Met de geactualiseerde industriestrategie wil de Europese Commissie ervoor zorgen dat de eerder in maart 2020 gepubliceerde EU-strategie ten volle rekening houdt met de nieuwe omstandigheden na de Covid-19-crisis en dat de strategie bijdraagt aan de transformatie naar een duurzamere, meer digitale, veerkrachtige en wereldwijd concurrerende economie. In de geactualiseerde strategie stelt de Commissie onder meer nieuwe maatregelen voor om de veerkracht van de interne markt te versterken.
Nieuwsbericht | 11-05-2021
Met een voorstel voor een nieuwe EU-verordening wil de Europese Commissie mogelijke verstorende effecten van buitenlandse subsidies op de interne EU-markt tegengaan. Hiermee vult de Commissie de huidige leemte in de EU-wetgeving op. Die leemte veroorzaakt nu nog dat overheden van buiten de Europese Unie nagenoeg ongehinderd subsidies kunnen toekennen, terwijl subsidies van EU-lidstaten juist nauwlettend in het oog worden gehouden.
In nieuwe voorstellen voor beleid en regelgeving moeten voortaan grenseffecten – indien deze aan de orde zijn – worden meegenomen als verplichte kwaliteitseis in de totale belangenafweging. Op deze manier worden de gevolgen van nieuw of gewijzigd beleid en nieuwe wet- en regelgeving voor burgers, bedrijven en overheden in de grensregio’s inzichtelijk gemaakt.
Een gedetacheerde werknemer kan een schending van een nationale wettelijke regeling inzake minimumlonen van de lidstaat van ontvangst aanvoeren in het kader van een in de lidstaat van herkomst ingestelde gerechtelijke procedure. De rechter van de lidstaat van herkomst moet wel bevoegd zijn om van de zaak kennis te nemen, bijvoorbeeld omdat de werkgever zijn vestiging in die staat heeft. Dat is het advies van advocaat-generaal Bobek aan het EU-Hof naar aanleiding van vragen van een Hongaarse rechter.
Bij de beoordeling of een Europees aanhoudingsbevel (EAB) van een andere EU-lidstaat ten uitvoer moet worden gelegd dient de rechter van een EU-lidstaat te beschikken over een zekere beoordelingsmarge om te bepalen of de gezochte persoon in de andere EU-lidstaat zal worden vervolgd voor strafbare feiten waarvoor hij al in een derde land is berecht. De Nederlandse Overleveringswet voorziet op dit moment niet in een dergelijke beoordelingsmarge en is daarom niet in overeenstemming met het EU-Kaderbesluit EAB. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Nederlandse rechter.
De Raad heeft ten onrechte de volledige openbaarmaking van het advies van de Juridische Dienst van de Raad over het Commissievoorstel voor de MFK-Rechtsstaatverordening geweigerd. De Raad kon geen geslaagd beroep doen op de uitzonderingsgronden uit de Eurowob ter bescherming van het besluitvormingsproces en het juridisch advies, aldus het EU-Gerecht.
Nieuwsbericht | 10-05-2021
De Europese Commissie doet in een nieuwe mededeling verschillende voorstellen om het wetgevingsproces van de Europese Unie te verbeteren. Mede ter bevordering van Europa's herstel na de coronacrisis is het van belang om het wetgevingsproces zo doeltreffend mogelijk te laten verlopen en om de wetten van de Europese Unie af te stemmen op toekomstige behoeften. Samenwerking tussen de EU-instellingen, lidstaten en belanghebbenden is daarbij volgens de Commissie van wezenlijk belang.
Nieuwsbericht | 06-05-2021
De Brussel Ibis-verordening regelt niet alleen welke EU-lidstaat bevoegd is met betrekking tot schadevergoedingsacties uit onrechtmatige daad, maar ook welke rechter in die EU-lidstaat zich bevoegd mag verklaren. De EU-lidstaten kunnen ervoor kiezen om de behandeling van geschillen te centreren bij gespecialiseerde gerechten, waaronder gerechten die zich alleen bezig houden met schendingen die voortvloeien uit inbreuken op het EU-mededingingsrecht. Dat is het advies van advocaat-generaal Richard de la Tour aan het EU-Hof naar aanleiding van vragen van een Spaanse rechter.
