Nederlanders van nature klagers?
Nieuwsbericht | 20-05-2011
Het blijkt ook dat EU-burgers steeds beter doorhebben wat de Europese Ombudsman doet. Het aantal klachten dat buiten het mandaat van de Ombudsman lag nam af. Volgens de Ombudsman komt dit door de interactieve gids op de website van de Ombudsman.
Opvallende punten in het jaarverslag:
- Eén keer voelde de Ombudsman zich genoodzaakt een speciaal rapport in te dienen bij het Europees Parlement, over een onderzoek naar het weigeren van toegang tot informatie door de Commissie over Co2-uitstoot van auto’s.
- De meeste klachten bij de Ombudsman gaan over openbaarheid en toegang tot documenten van de instellingen.
- 65% procent van de klachten betreffen de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.
- veel klachten komen voort uit onvrede bij sollicitanten bij de instellingen. Veel personen klaagden over de manier waarop ze bejegend werden door het EPSO, het bureau voor personeelsselectie van de EU.