De Europese Commissie zal zich richten op zes prioritaire gebieden met een hoog risico. Het betreft het verminderen van strategische afhankelijkheden voor goederen en diensten, het aantrekken van veilige investeringen in de EU, de ondersteuning van een levendige Europese defensie- en ruimtevaartindustrie en andere kritieke industriële sectoren, het veiligstellen van het leiderschap van de EU op het gebied van kritieke technologieën, de bescherming van gevoelige informatie en gegevens, en de afscherming van de kritieke infrastructuur van Europa.
Nieuwsbericht | 05-12-2025
De Commissie benadrukt in het verslag dat de Europese Unie (EU) is begonnen zich te herpositioneren in de wereld. Daarbij ligt de nadruk op het ondersteunen van Oekraïne, het versterken van de Europese defensie en veiligheid en het versterken van internationale partnerschappen.
Vallen de landen en gebieden overzee (LGO) binnen het ‘grondgebied’ van de Europese Unie? Welke delen van het Unierecht zijn van toepassing op de LGO? Moeten de LGO vroegtijdig worden betrokken bij de vaststelling van EU-maatregelen die raken aan de LGO (zoals defensie en buitenlandse zaken)? Dit soort vragen komen op in de context van de bijzondere associatie die Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten als landen en gebieden overzee met de Europese Unie (EU) hebben. Het ECER organiseert op maandag 9 februari 2026 tussen 11:00 en 12:30 een themabijeenkomst waarin deze en andere vragen over de LGO aan bod zullen komen.
Nieuwsbericht | 03-12-2025
Het plan omvat de vier fasen van de cyclus voor het beheer van gezondheidscrises: 1) preventie en paraatheid, 2) opsporing en beoordeling, 3) respons, en 4) herstel. Het plan schetst de governance, capaciteiten en middelen van de EU voor het beheer van gezondheidscrises, evenals de ondersteuningsmechanismen die voor elke fase beschikbaar zijn.
Nieuwsbericht | 02-12-2025
Het strategisch kader moet bijdragen aan het opbouwen van een duurzame en natuurpositieve bio-economie door innovatie en investeringen op te schalen, nieuwe leidende markten voor biogebaseerde materialen en technologieën te creëren, te zorgen voor een duurzame biomassavoeding in alle waardeketens en wereldwijde kansen te benutten.,
Unieburgers die in een gastlidstaat een wettig huwelijk sluiten, hebben het recht hun gezinsleven voort te zetten bij terugkeer naar hun lidstaat. De weigering om zo’n huwelijk te erkennen kan tot ernstige ongemakken leiden voor de echtgenoten en is daarom in strijd met het Unierecht. Lidstaten moeten het huwelijk dus erkennen. Dat druist niet in tegen de nationale identiteit of openbare orde van de lidstaat, omdat dit niet betekent dat de lidstaat het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht in zijn nationale recht moet opnemen. Lidstaten hebben enige beoordelingsvrijheid bij de manier van erkenning van het huwelijk. Daarbij mogen zij de partners echter niet discrimineren vanwege hun seksuele geaardheid. Omdat overschrijving van een huwelijk in het Poolse recht de enige methode is voor erkenning van een buitenlands huwelijk, moet Polen deze methode toepassen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op een prejudiciële vraag van een Poolse rechter.
Artikel 4, lid 3, eerste alinea, van Verordening 1049/2001 ('Eurowob') kan door de lidstaten gebruikt worden om in naar behoren gerechtvaardigde gevallen de toegang tot bepaalde documenten van wetgevende aard te weigeren. Deze weigering kan echter niet worden gerechtvaardigd op grond van de enkele vermelding dat de documenten betrekking hebben op onderhandelingen over een gevoelig onderwerp of vanwege het politieke belang van de documenten, het feit dat de besprekingen van het wetgevingsvoorstel voorbereidend zijn en ook niet op grond van abstracte en algemene rechtvaardigingsgronden. Daarnaast oordeelt het EU-Gerecht dat het niet rechtstreeks bekendmaken van wetgevingsdocumenten, waartoe toegang is verleend naar aanleiding van een Eurowobverzoek, in het documentregister van de Raad, geen voor beroep vatbare handeling is. Dat is het antwoord van het EU-Gerecht op een beroep tot nietigverklaring van een Raadsbesluit omtrent openbaarmaking van documenten.
Nieuwsbericht | 24-11-2025
De Europese Commissie heeft besloten een met redenen omkleed advies te sturen aan Nederland wegens niet-naleving van de habitatrichtlijn wat het toezicht op bijvangst betreft. Daarnaast heeft de Commissie een bijkomende aanmaningsbrief aan Nederland gestuurd wegens niet-naleving van de visserijcontroleverordening, de uitvoeringsverordening visserijcontrole, en de IOO-verordening. Verder heeft de Commissie aanmaningsbrieven aan Nederland gestuurd omdat zij niet heeft medegedeeld dat zij de herziene energie-efficiëntierichtlijn en wijzigingen in een bijlage bij de richtlijn hernieuwbare energie volledig in nationaal recht heeft omgezet.
Deze zaak heeft betrekking op Richtlijn (EU) 2016/801 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van derdelanders met het oog op onderzoek, studie, stages, vrijwilligerswerk, scholierenuitwisseling, educatieve projecten of au-pairactiviteiten, en ziet op de uitlegging van de aan het recht op toegang en verblijf verbonden voorwaarde dat de derdelander over voldoende middelen dient te beschikken. De vervulling van die voorwaarde kan er niet van afhangen of de betrokken derdelander aantoont dat is voldaan aan bepaalde specifieke criteria die verband houden met de identificatie van die middelen als inkomen of als vermogen, met de rechtsgrond op basis waarvan hij die middelen heeft verworven en met het feit of hij er definitief en onbeperkt over beschikt alsof die middelen van hem waren. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van een Hongaarse rechter.
Nieuwsbericht | 21-11-2025
Het pakket digitale justitie omvat de strategie DigitalJustice@2030 en de Europese strategie voor justitiële opleiding 2025-2030. In de strategie Digital Justice@2030 worden veertien uitvoerbare stappen beschreven om de lidstaten te helpen het potentieel van kunstmatige intelligentie en digitale instrumenten in rechtsstelsels te ontsluiten. Daarnaast zal de Europese strategie voor justitiële opleiding 2025-2030 ertoe bijdragen dat alle beoefenaars van juridische beroepen naar behoren zijn toegerust om digitale justitie in de praktijk te brengen.
Toont 1 - 10 van 4.908 resultaten.