Commissie maakt handleiding staatssteun voor nationale rechters

Contentverzamelaar

Commissie maakt handleiding staatssteun voor nationale rechters

Nationale rechters moeten een grotere rol spelen bij het handhaven van de staatssteunregels, zo vindt de Europese Commissie. Onder de versoepelde staatssteunregels is het voor veel vormen van staatssteun niet verplicht deze aan te melden bij de Commissie. De Commissie wil de rol van de nationale rechter een nieuwe impuls geven met een handleiding voor de rechter in zaken over (ongeoorloofde) staatssteun.

In 2006 heeft de Commissie onderzoek laten verrichten naar de handhaving van de staatssteunregels op nationaal niveau. Hieruit bleek dat de meeste procedures worden aangebracht door belastingbetalers met het doel om de ongeoorloofde steun terug te vorderen. De privaatrechtelijke controle op de effecten van staatsteun op de mededinging in de lidstaten is nog onvoldoende, zo vindt de Commissie. Vandaar dat de Commissie de rechtbanken met een notitie richtlijnen wil verschaffen zodat zij kunnen optreden tegen ongeoorloofde staatssteun.

Onder de nieuwe Algemene Groepsvrijstellingverordening (vastgesteld in augustus 2008) is het voor een aantal vormen van staatsteun niet nodig dat zij aangemeld wordt bij de Commissie. Naast deze verordening bestaan er ook andere constructies waardoor lidstaten geen voorafgaande toestemming van de Commissie nodig hebben. Deze vormen van staatssteun ontsnappen dus in beginsel aan de aandacht van de Commissie.

Nationale rechters kunnen echter niet de verenigbaarheid van steun met het staatssteunrecht beoordelen. Dit is de exclusieve bevoegdheid van de Commissie. De rechter moet dus in eerste instantie nagaan onder welk regime de maatregel valt. Hierna kan de rechter nagaan of aan de beschreven voorwaarden is voldaan. Indien twijfels bestaan over de interpretatie van een bepaalde regel kan de rechter een prejudiciƫle vraag aan het EG-Hof van Justitie stellen.

Ook kunnen de nationale rechters de Commissie in belangrijke mate te hulp komen bij bijvoorbeeld het voorkomen van betaling van ongeoorloofde staatssteun, het terugvorderen van staatsteun of het vorderen van schadevergoeding als gevolg van staatssteun. De slagvaardigheid van de Commissie is als gevolg van jurisprudentie van het Hof van Justitie beperkt op deze gebieden (arresten Boussac, Tubemeuse). Onder het nationale privaatrecht kunnen deze kwestie veel sneller worden aangepakt.