Commissie stelt verbetering van rechten voor luchtvaartpassagiers voor

Contentverzamelaar

Commissie stelt verbetering van rechten voor luchtvaartpassagiers voor

Om de rechten van luchtvaartpassagiers te verbeteren, heeft de Commissie een pakket aan regelgeving voorgesteld dat ziet op betere informatievoorziening, betere zorg en betere regels betreffende omleiding, annulering en vertraging van vluchten.

Verordening 261/2004 trad in 2005 in werking en gaf al minimumvereisten betreffende bijstand en compensatie voor luchtvaartpassagiers getroffen door lange vertragingen of annuleringen van vluchten. Deze regels hebben de positie van de passagier al aanzienlijk verbeterd. Het nieuwe pakket aan maatregelen moet de rechten van luchtvaartpassagiers op een nog hoger plan tillen.

Onderzoek in EU-landen gaf aan dat reizigers nog steeds veel last hebben van omboekingen, annuleringen, vertragingen en instapweigeringen. In de helft van de gevallen wordt geen compensatie in de vorm van maaltijden of accommodatie aangeboden. Ook bleek dat weinig passagiers die recht hebben op financiƫle compensatie, deze ook daadwerkelijk hebben ontvangen. Klachtenprocedures zijn ook vaak gebrekkig en er bestaan nog vaak onduidelijkheden over de precieze verplichtingen van luchtvaartmaatschappijen.

De nieuwe regels lijken echter ook de positie van de luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Deze maatschappijen hebben op grond van het nieuwe pakket in plaats van de huidige drie uur, nu vijf uur de tijd om de vlucht (max. 3500 km.) voort te zetten voordat zij compensatie moeten betalen. De gedachte achter deze regels is de maatschappijen te stimuleren om de reis toch voort te zetten. Met de huidige regels is het namelijk vaak goedkoper om de vlucht te annuleren dan om compensatie te betalen.

Meer informatie vindt u hier.