Een volgend asielverzoek kan worden gebaseerd op ‘nieuwe omstandigheden’ die reeds bestonden ten tijde van de beëindiging van de procedure in het kader van het vorige asielverzoek, maar destijds niet zijn aangevoerd. De ontvankelijkheid van een volgend asielverzoek mag wel afhankelijk worden gesteld van de voorwaarde dat de nieuwe omstandigheden buiten toedoen van de asielzoeker niet zijn aangevoerd in het kader van het vorige asielverzoek. Deze ontvankelijkheidsvoorwaarde moet wel uitdrukkelijk in het nationale recht zijn opgenomen. Dat is het advies van advocaat-generaal Saugmansgaard Øe naar aanleiding van vragen van een Oostenrijkse rechter.
Op 24 december 2020 bereikten de onderhandelaars van de Europese Unie en het VK een akkoord over een Handels- en Samenwerkings-overeenkomst (HSO). Het Europees Parlement heeft nu ook haar goedkeuring verleend. Daarmee kan, na besluitvorming door de Raad, de Handels- en Samenwerkings-overeenkomst in werking treden per 1 mei 2021.
Nieuwsbericht | 29-04-2021
Het voorstel van de Europese Commissie voor een nieuwe EU-verordening inzake kunstmatige intelligentie voorziet in een verbod op bepaalde praktijken op het gebied van kunstmatige intelligentie en bevat specifieke eisen en verplichtingen voor exploitanten van systemen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Ook heeft de Commissie een actualisering gepresenteerd van het gecoördineerde plan inzake kunstmatige intelligentie. Daarnaast beoogt een nieuwe EU-Machineverordening de veiligheidsvoorschriften aan te passen waardoor het vertrouwen van gebruikers in de nieuwe en veelzijdige generatie producten wordt vergroot.
Nieuwsbericht | 28-04-2021
De ministerraad is akkoord gegaan met het wetsvoorstel maatschappelijk verantwoord inkopen Jeugdwet en Wmo 2015, dat het mogelijk moet maken om aanbestedingsprocedures voor jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning eenvoudiger in te richten. Het wetsvoorstel is eind april 2021 naar de Tweede Kamer gestuurd.
Het Europees Parlement, de lidstaten en de Europese Commissie hebben een voorlopig akkoord bereikt over het voorstel van de Europese Commissie voor een Europese klimaatwet. Hiermee wordt de politieke verbintenis van de Europese Unie om tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te worden ook een wettelijke verbintenis.
De Europese Commissie presenteert via een Mededeling de nieuwe strategie van de Europese Unie voor de bestrijding van mensenhandel (2021-2025), die erop gericht is mensenhandel te voorkomen, mensenhandelaren voor de rechter te brengen en slachtoffers te beschermen en weerbaarder te maken.
Vertegenwoordigers van de lidstaten hebben overeenstemming bereikt over richtsnoeren waarin de belangrijkste technische specificaties voor de verdere uitrol van digitale groene certificaten zijn vastgelegd. Die certificaten zouden in het kader van vrij verkeer binnen de Europese Unie moeten dienen als bewijs dat een persoon vanaf zomer 2021 zou moeten kunnen overleggen om aan te tonen dat deze negatief getest is op Covid-19, daarvan hersteld dan wel daartegen gevaccineerd is.
Het gezamenlijke voorzitterschap van de Conferentie van Europa heeft een meertalig digitaal platform gelanceerd, waar alle EU-burgers worden uitgenodigd om mee vorm te geven aan hun eigen toekomst en de toekomst van Europa als geheel. Het platform is beschikbaar in 24 talen en biedt burgers uit de hele Europese Unie de mogelijkheid hun ideeën en visie via online-evenementen te delen en uit te wisselen.
