Datum van ; 28/11/2022
inontvangstneming



NL

Geanonimiseerde versie

Vertaling C-633/22 -1

Zaak C-633/22
Verzoek om een prejudiciéle beslissing

Datum van indiening:

11 oktober 2022
Verwijzende rechter:

Cour de cassation (Frankrijk)
Datum van de verwijzingsbeslissing:

28 september 2022
Verzoekers tot cassatie:

Real Madrid Club de Futbol

AE
Verweerders in cassatie:

EE

Société Editrice du Monde SA

[omissis]

ARREST VAN DE COUR DE CASSATION (HOOGSTE RECHTER IN
BURGERLIJKE EN STRAFZAKEN, FRANKRIJK), EERSTE CIVIELE
KAMER, VAN 28 SEPTEMBER 2022

| — De vennootschap Real Madrid Club de Futbol, met statutaire zetel te 28036
Madrid (Spanje), [Avenida] de Concha Espina nr.1, heeft cassatieberoep
ingesteld [omissis] tegen een arrest van 15 september 2020 van de cour d’appel de
Paris (rechter in tweede aanleg Parijs, Frankrijk) [omissis], in het geding tussen
haar en:



VERZOEK OM EEN PREJUDICIELE BESLISSING VAN 28. 9. 2022 — ZAAK C-633/22

1. EE, met domicilie te [omissis] Frankrijk,

2. de Société Editrice du Monde, naamloze vennootschap, met statutaire zetel te
75013 Parijs (Frankrijk), 67-69 avenue Pierre-Mendés-France,

verweerders in cassatie.

Il — AE, met domicilie te [omissis] Madrid (Spanje) heeft cassatieberoep ingesteld
[omissis] tegen een arrest van 15 september 2020 van de cour d’appel de Paris
[omissis], in het geding tussen hem en:

1. de Société Editrice du Monde,
2. EE,
verweerders in cassatie.

[omissis]

Voeging

[omissis].

Feiten en procedure

Volgens de bestreden arresten (Parijs, 15 september 2020, nrs. RG 18/09031 en
18/09180) is in de digitale uitgave van de krant Le Monde op 7 december 2006
een door EE, journalist en werknemer van deze krant, geschreven artikel
gepubliceerd met de titel ,,Le Real Madrid et le Barga liés au docteur Fuentes”
(,,Real Madrid en Barga in verband gebracht met dokter Fuentes™). De volgende
dag is het artikel in de papieren uitgave verschenen, samen met een interview met
die arts.

De krant beweerde dat Real Madrid Club de Fuatbol gebruikmaakte van de
diensten van dokter Fuentes, de initiatiefnemer van een bloeddopingnetwerk dat
eerder in de wielerwereld aan het licht was gekomen. Op de voorpagina stond een
samenvatting van het artikel, vergezeld van een tekening van een wielrenner,
gekleed in de kleuren van de Spaanse vlag, omringd door kleine voetballertjes en
spuitjes, met de ondertitel ,,Doping: eerst de wielersport, nu het voetbal”.

Tal van media, waaronder Spaanse, hebben ruchtbaarheid gegeven aan deze
publicatie.

Op 23 december 2006 heeft Le Monde zonder verder commentaar een ingezonden
brief van Real Madrid gepubliceerd waarin de club de geruchten ontkent.



10

11

12

13

14

REAL MADRID CLUB DE FUTBOL

De club en een lid van zijn medisch team, AE, hebben tegen de uitgever van Le
Monde en EE vorderingen tot schadevergoeding wegens aantasting van hun eer
ingesteld.

Bij vonnis van 27 februari 2009 heeft de Juzgado de Primera Instancia n°. 19 de
Madrid (rechter in eerste aanleg nr. 19 Madrid, Spanje) de Société Editrice du
Monde en EE veroordeeld om aan de club 300 000 EUR en aan AE 30 000 EUR
te betalen. Voorts heeft die rechter gelast dat zijn beslissing zou worden
gepubliceerd op een binnenpagina en op de voorpagina van Le Monde — waarbij
aan die beslissing hetzelfde gewicht moest worden toegekend als aan de publicatie
van de litigieuze informatie — alsook in een Spaanse krant.

