Europese Raad 15 en 16 oktober 2008

Contentverzamelaar

Europese Raad 15 en 16 oktober 2008

De Europese Raad van 15 en 16 oktober 2008 werd vooral beheerst door de situatie op de financiële markten. Desalniettemin is een aantal andere belangrijke maatregelen aan de orde gekomen, zoals het immigratie- en asielpact en energiezekerheid. In december zal verder worden gesproken met de Ierse premier over de situatie rond het Verdrag van Lissabon. En de Rotterdamse architect Rem Koolhaas zal zitting nemen in een Reflectiegroep die is ingesteld om na te denken over de toekomst van Europa.

Kredietcrisis

In het kader van de internationale kredietcrisis heeft de Europese Raad steun gegeven aan het plan dat eerder binnen de Eurozone (de 15 lidstaten die de euro als betaalmiddel hebben) is afgesproken. Financiële instellingen die in moeilijkheden komen zullen door de lidstaten afzonderlijk ondersteund worden. Banktegoeden worden in de gehele Unie voor minstens 50.000 euro gegarandeerd.

Om Europese coördinatie van de kredietcrisis mogelijk te maken steunt de Europese Raad unaniem de instelling van een zogenoemde ‘financiële- crisiscel’. Deze overlegstructuur kan op ad hoc- basis bijeengeroepen worden en bestaat uit vertegenwoordigers van het Voorzitterschap, de Europese Commissie, De Europese Centrale Bank, de Eurogroepzone en de regeringen van de lidstaten.

Verder roept de Europese Raad op de wijziging van de EU-regels voor toezicht op het financiële systeem te versnellen. (Zie de eerdere berichtgeving op de ECER-website)

De Europese Raad is solidair met EVA-partner IJsland. Er wordt evenwel van de IJslanders verwacht dat ze alle financiële verplichtingen nakomen.

Beslissingen over het Verdrag van Lissabon en het EU-klimaatpakket werden mede vanwege deze actuele ontwikkeling doorgeschoven naar de eerstvolgende Europese Raad in december 2008.

Immigratie- en asielpact

De Europese Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan het Immigratie- en asielpact. Immigratie is een fenomeen dat altijd zal bestaan. De hypothese van een nulimmigratie is zowel onrealistisch als gevaarlijk, zo stelt het Pact. Bovendien is immigratie voor de Europese kenniseconomie onontbeerlijk. Het Pact probeert meer dan vorige actieplannen een goede balans te vinden tussen de voordelen en nadelen van immigratie en asiel. Verder wordt er in het Pact werk gemaakt van een gecoördineerd Europees uitzettingsbeleid.

Het Pact bestaat op hoofdlijnen uit de volgende actiepunten:

- Het organiseren van legale immigratie, rekening houdend met de door iedere lidstaat vastgestelde prioriteiten, behoeften en opvangcapaciteit, en de bevordering van de integratie;

- Het bestrijden van illegale immigratie, in het bijzonder door ervoor te zorgen dat vreemdelingen die zich illegaal op het grondgebied bevinden naar hun land van herkomst of naar een land van doorreis terugkeren;

- De verbetering van de doeltreffendheid van de buitengrenscontroles;

- De totstandbrenging van een “Europa van het asiel”?;

- De totstandbrenging van een alomvattend partnerschap met de landen van herkomst en doorreis om de synergie tussen migratie en ontwikkeling te bevorderen.

Gezien de ontwikkelingen rondom het Verdrag van Lissabon zullen de voornemens op dit gebied minder snel in wetgeving kunnen worden omgezet dan gehoopt. Het Verdrag van Lissabon introduceert de codecisieprocedure voor besluitvorming op het gebied van migratie en asiel.

Energiezekerheid

Op het gebied van de zekerheid van de energievoorziening van de EU nam de Europese Raad de volgende richtsnoeren aan:

- de afronding, vóór het eind van de zittingsperiode, van het pakket wetgevingsmaatregelen betreffende de interne elektriciteits- en gasmarkt;

- de versnelde uitvoering van het Europees actieplan voor energie-efficiëntie en van het strategisch plan voor energietechnologie;

- de vastberaden voortzetting van de diversifiëring van energiebronnen, waartoe de maatregelen van het pakket energie/klimaat rechtstreeks zullen bijdragen;

- de bevordering van een betere marktwerking, met name door meer transparantie over de bewegingen en voorraden en informatie-uitwisseling over de behoeften en de energierijkdommen op lange termijn;

- de uitwerking van crisismechanismen om het hoofd te bieden aan tijdelijke onderbrekingen van de voorziening;

- de versterking en voltooiing van de kritieke infrastructuren, met name de trans-Europese energienetwerken en de terminals voor vloeibaar aardgas. Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de interconnecties en de aansluiting van de meest afgelegen landen in Europa, de aansluiting van de Europese netwerken op de voorzieningsinfrastructuur en de noodzaak om zowel de bronnen als de routes te diversifiëren. De Europese Raad steunt het initiatief van de Commissie om een actieplan op te stellen teneinde de interconnecties in het Baltisch gebied sneller tot stand te brengen. Nog dit jaar zal hiervoor een tijdpad worden opgesteld;

Reflectiegroep

De Europese Raad heeft tot slot zijn goedkeuring gehecht aan het voorstel van de voorzitter van de Reflectiegroep en zijn twee vicevoorzitters betreffende de samenstelling van de groep, dat als bijlage bij deze conclusies gaat. De groep zal haar werkzaamheden zo spoedig mogelijk aanvangen en zal reflectiewerk verrichten overeenkomstig het door de Europese Raad van december 2007 vastgestelde mandaat. Het secretariaat-generaal van de Raad zal de groep materiële en logistieke ondersteuning bieden.