Jaarrapport Ombudsman 2007: instellingen bieden betere service aan burgers

Contentverzamelaar

Jaarrapport Ombudsman 2007: instellingen bieden betere service aan burgers

Steeds vaker slagen de instellingen van de Europese Unie er in klachten van burgers zelf af te doen. In zijn rapport over het jaar 2007 zwaait de Europese Ombudsman Nikiforos Diamandouros de instellingen lof toe. Volgens hem ontstaat er een echte servicegerichte cultuur binnen de instellingen.

Tegenover deze positieve ontwikkelingen zet de Ombudsman ook enkele kritische noten. In 2007 ontving in 15 % van de gevallen de klager niet de service waar hij recht op had. Zo haalt het rapport het voorbeeld aan van de inwoners van het Groningse Bellingwolde. Zij hadden in 2002 al geklaagd bij de Europese Commissie over een windpark in de Duitse grensgemeente Rheden. De Commissie stelde Duitsland wel in gebreke, maar had in 2006 de kwestie nog niet afgerond. De Ombudsman beoordeelde deze periode onevenredig lang.

De belangrijkste statistieken uit het rapport:

- De Ombudsman ontving in 2007 minder klachten (3211) dan in 2006 (3830). Er waren echter wel meer klachten ontvankelijk (518) in vergelijking met 2006 (449).
- Belangrijkste ‘dader’ blijft de Europese Commissie. In 64 % van de gevallen gaat het om het handelen van deze instellingen.
- Belangrijkste grief van klagers in 2007 is, zoals in voorgaande jaren, een gebrek aan transparantie en daarmee samenhangend het weigeren van gevraagde informatie.
- 129 zaken werden geschikt door de EU-instelling: een verdubbeling ten opzichte van 2006.
- Twee maal opende de Ombudsman in 2007 op eigen initiatief een onderzoek: naar het betaalgedrag van de Commissie en naar organisatorische verbeteringen bij de Commissie ten behoeve van gehandicapten.
- 74 klachten kwamen uit Nederland. Een laag aantal in vergelijking met andere lidstaten (rekening houdend met het aantal inwoners).