Nederlanders van nature klagers?

Contentverzamelaar

Nederlanders van nature klagers?

Op het kantoor van de Europese Ombudsman in Straatsburg denken ze daar heel anders over. Van de 2667 klachten die de Ombudsman ontving in 2010 kwamen er slechts 60 uit Nederland. Hiermee klagen Nederlanders veel minder dan Cyprioten, Belgen en Spanjaarden. Relatief gezien klagen Britten, Fransen en Denen nog wel minder dan Nederlanders. De meeste klachten gaan over de Europese Commissie. De helft van de dossiers worden gesloten met een ‘friendly solution’. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2010 van de Europese Ombudsman.

Het blijkt ook dat EU-burgers steeds beter doorhebben wat de Europese Ombudsman doet. Het aantal klachten dat buiten het mandaat van de Ombudsman lag nam af. Volgens de Ombudsman komt dit door de interactieve gids op de website van de Ombudsman.

Opvallende punten in het jaarverslag:

- Eén keer voelde de Ombudsman zich genoodzaakt een speciaal rapport in te dienen bij het Europees Parlement, over een onderzoek naar het weigeren van toegang tot informatie door de Commissie over Co2-uitstoot van auto’s.

- De meeste klachten bij de Ombudsman gaan over openbaarheid en toegang tot documenten van de instellingen.

- 65% procent van de klachten betreffen de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.

- veel klachten komen voort uit onvrede bij sollicitanten bij de instellingen. Veel personen klaagden over de manier waarop ze bejegend werden door het EPSO, het bureau voor personeelsselectie van de EU.