Sinds de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is de tenuitvoerlegging in de Unie van door het Verenigd Koninkrijk uitgevaardigde aanhoudingsbevelen geregeld in de handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en de Unie. Volgens het EU-Hof moeten de rechterlijke autoriteiten van de lidstaten waaraan wordt verzocht zo’n bevel ten uitvoer te leggen, autonoom nagaan of de betrokkene bij overlevering aan het Verenigd Koninkrijk het door hem gestelde risico op schending van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie loopt. Het overleveringsmechanisme waarin de handels- en samenwerkingsovereenkomst voorziet, verschilt van dat van het kaderbesluit betreffende het Europese aanhoudingsbevel. Dat is de uitspraak van het EU-hof naar aanleiding van prejudiciële vragen van de Ierse rechter.
Nieuwsbericht | 01-08-2024
Wanneer een EU-lidstaat een verzoek tot het arresteren en overleveren van een persoon ontvangt van het Verenigd Koninkrijk, waartegen de betrokken persoon heeft aangevoerd dat het uitvoeren van dat verzoek zou resulteren in een inbreuk van zijn of haar rechten zoals neergelegd in het EU-Handvest, en daartoe ook bewijs is aangevoerd, dient de rechterlijke instantie van de lidstaat waartoe het verzoek is gericht op grond van objectieve, betrouwbare, specifieke en geüpdatete informatie te onderzoeken of een dergelijk risico bestaat. Indien er substantiële en vastgestelde gronden zijn om aan te nemen dat een dergelijk risico bestaat, mag de rechterlijke instantie de uitvoering van het verzoek weigeren. Dat is de conclusie van Advocaat-Generaal Szpunar naar aanleiding van prejudiciële vragen van de Ierse rechter inzake een ingesteld beroep van het Ministerie van Justitie en Gelijkheid tegen MA.
Nieuwsbericht | 15-07-2024
Een Europees onderzoeksbevel (EOB) voor de overdracht van bewijs dat al door een andere lidstaat is verzameld, kan onder bepaalde voorwaarden worden uitgevaardigd door een openbare aanklager. Voor het uitvaardigen van het EOB hoeft niet te zijn voldaan aan de voorwaarden die gelden voor het verzamelen van bewijs in de uitvaardigingsstaat. De eerbiediging van de grondrechten van de betrokkenen moet echter achteraf door de rechter kunnen worden getoetst. Bovendien moet een aftapmaatregel van een lidstaat op het grondgebied van een andere lidstaat tijdig aan die andere lidstaat worden meegedeeld. De strafrechter moet onder bepaalde voorwaarden bewijzen buiten beschouwing laten wanneer de betrokkene zich niet over die bewijzen kan uitspreken. Dat is de uitspraak van het EU-Hof naar aanleiding van prejudiciële vragen van de Duitse rechter.
Nieuwsbericht | 08-05-2024
Bij wijze van uitzondering kan een rechter evenwel weigeren om een moeder van inwonende jonge kinderen over te leveren indien aan twee voorwaarden is voldaan (de tweestappentoets). Ten eerste moet er een reëel gevaar bestaan op schending van het grondrecht van de moeder op eerbiediging van het privéleven en het familie en gezinsleven en van het belang van haar kinderen wegens structurele of fundamentele gebreken met betrekking tot de omstandigheden waarin moeders van jonge kinderen worden gedetineerd en waarin er voor die kinderen wordt gezorgd in de lidstaat die het EAB heeft uitgevaardigd. Ten tweede moeten er zwaarwegende en op feiten berustende redenen bestaan om aan te nemen dat de betrokkenen, gelet op hun persoonlijke situatie, wegens dergelijke omstandigheden dat risico lopen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Italiaanse rechter.
Nieuwsbericht | 02-01-2024
De zogenoemde ‘tweestappentoets’, die voor weigering van overlevering in de rechtspraak van het EU-Hof is ontwikkeld voor het Kaderbesluit Europees aanhoudingsbevel (EAB), kan worden doorgetrokken onder het Kaderbesluit wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging strafvonnissen. Bij het verrichten van de ‘tweestappentoets’ moet in beginsel worden uitgegaan van de situatie in de betrokken EU-lidstaat ten tijde van de strafrechtelijke veroordeling. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Duitse rechter.
Nieuwsbericht | 23-11-2023
De Raad en het Europees Parlement hebben een verordening en een richtlijn aangenomen over grensoverschrijdende toegang tot elektronisch bewijsmateriaal (e-bewijs). Het gaat daarbij om digitale gegevens zoals e-mails, tekstberichten en verkeersgegevens, die gebruikt worden voor het onderzoeken en vervolgen van strafbare feiten. Op grond van de nieuwe regels wordt het voor politie en justitie gemakkelijker om dit soort bewijsmateriaal in hun bezit te krijgen.
Nieuwsbericht | 28-07-2023
De beslissing om toestemming te verlenen voor de vervolging van andere strafbare feiten dan die in het oorspronkelijke EAB waren opgenomen moet worden onderscheiden van de beslissing over de tenuitvoerlegging van de oorspronkelijke EAB. De uitvoerende rechterlijke autoriteit moet de eerstbedoelde beslissing nemen na een afzonderlijk onderzoek dat losstaat van het onderzoek waartoe het oorspronkelijke EAB aanleiding heeft gegeven. Een gebrek in het oorspronkelijke EAB vormt voor de uitvoerende rechterlijke autoriteit daarom geen belemmering om de gevraagde toestemming te verlenen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Ierse rechter.
Nieuwsbericht | 10-07-2023
De EU-lidstaten beschikken niet over een onbeperkte keuzevrijheid bij de omzetting van een grond tot facultatieve weigering van de tenuitvoerlegging van een Europees aanhoudingsbevel (EAB) in het nationale recht. Die keuzevrijheid biedt hen namelijk niet de mogelijkheid om in het nationale recht te voorzien in een grond tot facultatieve weigering van de tenuitvoerlegging die niet wordt toegepast op onderdanen van derde landen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Italiaanse rechter.
Nieuwsbericht | 06-06-2023
Als een opgeëiste persoon ernstig ziek is, dan kan de uitvoerende rechterlijke autoriteit de overlevering op grond van een Europees aanhoudingsbevel (EAB) tijdelijk opschorten. Als de situatie zo ernstig is dat overlevering kan leiden tot een onmenselijke of vernederende behandeling, dan moet de uitvoerende rechterlijke autoriteit een dialoog aangaan met de uitvaardigende autoriteit om te zien of dit risico kan worden weggenomen. Lukt dit niet binnen een redelijke termijn, dan mag de uitvoerende autoriteit het EAB niet uitvoeren. Dat is het antwoord van het EU-Hof op een vraag van een Italiaanse rechter.
Nieuwsbericht | 21-04-2023
Een belastingdienst die krachtens het nationale recht tijdelijk de aan de officier van justitie toekomende rechten en plichten uitoefent, kan niet gelijk worden gesteld met die officier. Die belastingdienst kan daarom niet worden aangemerkt als een ‘rechterlijke autoriteit’ in de zin van de EOB-richtlijn. De Europese onderzoeksbevelen (EOB) die door die belastingdienst worden uitgevaardigd moeten gevalideerd worden door een rechterlijke autoriteit. Dat is het antwoord van het EU-Hof op een vraag van een Oostenrijkse rechter.
Nieuwsbericht | 03-03-2023
Toont 1 - 10 van 43 resultaten.