Bij arrest van 18 oktober 2010 heeft de Audiencia Provincial de Madrid (rechter
in tweede aanleg provincie Madrid, Spanje) de veroordelingen tot geldstraffen
bevestigd en de verplichting tot publicatie beperkt tot de voorpagina van Le
Monde en van de krant Marca, zodat die verplichting niet langer gold voor de
binnenpagina’s.

Bij arrest van 24 februari 2014 heeft de Tribunal Supremo (hoogste rechterlijke
instantie, Spanje) het cassatieberoep verworpen.

Bij beschikking van 11 juli 2014 heeft de Juzgado de Primera Instancia de Madrid
gelast dat de beslissing van de Tribunal Supremo ten uitvoer zou worden gelegd
en dat de Société Editrice du Monde aan Real Madrid een bedrag van 390 000
EUR zou betalen, bestaande in de hoofdsom, rente en kosten.

Op 9 oktober 2014 heeft die rechter de Société Editrice du Monde en EE
hoofdelijk gelast om de beslissing van de Tribunal Supremo ten uitvoer te leggen
wat betreft de betaling van een bedrag van 33 000 EUR, bestaande in de
hoofdsom, rente en kosten [omissis].

Op 15 februari 2018 heeft de [omissis] tribunal de grande instance de Paris
(rechter in eerste aanleg Parijs, Frankrijk) twee verklaringen van uitvoerbaarheid
afgegeven: de eerste op verzoek van Real Madrid met betrekking tot de beslissing
van 24 februari 2014 en de beschikking van 11 juli 2014, en de tweede op verzoek
van AE met betrekking tot diezelfde beslissing van 24 februari 2014 en de
beschikking van 9 oktober 2014 [omissis].

Bij arresten van 15 september 2020 heeft de cour d’appel de Paris deze
verklaringen vernietigd en geoordeeld dat de Spaanse beslissingen niet ten uitvoer
konden worden gelegd in Frankrijk, omdat zij kennelijk in strijd waren met de
Franse internationale openbare orde.

De cour d’appel de Paris neemt in aanmerking:

—  dat de Spaanse rechters de veroordelingen hebben uitgesproken op de
grondslag van [artikel 9, lid 3,] van de Ley organica 1/1982, de 5 de mayo, de
proteccion civil del derecho al honor, a la intimidad personal y familiar y al la

3



15

16

VERZOEK OM EEN PREJUDICIELE BESLISSING VAN 28. 9. 2022 — ZAAK C-633/22

propia imagen (organieke wet 1/1982 van 5 mei betreffende de civielrechtelijke
bescherming van het recht op eer, de eerbiediging van het privéleven en het
familie- en gezinsleven en het imago van het individu), en dat Real Madrid zich
niet beroept op enige vermogensschade, zoals in het arrest van de Audiencia
Provincial de Madrid in herinnering wordt gebracht en door de Tribunal Supremo
wordt bevestigd in de volgende bewoordingen: ,,aangezien de schade in het
algemeen in verband wordt gebracht met immateriéle schade, is het moeilijk deze
economisch te kwantificeren”;

— dat voor de Spaanse rechter enkel de weerklank in de media van het op de
website van Le Monde gepubliceerde artikel was besproken, dat door de Spaanse
media weliswaar is overgenomen maar is weerlegd, waarbij de Spaanse rechters —
waaronder de Audiencia Provincial de Madrid, die daarin is gevolgd door de
Tribunal Supremo — zelf hebben geconstateerd dat ,,geen van hen [(de
persorganen in dat land)] dit bericht als waarheidsgetrouw heeft aangemerkt, maar
het veeleer in twijfel hebben getrokken”, zodat de schade ten gevolge van de
weerklank in de media beperkt was doordat het artikel was tegengesproken door
de lokale persorganen, waarvan het lezerspubliek hoofdzakelijk Spaanstalig is;

