Strijd tegen afronding naar boven zet zich voort

Contentverzamelaar

Strijd tegen afronding naar boven zet zich voort

De Europese Commissie wil een einde maken aan het afronden naar boven van belminuten. Deze praktijk zorgt ervoor dat consumenten te veel betalen voor dat wat ze krijgen. Volgens de Commissie is een Europese aanpak cruciaal om het afronden tegen te gaan.

Eurocommissaris voor telecommunicatie Viviane Reding heeft de strijd aangebonden tegen de hoge kosten van het bellen binnen de EU (het zogeheten ‘roaming’). Door prijsplafonds in te voeren is het de EU gelukt de kosten enigszins te drukken. Er zijn echter nieuwe onrechtvaardigheden ontdekt in de markt voor mobiele telefonie.

Europese bellers betalen 24 % meer belminuten dan de minuten waarin ze daadwerkelijk hebben gebeld. Dat komt omdat sommige telefoonbedrijven voor een gesprek van 1 minuut en 2 seconden, 2 minuten in rekening brengen bij de consument. De Commissie wil dat consumenten per seconde gaan betalen en er niet meer naar boven wordt afgerond.

Het afronden naar boven door bedrijven is een actueel Europees onderwerp. In juli 2008 oordeelde het Hof van Justitie dat Nederland terecht eiste dat Albert Heijn de BTW niet per boodschap, maar per kar moest afronden aan de kassa. Afronding valt dus zeker wel aan te pakken. De vraag is echter of de gemeenschapswetgever dit ook mag?

Volgens de uitspraak van het Hof in de zaak Ahold had de gemeenschap geen bevoegdheid om in dat geval een communautair afrondingssysteem in te voeren. Het Hof zag niet in waarom dit nodig zou zijn met het oog op het doel van de interne markt, waarop de richtlijn in die zaak gebaseerd was. Deze bevoegdheid stond aan de lidstaten. Met belangstelling wordt daarom uitgezien naar de redenering van de Commissie over de relevantie van de Ahold-zaak voor het Commissievoorstel over de belminuten.

In het najaar van 2008 zal de Commissie voorstellen om verordening 717/2007 te wijzigen en te komen tot een ‘Roamingverordening II’. De huidige verordening is gebaseerd op artikel 95 EG (harmonisatie betreffende de interne markt).