De EU-wetgever beschikt over een ruime discretionaire beoordelingsbevoegdheid in overeenstemming met de bij het EU-Werkingsverdrag toegekende politieke verantwoordelijkheden op het gebied van visserij. Dit brengt met zich mee dat het in EU Verordening 2019/1241 vastgestelde verbod op pulskorvisserij in kan stand blijven. De EU-wetgever is niet verplicht om de keuze om dat verbod in te stellen uitsluitend te baseren op onderliggende wetenschappelijke en technische adviezen. Uit de doelstelling in het EU-Verdrag dat de EU de wetenschappelijke en technische vooruitgang bevordert kan niet worden afgeleid dat de EU-wetgever verplicht is om elke nieuwe techniek op te nemen in een wetgevingshandeling, enkel omdat die techniek innovatief is. Dat is de uitspraak van het EU-Hof op het door Nederland ingestelde beroep tegen het verbod op puls(kor)visserij.
Nieuwsbericht | 26-04-2021
In de mededeling die de Europese Commissie heeft gepresenteerd schetst de Commissie de EU-strategie voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit in de Europese Unie voor de periode 2021- 2025. De mededeling geeft een beeld van de instrumenten en maatregelen die de komende vijf jaar moeten worden vastgesteld om de bedrijfsmodellen en -structuren van criminele organisaties over de grenzen heen, zowel online als offline, te ontwrichten.
In 2020 heeft de Raad voor de Regelgevingstoetsing van de Europese Commissie een groot aantal impactassessments, evaluaties en fitnesschecks kunnen uitvoeren. Daarbij zijn ook een aantal wetgevingsinitiatieven over de nieuwe beleidsprioriteiten van de Commissie-Von der Leyen aan nauwkeurig onderzoek onderworpen. Daaronder vielen ook de wetgevingsvoorstellen van de Commissie op het gebied van de Europese Green Deal en de Digitale agenda. Een belangrijke algemene conclusie van de Raad is dat de coherentie tussen de verschillende initiatieven nauwlettend in acht genomen moet blijven worden.
Een rechter mag bij het wijzen van een verzamelvonnis zowel rekening houden met sancties die aan de betrokkene zijn opgelegd in de lidstaat waar het verzamelvonnis wordt gewezen als met sancties die in een andere EU-lidstaat zijn opgelegd en door de eerstgenoemde lidstaat zijn erkend. Een dergelijk verzamelvonnis mag echter niet leiden tot een met het EU-recht onverenigbare aanpassing van de duur of de aard van de laatstgenoemde sancties of de herziening van die sancties. Ook moet bij het verzamelvonnis rekening worden gehouden met de termijn van vrijheidsbeneming die de betrokkene al in de andere EU-lidstaat heeft ondergaan. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Poolse rechter.
Nieuwsbericht | 23-04-2021
De minister-president van Malta heeft weliswaar een doorslaggevende bevoegdheid bij de benoeming van rechters, maar deze bevoegdheid wordt enigszins beperkt door een motiveringsplicht bij de afwijzing van kandidaat-rechters en grondwettelijke vereisten inzake beroepservaring van kandidaat-rechters. Ook de betrokkenheid van een comité voor rechterlijke benoemingen bij de benoeming van rechters versterkt de EU-waarborg van rechterlijke onafhankelijkheid. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Maltese rechter.
Het voorrangsbeginsel van het EU-recht vereist dat een nationale rechter elke nationale regeling of rechterlijke praktijk buiten toepassing laat die de inleiding van een prejudiciële procedure bij het EU-Hof verhindert. Een Hongaarse regeling op grond waarvan het Hongaarse openbaar ministerie bij het Hongaarse Hooggerechtshof een vordering kan instellen tot vaststelling van de onwettigheid van een prejudiciële verwijzingsbeschikking is in strijd met het EU-recht. Dat is het advies van advocaat-generaal Pikamäe aan het EU-Hof naar aanleiding van vragen van een Hongaarse rechter.
