Jaarverslag Ombudsman: gebrek aan transparantie grootste zorg

Contentverzamelaar

Jaarverslag Ombudsman: gebrek aan transparantie grootste zorg

Ruim een derde van de zaken die de Europese Ombudsman in 2008 heeft onderzocht had betrekking op een gebrek aan transparantie van de Europese instellingen. De Ombudsman ontving in 2008 78 klachten uit Nederland. Op een totaal van 3406 klachten bevinden de Nederlandse klagers zich in de middenmoot in Europa.

Het aandeel van de klachten over het gebrek aan transparantie baart de Ombudsman zorgen. Volgens hem is een beleid van openheid en verantwoording door de instellingen essentieel voor het vertrouwen van de burger en bedrijven in Europa. Dit hangt samen met de kritiek die hij uitte over het voorstel dat de Commissie in 2008 deed voor een nieuwe Eurowob-verordening (toegang tot documenten). Zijn aanbevelingen voor het voorstel zijn grotendeels overgenomen door het Europees Parlement.

Andere belangrijke gronden voor klachten zijn oneerlijke behandeling, machtsmisbruik, procedurefouten en nalatigheid.

De Europese Commissie blijft de belangrijkste ‘klant’ van de Ombudsman. Tweederde van alle geopende onderzoeken had betrekking op deze instelling. In 2008 stuurde de Ombudsman één speciaal verslag aan het Europees Parlement. Het betrof een zaak van een Brusselse vertaler die vanwege zijn leeftijd (65) geen werk meer kreeg aangeboden. De Commissie voerde aan dat zij meer kansen wilde geven aan jonge vertalers. Volgens de Ombudsman heeft de Commissie hiermee gediscrimineerd naar leeftijd. Een rapport van de Ombudsman gericht aan het Europees parlement is een zeldzaam verschijnsel. Hij doet dit enkel voor principiële kwesties (zie de berichtgeving op de ECER-website over deze kwestie).

In 2008 werd in 15% van de gevallen wanbeheer door een instelling vastgesteld door de Ombudsman. De overige zaken werden minnelijk geschikt, geseponeerd of er werd vastgesteld dat er geen sprake is van wanbeheer.