De Europese Commissie maant Nederland aan omdat uit de Nederlandse wetgeving niet voldoende duidelijk blijkt bij welke rechter beroep kan worden ingesteld tegen besluiten of nalatigheden van nationale autoriteiten die binnen het toepassingsgebied van het Europese milieurecht vallen.
Nieuwsbericht | 14-02-2024
De Unierechter is bevoegd om kennis te nemen van een door een milieubeschermingsorganisatie ingesteld beroep tot nietigverklaring van het besluit, waarbij de Europese Investeringsbank (EIB) een verzoek van die organisatie op grond van de Aarhus-verordening om interne herziening van een goedkeuringsbesluit van haar raad van bewind tot financiering van een project voor een biomassacentrale niet-ontvankelijk heeft verklaard. De Unierechter mag in een dergelijk geval niet de rechtmatigheid of de inhoudelijke juistheid van dat goedkeuringsbesluit toetsen, maar mag wel beoordelen of de EIB het verzoek om interne herziening niet-ontvankelijk mocht verklaren. Dat is het antwoord van het EU-Hof in een hogere voorziening die door de EIB en de Commissie was ingesteld.
Nieuwsbericht | 20-07-2023
De wijziging van de Aarhusverordening moet ervoor zorgen dat de EU volledig voldoet aan het Verdrag van Aarhus betreffende de toegang tot informatie, inspraak in besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden. Burgers kunnen onder meer verzoeken om herziening van niet-wetgevende administratieve besluiten van een EU-instelling of orgaan. Dergelijke besluiten moeten wel bepalingen bevatten die in strijd kunnen zijn met het milieurecht.
Nieuwsbericht | 14-10-2021
De EU-richtlijn inzake toegang tot milieuinformatie verplicht ‘overheidsinstanties’ van de EU-lidstaten om toegang te verlenen tot milieuinformatie waarover zij beschikken of die voor hen wordt beheerd. Rechterlijke instanties vallen niet onder het begrip ‘overheidsinstantie’ en zijn daarom niet onderworpen aan de verplichting uit de EU-richtlijn om toegang te verlenen tot milieu-informatie in gerechtelijke dossiers. Het staat uitsluitend aan de EU-lidstaten om te voorzien in een recht van toegang tot milieuinformatie in gerechtelijke dossiers. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Ierse rechter.
Nieuwsbericht | 20-04-2021
Nederland mag de toegang tot de rechter van belanghebbenden die willen opkomen tegen milieubesluiten waarop het Verdrag van Aarhus van toepassing is, niet beperken door de voorwaarde te stellen dat er een zienswijze is ingediend in de fase van de inspraak. Daarnaast moeten ook niet-belanghebbenden hun inspraakrechten op grond van het Verdrag van Aarhus kunnen afdwingen bij een rechter. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Nederlandse rechter.
Nieuwsbericht | 25-01-2021
De Nederlandse voorwaarde dat een belanghebbende alleen procesbevoegd is wanneer hij ook heeft deelgenomen aan de inspraakprocedure vormt een verdere voorwaarde voor procesbevoegdheid die niet in het verdrag van Aarhus staat en evenmin verenigbaar is met de geest ervan. Dat is het advies van advocaat-generaal Bobek aan het EU-Hof in een Nederlandse milieuzaak.
Nieuwsbericht | 02-07-2020
Milieuorganisaties hebben geen recht om herziening te verzoeken van besluiten van de Commissie over luchtkwaliteitsnormen en pesticiden omdat deze besluiten van algemene strekking zijn. Deze beperking in de Aarhus-verordening kan niet worden getoetst aan de corresponderende regeling in het Aarhus-verdrag, omdat deze laatste regeling geen rechtstreekse werking heeft. Dat heeft het EU-Hof bepaald.
Nieuwsbericht | 22-01-2015