De EU-richtlijn inzake toegang tot milieuinformatie verplicht ‘overheidsinstanties’ van de EU-lidstaten om toegang te verlenen tot milieuinformatie waarover zij beschikken of die voor hen wordt beheerd. Rechterlijke instanties vallen niet onder het begrip ‘overheidsinstantie’ en zijn daarom niet onderworpen aan de verplichting uit de EU-richtlijn om toegang te verlenen tot milieu-informatie in gerechtelijke dossiers. Het staat uitsluitend aan de EU-lidstaten om te voorzien in een recht van toegang tot milieuinformatie in gerechtelijke dossiers. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Ierse rechter.
Nieuwsbericht | 20-04-2021
Een rechter die moet oordelen over een beroep tot schadevergoeding wegens discriminatie op grond van ras of etniciteit moet het bestaan van dergelijke discriminatie kunnen onderzoeken. De nationale rechter moet een dergelijk onderzoek ook kunnen verrichten wanneer degene die heeft gediscrimineerd wel instemt met het betalen van schadevergoeding, maar daarbij de discriminatie op zichzelf niet erkend. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Zweedse rechter.
Een rechter van een EU-lidstaat moet rekening houden met omstandigheden die zich na de vaststelling van het overdrachtsbesluit hebben voorgedaan. Het moet wel gaan om latere omstandigheden die beslissend zijn voor de juiste toepassing van de Dublin III-verordening. Deze latere omstandigheden kunnen zowel in aanmerking worden genomen in het kader van het beroep tegen het overdrachtsbesluit als in het kader van een andere rechterlijke procedure waarvan de uitkomst bindend is voor de bevoegde autoriteiten. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Belgische rechter.
De Europese Commissie heeft richtsnoeren uitgebracht over het vermijden van en het omgaan met (waargenomen) belangenconflicten bij het financieel beheer en de bijbehorende gunningsprocedures in de zin van het Financieel Reglement van de EU uit 2018. De bedoeling van de richtsnoeren is om het bewustzijn te vergroten en om een uniforme interpretatie en toepassing van die regels te bevorderen onder zowel de betrokken medewerkers van de EU-instellingen en de EU-lidstaten dan wel bij enig andere betrokkene bij de uitvoering van de EU-begroting.
Nieuwsbericht | 13-04-2021
De Europese Commissie heeft een website gelanceerd over de komende G20-top over volksgezondheid, die op 21 mei in Rome plaatsvindt en door de Europese Commissie en het Italiaanse voorzitterschap van de G20 wordt georganiseerd. De nieuwe website geeft onder meer informatie over het programma van de G20-Top, de deelnemers en diverse relevante tijdslijnen. De informatie is zowel relevant voor burgers, overheden, partnerorganisaties als de media.
Nieuwsbericht | 12-04-2021
Op 26 maart is het EU4Health-programma definitief in werking getreden. Het programma is een ambitieus en specifiek financieringsprogramma voor de periode 2021-2027 en waarborgt een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid in alle beleid en werkzaamheden van de Unie. EU4Health is het grootste Europese gezondheidsprogramma ooit en zal een belangrijke rol spelen bij het verdere herstel van de EU na de Covid-19-crisis. Het programma beoogt de door die crisis aan het licht gekomen lacunes in de gezondheidsstelsels op te vullen en die stelsels in de EU te versterken tegenover mogelijke nieuwe bedreigingen voor de volksgezondheid. Het EU4Health-programma maakt onderdeel uit van de doelstelling om een toekomstige robuuste Europese gezondheidsunie tot stand te brengen.
De Europese Commissie ontwikkelt een IT-systeem om binnenkomende Wob-verzoeken efficiënter af te kunnen handelen. Dat systeem – in de vorm van een online portal- zou in de zomer 2021 live moeten gaan en wordt door de Commissie ook toegankelijk gemaakt voor andere overheden, zowel op rijks als decentraal niveau.
De Europese Commissie heeft een publicatieplatform gelanceerd voor wetenschappelijke artikelen dat voor iedereen toegankelijk is. Op het platform zijn de resultaten te vinden van onderzoek dat in het kader van Horizon Europa en van het vorige programma Horizon 2020, is gefinancierd.