— dat de veroordelingen tot betaling van 300 000 EUR aan hoofdsom en
90 000 EUR aan rente een natuurlijke persoon (beroepsjournalist) treffen, alsmede
de uitgever van een krant, waarvoor dat bedrag blijkens zijn boekhouding 50 %
van het nettoverlies en 6 % van de liquide middelen per 31 december 2017
bedraagt;

—  dat de veroordelingen tot betaling van 30 000 EUR aan hoofdsom en 3 000
EUR aan rente ten gunste van AE daar nog bijkomen;

— dat er voor aantasting van de eer of het aanzien uiterst zelden
schadevergoedingen van meer dan 30 000 EUR worden toegekend en dat de
maximumboete die volgens de Franse wetgeving wegens smaad aan particulieren
kan worden opgelegd 12 000 EUR bedraagt.

De cour d’appel de Paris leidt daaruit af dat deze veroordelingen van een
journalist en een persorgaan tot betaling van een uitzonderlijk hoog bedrag
noodzakelijkerwijs een afschrikkende werking hebben op hun deelname aan de
publieke discussie over onderwerpen die van belang zijn voor de samenleving,
waardoor zij de media kunnen belemmeren in de uitvoering van hun informerende
en controlerende taak, zodat de erkenning of tenuitvoerlegging van de
beslissingen waarbij deze veroordelingen zijn uitgesproken, de Franse
internationale openbare orde op onaanvaardbare wijze zou schenden, aangezien
daarmee inbreuk zou worden gemaakt op de vrijheid van meningsuiting.

Real Madrid en AE hebben cassatieberoep ingesteld.



17

18

19

20

21

REAL MADRID CLUB DE FUTBOL

Formulering van het middel

Verzoekers tot cassatie betogen in wezen dat een schadevergoeding enkel op
evenredigheid mag worden getoetst indien zij een straf en geen compensatie
vormt; dat de cour d’appel de Paris, door zijn eigen schadebeoordeling in de plaats
te stellen van die van de rechter in de staat van herkomst, de juistheid van de in
die lidstaat gegeven beslissing heeft onderzocht, hetgeen in strijd is met artikel 34,
lid 1, en artikel 36 van de Brussel I-verordening; dat die rechter geen rekening
heeft gehouden met de ernst van de door de Spaanse rechter in aanmerking
genomen fouten; dat het op de economische situatie van de veroordeelde personen
gebaseerde criterium niet relevant is voor de beoordeling van de onevenredigheid
van de veroordeling; dat deze onevenredigheid niet mag worden beoordeeld uit
het oogpunt van de nationale normen.

De Société Editrice du Monde en EE brengen daartegen in wezen in dat de cour
d’appel de Paris de juistheid van de Spaanse beslissingen niet heeft onderzocht en
— gelet op de onevenredigheid van de veroordelingen, die kennelijk inbreuk
maakten op de vrijheid van meningsuiting en die bijgevolg de internationale
openbare orde schonden — terecht heeft geweigerd om de uitvoerbaarheid van die
beslissingen te erkennen.

Toepasselijke bepalingen

Unierecht

Verordening (EG) nr. 44/2001 van de Raad van 22 december 2000 betreffende de
rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen
in burgerlijke en handelszaken, de zogenoemde Brussel I-verordening, bepaalt in
artikel 34:

,,Een beslissing wordt niet erkend indien:

1)  de erkenning kennelijk strijdig is met de openbare orde van de aangezochte
lidstaat;

[...]”
Artikel 36 luidt:

,»In geen geval wordt overgegaan tot een onderzoek van de juistheid van de in den
vreemde gegeven beslissing.”

