bij de sluiting van het contract vastgestelde capaciteits- en/of commoditygebaseerde transmissietarief uitsluitend kan veranderen volgens een vooraf bepaalde formule die is gebaseerd op de door het nationale bureau voor de statistiek vastgestelde consumentenprijzenindex, maar waarin – krachtens een dwingende bepaling van nationaal recht – in plaats van het berekende tarief het officiële tarief voor netgebruik wordt toegepast indien dit laatste tarief lager is, waarbij het officiële tarief het tarief is dat de partijen in de volgende periode indexeren en voor de bepaling waarvan de instantie, behalve met de indexering, rekening houdt met nieuwe kortlopende contracten voor het boeken van capaciteit die zijn gesloten voor een bepaalde interconnector en met de daaruit voortvloeiende inkomsten, alsmede met het interne rendement?

Aangehaalde (recente) jurisprudentie: C-283/81 CILFIT

Specifiek beleidsterrein: EZ

Gerelateerde documenten