Het doel van de EU-toetsingscyclus voor de rechtsstaat is om in een vroeg stadium eventuele rechtsstatelijke problemen in de EU-lidstaten te signaleren. In het kader van deze toetsingscyclus geven alle EU-lidstaten antwoorden op de vragenlijst van de Commissie. Het Nederlandse kabinet maakte in maart 2021 bekend dat de Nederlandse antwoorden op de vragenlijst naar de Commissie zijn verstuurd. De Commissie zal in juli 2021 op basis van de input van de EU-lidstaten het tweede jaarlijkse rechtsstaatrapport opstellen.
Het Nederlandse kabinet gaat in de Staat van de Europese Unie 2021 in op de recente ontwikkelingen in de EU en de prioriteiten van Nederland daarbij. De zes hoofdambities uit het werkprogramma van de Europese Commissie zijn tot uitgangspunt genomen in de Staat van de Europese Unie 2021. Het gaat om de Europese Green Deal, een economie die werkt voor alle mensen, een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk, het beschermen van de Europese levenswijze, een sterk Europa in de wereld en een nieuwe impuls voor de Europese democratie.
De Commissie wil er onder meer voor zorgen dat kinderen kunnen deelnemen aan het democratische besluitvormingsproces, dat kinderen gevrijwaard blijven van geweld en dat kinderen kindvriendelijk worden behandeld binnen het justitiële systeem. De EU-lidstaten worden onder meer verzocht om alternatieven te ontwikkelen voor de detentie van kinderen en kinderen in nood te voorzien van goede huisvesting en gezonde voeding.
Een rechter van een EU-lidstaat kan zich in kinderontvoeringszaken niet bevoegd verklaren op grond van de Brussel II bis-verordening wanneer het kind zijn gewone verblijfsplaats in een derde staat heeft verworven als gevolg van de ontvoering naar die staat. Het kind moet wel zijn gewone verblijfplaats in die derde staat hebben op het moment dat een ouder een verzoek inzake de ouderlijke verantwoordelijkheid bij de rechter van een EU-lidstaat indient. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Britse rechter.
Staatssecretaris Knops blikt in een Kamerbrief terug en vooruit op de ontwikkelingen inzake groeien aan de grens en het belang van grensoverschrijdende samenwerking voor de bewoners en bedrijven in de grensregio’s. Er is in de afgelopen periode veel bereikt door alle partijen, maar de potentie van de grensregio’s is nog lang niet volledig benut. De plotselinge grensrestricties aan het begin van de coronacrisis illustreren volgens de staatssecretaris het belang van de grensoverschrijdende samenwerking voor het dagelijkse leven van bewoners en bedrijven in de grensregio’s.
Nieuwsbericht | 08-04-2021
Het argument van een particulier dat een EU-handeling inbreuk maakt op de grondrechten is op zichzelf onvoldoende om een door een particulier ingesteld beroep tot nietigverklaring tegen een EU-handeling ontvankelijk te verklaren. Een andere conclusie zou ertoe leiden dat de expliciet in het EU-Werkingsverdrag neergelegde ontvankelijkheidsvoorwaarden terzijde worden gesteld en de rechterlijke instanties van de EU daardoor hun bevoegdheid zouden overschrijden. Dat is het antwoord van het EU-Hof in een hogere voorziening tegen een arrest van het EU-Gerecht.
Nieuwsbericht | 01-04-2021
Het nieuwe Europese investeringsprogramma InvestEU omvat een fonds, de instelling van een adviesnetwerk voor ondersteuning bij centraal beheerde EU-investeringsfondsen en een portaal die investeerders en projectontwikkelaars samenbrengt op één platform. Verwacht wordt dat het fonds meer dan 372 miljard euro aan publieke en private investeringen zal mobiliseren via een EU-begrotingsgarantie van 26,2 miljard euro. Het InvestEU-fonds kan onder meer kapitaalsteun verlenen aan kleine en middelgrote ondernemingen die door de coronacrisis zijn getroffen.
