ICER-advies gebiedsontwikkeling en aanbesteden naar gemeenten.

Contentverzamelaar

ICER-advies gebiedsontwikkeling en aanbesteden naar gemeenten.

Het arrest van het EG-Hof van Justitie Auroux (C-220/05) heeft in Nederland onrust veroorzaakt bij partijen die betrokken zijn bij gebiedsontwikkeling. Naar aanleiding hiervan heeft de Interdepartementale Commissie Europees Recht (ICER) een analyse gemaakt van de praktische en juridische gevolgen van het arrest voor Nederland. Het ministerie van BZK heeft het rapport met een begeleidende brief verzonden naar alle gemeenten en provincies in Nederland, opdat alle Nederlandse overheden rekening houden met de conclusies van het rapport.

De ICER heeft getracht een antwoord te geven op de gerezen vragen. Een ad hoc werkgroep onder auspiciën van de ICER heeft het arrest uitvoerig geanalyseerd en de uitkomsten hiervan toegepast op de in Nederland gebruikelijke PPS voor gebiedsontwikkeling. De analyse van het arrest Auroux en de gevolgen voor de Nederlandse PPS voor gebiedsontwikkeling zijn neergelegd in het ICER- rapport Auroux.

Een belangrijke conclusie uit het rapport is dat het raadzaam is voor aanbestedende diensten om terughoudend te zijn met het stellen van eisen die verder gaan dan de gebruikelijke publiekrechtelijke betrokkenheid. Hoewel de rechtsverhouding in de zaak Auroux niet één op één gelijk te stellen is met de rechtsverhouding van de in Nederland gebruikelijke PPS voor gebiedsontwikkeling zijn er wel parallellen tussen de Franse en de Nederlandse situatie. Zowel in de Franse als in de Nederlandse situatie is sprake van een in één overeenkomst samengebrachte ontwikkeling van zowel publieke als private werken. In de zaak Auroux concludeerde het Hof dat de gemeente Roanne voor het gehele project – dat zowel publieke als private werken omvatte – ten onrechte geen Europese aanbestedingsprocedure had gevolgd.

In tegenstelling tot de zaak Auroux geschiedt de ontwikkeling van de private projecten in Nederland voor rekening en risico van de particuliere projectontwikkelaars. Dat betekent dat er voor de private werken in beginsel geen aanbestedingsplicht geldt. Niet duidelijk wordt immers na het arrest Auroux of het criterium voor wiens rekening en risico commercieel vastgoed wordt gerealiseerd, van belang is voor de beoordeling of sprake is van een bezwarende titel. De rechtspraak is op dit punt meerduidig. Het is om die reden wel raadzaam voor aanbestedende diensten om terughoudend te zijn met het stellen van eisen die verder gaan dan de gebruikelijke publiekrechtelijke betrokkenheid. Voor de publieke werken en diensten die in het kader van de gebiedsontwikkeling plaatsvinden geldt wel dat een gemeente deze werken en diensten moet aanbesteden. Onder bepaalde omstandigheden, als een gemeente geen andere mogelijkheid ter beschikking staat, kan zij de aanbestedingsplicht ‘doorleggen’ naar een private partij maar ook hier zal telkens kritisch gekeken moeten worden of aan de strikte voorwaarden van het Hof voldaan wordt.

Lees hier de volledige tekst van het rapport

Lees hier de begeleidende brief naar de decentrale overheden