Artikel 11 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie (hierna:
,Handvest”) luidt:

,»1. Eenieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de
vrijheid een mening te hebben en de vrijheid kennis te nemen en te geven van

5



22

23

24

VERZOEK OM EEN PREJUDICIELE BESLISSING VAN 28. 9. 2022 — ZAAK C-633/22

informatie of ideeén, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht
grenzen.

2. De vrijheid en de pluriformiteit van de media worden geéerbiedigd.”
In artikel 17 van het Handvest staat te lezen:

,1. Eenieder heeft het recht de goederen die hij rechtmatig heeft verkregen, in
eigendom te bezitten, te gebruiken, erover te beschikken en te vermaken. Niemand
mag zijn eigendom worden ontnomen, behalve in het algemeen belang, in de
gevallen en onder de voorwaarden waarin de wet voorziet en mits het verlies tijdig
op billijke wijze wordt vergoed. Het gebruik van de goederen kan bij wet worden
geregeld, voor zover het algemeen belang dit vereist.”

In artikel 47 van het Handvest is bepaald:

,Eenieder wiens door het recht van de Unie gewaarborgde rechten en vrijheden
zijn geschonden, heeft recht op een doeltreffende voorziening in rechte, met
inachtneming van de in dit artikel gestelde voorwaarden.

Eenieder heeft recht op een eerlijke en openbare behandeling van zijn zaak,
binnen een redelijke termijn, door een onafhankelijk en onpartijdig gerecht dat
vooraf bij wet is ingesteld. Eenieder heeft de mogelijkheid zich te laten adviseren,
verdedigen en vertegenwoordigen.”

Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de
fundamentele vrijheden

Artikel 10 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens
en de fundamentele vrijheden (hierna: ,,EVRM”) luidt:

,»1. Eenieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de
vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te
ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en
ongeacht grenzen. Dit artikel belet staten niet radio- omroep-, bioscoop- of
televisieondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunningen.

2.  Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verantwoordelijkheden
met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten,
voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet zijn voorzien en die in een
democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale
veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van
wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de
goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om
de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag
en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.”



25

26

27

REAL MADRID CLUB DE FUTBOL

Motivering van de prejudiciéle verwijzing

In de rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna: ,,Hof”)
[arrest van 28 maart 2000, | (C-7/98, EU:C:2000:164)] staat het
volgende te lezen:

,36. Op grond van de artikelen 29 en 34, derde alinea, Executieverdrag, volgens
welke de juistheid van de in den vreemde gegeven beslissing niet mag worden
onderzocht, is het de rechter van de aangezochte staat verboden de erkenning of
tenuitvoerlegging van die beslissing te weigeren enkel op grond dat de door de
rechter van de staat van herkomst toegepaste rechtsregel afwijkt van die welke de
rechter van de aangezochte staat zou hebben toegepast indien het geschil bij hem
aanhangig was gemaakt. Evenmin mag de rechter van de aangezochte staat de
juistheid nagaan van de beoordeling rechtens en feitelijk door de rechter van de
staat van herkomst.

37. Er kan enkel een beroep worden gedaan op de openbare-ordeclausule van
artikel 27, punt 1, Executieverdrag, indien de erkenning of tenuitvoerlegging van
de in een andere verdragsluitende staat gegeven beslissing op onaanvaardbare
wijze zou botsen met de rechtsorde van de aangezochte staat, doordat inbreuk op
een fundamenteel beginsel zou worden gemaakt. Opdat het verbod van onderzoek
van de juistheid van de in den vreemde gegeven beslissing in acht wordt genomen,
zou de inbreuk moeten bestaan in kennelijke schending van een rechtsregel die in
de rechtsorde van de aangezochte staat van essentieel belang wordt geacht, of van
een in die rechtsorde als fundamenteel erkend recht.”