De diensten van digitale platforms hebben veelal een grensoverschrijdende dimensie. Hierdoor is het voor de belastingdiensten van de EU-lidstaten moeilijker geworden om een correcte beoordeling en controle uit te voeren van inkomsten uit commerciële activiteiten die via digitale platforms worden verricht. Nieuwe EU-regels voorzien in een verbeterde administratieve samenwerking tussen de lidstaten op dit gebied.
Een derdelander die ouder is van een kind dat internationale bescherming geniet in een EU-lidstaat kan als ‘gezinslid’ in de zin van de EU-Kwalificatierichtlijn worden aangemerkt wanneer het kind minderjarig is op het moment dat de ouder een verzoek tot internationale bescherming doet. Het gaat om de datum waarop de ouder de asielaanvraag heeft gedaan en niet om de datum waarop het asielverzoek formeel werd ingediend. Dat is het advies van advocaat-generaal Hogan aan het EU-Hof naar aanleiding van vragen van een Duitse rechter.
Nieuwsbericht | 31-03-2021
De Raad mag bij de sluiting van een gemengd EU-Verdrag wachten tot alle lidstaten instemmen gebonden te zijn, maar hoeft dat niet. Bij het ontbreken van een ‘gemeenschappelijk akkoord’ van alle lidstaten over hun instemming om door een gemengd EU-Verdrag gebonden te zijn, kan de Raad bij besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid er voor kiezen om toch tot sluiting over te gaan. De Raad mag echter evengoed wachten tot alle lidstaten ermee hebben ingestemd door dit verdrag te worden gebonden, alvorens te beslissen dat de Unie tot het verdrag zal toetreden. Dat is het advies van advocaat-generaal Hogan aan het EU-Hof naar aanleiding van vragen van het Europees Parlement.
Nieuwsbericht | 26-03-2021
Een nationale wetswijziging waarbij voor rechters de mogelijkheid om beroep in te stellen tegen benoeming in een gerechtelijk college wordt beperkt kan onverenigbaar zijn met het beginsel van rechterlijke onafhankelijkheid uit het EU-Verdrag. Dat is het geval wanneer blijkt dat de wijziging bij justitiabelen legitieme twijfel kan oproepen over de vraag of de op basis van de benoemingsbesluiten benoemde rechters ongevoelig zijn voor invloed van de wetgevende en uitvoerende macht. Dergelijke wijzigingen kunnen er dan toe leiden dat die rechters niet de indruk geven onafhankelijk en onpartijdig te zijn. Dit kan het vertrouwen dat de rechterlijke macht in een democratische samenleving bij de justitiabelen moet wekken ondermijnen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Poolse rechter.
Een Europees aanhoudingsbevel (EAB) kan door een EU-lidstaat worden uitgevaardigd voor de tenuitvoerlegging van een vonnis van een derde staat dat op grond van een internationale overeenkomst door de uitvaardigende lidstaat is erkend. De uitvaardigende lidstaat moet wel toetsen of de derde staat tijdens de procedure die tot de vaststelling van het erkende vonnis heeft geleid, de grondrechten van de veroordeelde in acht heeft genomen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Ierse rechter.
Wanneer een werknemer met dezelfde werkgever meerdere arbeidsovereenkomsten heeft gesloten is de minimale dagelijkse rusttijd uit de EU-Arbeidstijdenrichtlijn van toepassing op al deze overeenkomsten gezamenlijk en niet op elk van die overeenkomsten afzonderlijk. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van Roemeense rechter.
De Britse regering is voornemens om de toepassing van het (Noord)-Ierland protocol voor wat betreft het vrij verkeer van goederen en het reizen van gezelschapsdieren eenzijdig uit te stellen. Door dit besluit is volgens de Europese Commissie sprake van niet-nakoming van de bepalingen van het protocol en van niet-nakoming van de verplichting om overeenkomstig het Terugtrekkingsakkoord te goeder trouw te handelen. Met het versturen van een aanmaningsbrief heeft de Commissie een formele inbreukprocedure tegen het VK ingeleid.
Nieuwsbericht | 25-03-2021
In het algemeen verslag ‘De EU in 2020’ schetst de Europese Commissie onder meer de werkzaamheden van de EU in reactie op de COVID-19-uitbraak in 2020. Daarnaast gaat aandacht uit naar andere activiteiten van de EU in 2020 zoals op het gebied van klimaatverandering, digitalisering en de Brexit.
Een rechter van een lidstaat moet op basis van een nationale bevoegdheid voor recht verklaren dat de lidstaat waartoe zij behoort een EU-richtlijn onjuist heeft omgezet en die lidstaat verplichten om de onjuiste omzetting te verhelpen. De nationale rechter mag de uitoefening van die bevoegdheid niet weigeren op grond dat de nationale wettelijke regeling wel in overeenstemming is met nieuwe EU-wetgeving op basis waarvan de betreffende richtlijn in de toekomst zal worden vervangen en ingetrokken. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Ierse rechter.
De Europese Commissie heeft richtsnoeren gepubliceerd over hoe de manipulatie van aanbestedingsprocedures kan worden bestreden. De richtsnoeren geven aanbestedende diensten onder meer achtergrondinformatie en handvatten bij de toepassing van de facultatieve uitsluitingsgronden in de EU-aanbestedingsrichtlijnen in het geval van manipulatieve inschrijvingen of bij aanwijzingen van collusie.
Nieuwsbericht | 24-03-2021
In haar in maart 2021 gepresenteerde voorstellen stelt de Europese Commissie voor om een ‘digitaal groen certificaat’ in te voeren. Met het digitale groene certificaat zal een persoon binnen de EU kunnen bewijzen dat hij tegen Covid-19 is gevaccineerd, over een negatief testresultaat beschikt of van een Covid-19-besmetting is hersteld. Het nieuwe certificaat moet het vrij verkeer van personen binnen de EU tijdens de Covid-19-pandemie vergemakkelijken.
Nieuwsbericht | 22-03-2021
Door de techniek van framing kan op een deel van een webpagina worden verwezen naar (auteursrechtelijk beschermde) content op een andere website. De opneming van een auteursrechtelijk beschermd werk op de website van een derde door middel van de techniek van framing vormt een ‘mededeling aan een nieuw publiek’ in de zin van de EU-auteursrechtenrichtlijn waarvoor de auteursrechthouder toestemming moet verlenen. Toestemming is echter alleen vereist wanneer de houder van het auteursrecht beperkende maatregelen heeft getroffen of opgelegd tegen framing en de getroffen voorzieningen zijn omzeild. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Duitse rechter.
De Europese Commissie heeft een gewijzigde Nederlandse steunregeling ter waarde van in totaal 3 miljard euro goedgekeurd. De steunregeling wordt ingezet om bedrijven te ondersteunen die zijn geraakt door de gevolgen van het coronavirus. Volgens de Commissie zijn de wijzigingen in de Nederlandse steunregeling in overeenstemming met de Tijdelijke kaderregeling staatssteun.
Nieuwsbericht | 19-03-2021
In haar mededeling over het humanitaire optreden van de EU stelt de Europese Commissie een aantal maatregelen voor om de middelen voor humanitaire hulp uit te breiden, de diepere oorzaken van humanitaire crises aan te pakken en een nieuwe capaciteit voor de Europese humanitaire respons op te zetten. Daarnaast wil de Commissie zich inzetten om de naleving van het internationaal humanitair recht te verbeteren.
Nieuwsbericht | 17-03-2021
De Raad verlengt opnieuw de maatregelen die de continuïteit van zijn werkzaamheden gedurende de Covid-19-uitbraak moeten waarborgen. De verlenging is nodig aangezien de uitzonderlijke omstandigheden van de Covid-19-pandemie nog steeds voortduren en een aantal door de lidstaten genomen buitengewone preventie- en inperkingsmaatregelen nog steeds van kracht zijn.