Het Hof voegt daaraan het volgende toe:

,»25. Volgens vaste rechtspraak behoren de fundamentele rechten tot de algemene
rechtsbeginselen welker eerbiediging het Hof verzekert (zie onder meer advies
2/94 van 28 maart 1996, Jurispr. blz. 1-1759, punt 33). Daarbij laat het Hof zich
leiden door de constitutionele tradities welke de lidstaten gemeen hebben, alsmede
door de aanwijzingen die te vinden zijn in de internationale rechtsinstrumenten
inzake de bescherming van de rechten van de mens, waaraan de lidstaten hebben
meegewerkt of waarbij zij zich hebben aangesloten. Aan het Europees Verdrag tot
bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (hierna:
,EVRM’) komt in dit opzicht bijzondere betekenis toe (zie onder meer arrest van
15 mei 1986, | 222/84, Jurispr. blz. 1651, punt 18).”

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (hierna: ,,EHRM”) heeft in een
arrest van de Grote kamer, |l tegen Frankrijk, van 23april 2015
(nr. 29369/10), herinnerd aan de algemene beginselen aan de hand waarvan de
noodzaak van inmenging in de uitoefening van de vrijheid van meningsuiting kan
worden beoordeeld. Het EHRM heeft gepreciseerd (§ 125) dat ,.artikel 10, lid 2,
van het Verdrag, wat het beschermingsniveau betreft, nauwelijks ruimte [laat]
voor beperkingen van de vrijheid van meningsuiting op twee gebieden: politieke
toespraken en kwesties van algemeen belang”.



28

29

30

31

32

33

VERZOEK OM EEN PREJUDICIELE BESLISSING VAN 28. 9. 2022 — ZAAK C-633/22

Tevens is het EHRM van oordeel dat een publicatie over kwesties die betrekking
hebben op sport, tot laatstgenoemde categorie behoort (26 april 2007,
nrs. 11182/03 et 11319/03, Colago Mestre en SIC — Sociedade Independente de
Comunicacao, S.A. tegen Portugal, § 28).

Ten slotte vormt de afschrikkende werking van een veroordeling tot betaling van
schadevergoeding een factor bij de beoordeling van de evenredigheid van een
dergelijke maatregel voor het herstel van lasterlijke uitlatingen. Wat de vrijheid
van meningsuiting van journalisten betreft, ziet het EHRM erop toe dat het aan
persagentschappen opgelegde bedrag aan schadevergoeding niet van dien aard is
dat zij er in hun economische voortbestaan door worden bedreigd (Btaja News Sp.
Z 0. 0. tegen Polen, 26 november 2013, nr. 59545/10, § 71; Timpul Info-Magazin
en Anghel tegen Moldavié, 27 november 2007, nr. 42864/05).

Prejudiciéle vragen

De Cour de cassation vraagt zich af of de artikelen 34 en 36 van de Brussel I-
verordening en artikel 11 van het Handvest van de grondrechten van de Europese
Unie aldus moeten worden uitgelegd dat een veroordeling wegens aantasting van
de reputatie van een sportclub en een lid van zijn medisch team door informatie
die is gepubliceerd in een krant, kennelijk inbreuk kan maken op de vrijheid van
meningsuiting en bijgevolg een grond voor de weigering van de erkenning en
tenuitvoerlegging kan vormen.

Ingeval het antwoord op die vraag bevestigend luidt, wenst de Cour de cassation
te vernemen of die bepalingen aldus moeten worden uitgelegd dat de aangezochte
rechter de veroordeling slechts onevenredig kan achten indien de
schadevergoeding door de rechter in de lidstaat van herkomst als straf wordt
aangemerkt, en niet indien zij is toegekend met het oog op het herstel van
immateriéle schade.