De autoriteiten van een EU-lidstaat moeten bij de vaststelling van een terugkeerbesluit tegen een illegaal verblijvende ouder van een minderjarige rekening houden met het belang van het kind. Het maakt daarbij niet uit dat het terugkeerbesluit is gericht tegen de ouder van de minderjarige en niet tegen de minderjarige zelf. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Belgische rechter.
Nieuwsbericht | 16-03-2021
Een buiten de werkplek te verrichten oproepdienst kan als ‘arbeidstijd’ worden aangemerkt wanneer de werknemer door het geheel van verplichtingen tijdens de oproepdienst aanzienlijk wordt beperkt bij de invulling van zijn vrije tijd. Indien binnen een kort tijdsbestek moet worden gereageerd op een oproep, interventies tijdens de oproepdienst vaak voorkomen of de interventies vaak niet van korte duur zijn kan sprake zijn van een dergelijke beperking bij de invulling van de vrije tijd. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Duitse rechter.
Nieuwsbericht | 12-03-2021
Een werkgever mag in het kader van zijn neutraliteitsbeleid bepalen dat het op het werk dragen van grote opvallende tekens van politieke, levensbeschouwelijke of religieuze aard zoals een hoofddoek verboden is. Het door werknemers op het werk dragen van onopvallende, discrete tekens van geringe omvang en het voeren van een neutraliteitsbeleid door een werkgever is niet onverenigbaar met elkaar. Een verbod van een werkgever tot het dragen van grote opvallende tekens op de werkvloer moet wel coherent en systematisch worden gehanteerd en het is aan de nationale rechter om na te gaan of dat het geval is. Dat is het advies van advocaat-generaal Rantos aan het EU-Hof naar aanleiding van vragen van een Duitse rechter.
Het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben de resultaten gepubliceerd van de eerste keer dat een Eurobarometer-enquête gezamenlijk voor beide instellingen werd opgezet. Deze gezamenlijke enquête ging over de toekomst van Europa. In de enquête werden Europeanen onder meer bevraagd over de mogelijkheden om de betrokkenheid van EU-burgers bij de EU-besluitvorming te vergroten. De publicatie van de Eurobarometer vond ongeveer gelijktijdig plaats met de ondertekening door het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie van de gezamenlijke verklaring over de Conferentie over de toekomst van Europa. De organisatie van de Conferentie zal vanaf zomer 2021 via meerdere kanalen plaatsvinden.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stelt in haar jaarrapportage een explosieve toename van het aantal hacks, datalekmeldingen en datadiefstal in 2020 vast. Deze hacks zijn gericht op het buitmaken van persoonsgegevens. Het aantal datalekmeldingen steeg in 2020 met 30 procent ten opzichte van 2019. De AP zet ter voorkoming van datadiefstal in op betere beveiligingseisen en beleid.
In de in maart 2021 gepresenteerde mededeling zet de Europese Commissie haar visie uiteen over de digitale transformatie van Europa naar het jaar 2030 toe. De Commissie stelt voor om een reeks digitale rechten en beginselen overeen te komen met de lidstaten en om belangrijke digitale meerlandenprojecten op te starten. Daarnaast wil de Commissie een digitaal kompas opstellen dat een robuust governancekader moet bieden om de verdere vooruitgang van de digitale transformatie te monitoren.
De Europese Commissie heeft drie richtsnoeren aangenomen om EU-burgers, bedrijven en overheden te helpen de interne markt voor goederen ten volle te benutten. De richtsnoeren geven uitvoering aan de acties uit het in maart 2020 door de Commissie gepresenteerde actieplan voor een betere uitvoering en handhaving van de regels inzake de interne markt.
De in de EU-Vogelrichtlijn opgenomen verboden gelden voor alle vogelsoorten die op het Europese grondgebied van de lidstaten voorkomen. De toepassing van de in de EU-Habitatrichtlijn opgenomen verboden kan niet afhangen van de vraag of een nationale maatregel de staat van instandhouding van een betrokken diersoort aantast. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Zweedse rechter.
Nieuwsbericht | 11-03-2021
Toont 781 - 840 van 3.282 resultaten.