Gelet op het verbod om de juistheid van de beslissing van een rechter in een
vreemde staat te onderzoeken, vraagt de Cour de cassation zich af wat de
elementen zijn waarop de aangezochte rechter zich kan baseren om de
onevenredigheid van de veroordeling te beoordelen. Met name wenst de Cour de
cassation te vernemen of de bepalingen in kwestie aldus moeten worden uitgelegd
dat de aangezochte rechter zich enkel kan baseren op de afschrikkende werking
van de veroordeling in het licht van de middelen van de veroordeelde persoon, dan
wel aldus dat hij andere elementen in aanmerking kan nemen, zoals de ernst van
de fout of de omvang van de schade.

De Cour de cassation stelt zich de vraag of de afschrikkende werking in het licht
van de middelen van de krant op zichzelf beschouwd een grond kan zijn om de
erkenning of tenuitvoerlegging te weigeren wegens kennelijke schending van het
fundamentele beginsel van de persvrijheid.



34

35

36

REAL MADRID CLUB DE FUTBOL

Die rechter vraagt zich af of de afschrikkende werking moet worden opgevat als
een bedreiging van het financiéle evenwicht van de krant, dan wel of zij enkel kan
bestaan in een intimiderend effect.

Hij vraagt zich af of de afschrikkende werking op dezelfde wijze moet worden
beoordeeld ten aanzien van de uitgeverij van een krant als ten aanzien van een
journalist, die een natuurlijke persoon is.

Ten slotte wenst de Cour de cassation te vernemen of de algemene economische
situatie van de geschreven pers een relevante omstandigheid vormt om te
beoordelen of de veroordeling, los van het lot van de betreffende krant, een
intimiderend effect kan hebben op alle media.

De cour de cassation, RECHTDOENDE:
VERWIUST de volgende vragen naar het Hof van Justitie van de Europese Unie:

,1) Moeten de artikelen 34 en 36 van de Brussel I-verordening en artikel 11 van
het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie aldus worden uitgelegd
dat een veroordeling wegens aantasting van de reputatie van een sportclub door
informatie die is gepubliceerd in een krant, kennelijk inbreuk kan maken op de
vrijheid van meningsuiting en bijgevolg een grond voor de weigering van de
erkenning en tenuitvoerlegging kan vormen?

2) Ingeval het antwoord op die vraag bevestigend luidt, moeten die bepalingen
dan aldus worden uitgelegd dat de aangezochte rechter de veroordeling slechts
onevenredig kan achten indien de schadevergoeding als straf wordt aangemerkt
door ofwel de rechter in de lidstaat van herkomst ofwel de aangezochte rechter, en
niet indien zij is toegekend met het oog op het herstel van immateriéle schade?

3) Moeten die bepalingen aldus worden uitgelegd dat de aangezochte rechter
zich enkel kan baseren op de afschrikkende werking van de veroordeling in het
licht van de middelen van de veroordeelde persoon, dan wel aldus dat hij andere
elementen in aanmerking kan nemen, zoals de ernst van de fout of de omvang van
de schade?

4)  Kan de afschrikkende werking in het licht van de middelen van de krant op
zichzelf beschouwd een grond zijn om de erkenning of tenuitvoerlegging te
weigeren wegens kennelijke schending van het fundamentele beginsel van de
persvrijheid?

5) Moet de afschrikkende werking worden opgevat als een bedreiging van het
financiéle evenwicht van de krant of kan zij enkel bestaan in een intimiderend
effect?

6) Moet de afschrikkende werking op dezelfde wijze worden beoordeeld ten
aanzien van de uitgeverij van een krant als ten aanzien van een journalist, die een
natuurlijke persoon is?



VERZOEK OM EEN PREJUDICIELE BESLISSING VAN 28. 9. 2022 — ZAAK C-633/22

7) Vormt de algemene economische situatie van de geschreven pers een
relevante omstandigheid om te beoordelen of de veroordeling, los van het lot van
de betreffende krant, een intimiderend effect kan hebben op alle media?”

[omissis] [schorsing van de procedure]
[omissis] [slotformules]

[omissis]

10





