Vallen de landen en gebieden overzee (LGO) binnen het ‘grondgebied’ van de Europese Unie? Welke delen van het Unierecht zijn van toepassing op de LGO? Moeten de LGO vroegtijdig worden betrokken bij de vaststelling van EU-maatregelen die raken aan de LGO (zoals defensie en buitenlandse zaken)? Dit soort vragen komen op in de context van de bijzondere associatie die Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten als landen en gebieden overzee met de Europese Unie (EU) hebben. Het ECER organiseert op maandag 9 februari 2026 tussen 11:00 en 12:30 een themabijeenkomst waarin deze en andere vragen over de LGO aan bod zullen komen.
Nieuwsbericht | 11-12-2025
Op 10 december 2025 heeft de Europese Commissie een pakket maatregelen voorgesteld om de EU-wetgeving op het gebied van industriële emissies, circulaire economie, milieubeoordelingen en geospatiale gegevens te vereenvoudigen. Het pakket omvat een mededeling en zes voorstellen.
Deze zaak heeft betrekking op de toepassing van de bijzondere bevoegdheidsregel van artikel 7, punt 2, van verordening 1215/2012 (Brussel I bis) in het geval van: (i) een representatieve actie waarin de collectieve belangen worden beschermd van een groep niet-geïdentificeerde maar wel identificeerbare gebruikers, en (ii) een vermeende onrechtmatige gedraging bestaande uit het hanteren van een buitensporige commissie op een onlineplatform. Wanneer een markt van een lidstaat (beweerdelijk) wordt beïnvloed door een dergelijke mededingingsverstorende gedraging is iedere rechterlijke instantie in die lidstaat, die ook materieel bevoegd is, bevoegd om kennis te nemen van een dergelijke representatieve actie. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van de rechtbank Amsterdam.
De herziene verordening moet de transparantie van Europese politieke partijen vergroten en het kader voor hun financiering ondersteunen, met name om de risico's van buitenlandse inmenging en manipulatie tegen te gaan. Ook komen er minder administratieve lasten en een grotere zichtbaarheid van Europese politieke partijen onder de EU-burgers.
In 2020 presenteerde de Europese Commissie haar strategie ter versterking van de toepassing van het Handvest van de grondrechten in de EU. Het verslag geeft een overzicht van de maatregelen die tussen 2020 en 2025 zijn genomen om de toepassing van het Handvest op EU-niveau en in de EU-lidstaten te versterken. Het belicht ook de resterende uitdagingen op dit gebied, geeft aan waar verdere inspanningen nodig zijn, stelt verbeterpunten voor en ondersteunt een intensievere samenwerking tussen de EU-instellingen, de lidstaten en andere belanghebbenden voor de tweede helft van de uitvoering van de strategie.
Het rapport biedt een analyse van de huidige praktijken en de uitdagingen bij het beoordelen van de implicaties voor de grondrechten bij de ontwikkeling en het gebruik van kunstmatige intelligentie. Het rapport richt zich op de belangrijkste bepalingen van de Verordening kunstmatige intelligentie (AI-verordening) en hoe deze verordening kan worden gebruikt voor een effectieve bescherming van de grondrechten.
Nieuwsbericht | 05-12-2025
In de nieuwe EU-drugsstrategie wordt een koers uitgezet die het welzijn, de volksgezondheid en de veiligheid van de burgers waarborgt en die de paraatheid van de EU en haar reactie op de huidige en toekomstige drugsgerelateerde uitdagingen versterkt. Het actieplan vormt een aanvulling op de strategie, met negentien prioritaire acties die gericht zijn op het versterken van de veiligheid, het verstoren van routes en bedrijfsmodellen van drugssmokkelaars. Daarnaast presenteerde de Commissie een voorstel met nieuwe regels om het toezicht op en de controle van drugsprecursoren en designerprecursoren duidelijker, eenvoudiger en digitaler te maken.
De Europese Commissie zal zich richten op zes prioritaire gebieden met een hoog risico. Het betreft het verminderen van strategische afhankelijkheden voor goederen en diensten, het aantrekken van veilige investeringen in de EU, de ondersteuning van een levendige Europese defensie- en ruimtevaartindustrie en andere kritieke industriële sectoren, het veiligstellen van het leiderschap van de EU op het gebied van kritieke technologieën, de bescherming van gevoelige informatie en gegevens, en de afscherming van de kritieke infrastructuur van Europa.
De Commissie benadrukt in het verslag dat de Europese Unie (EU) is begonnen zich te herpositioneren in de wereld. Daarbij ligt de nadruk op het ondersteunen van Oekraïne, het versterken van de Europese defensie en veiligheid en het versterken van internationale partnerschappen.
Het plan omvat de vier fasen van de cyclus voor het beheer van gezondheidscrises: 1) preventie en paraatheid, 2) opsporing en beoordeling, 3) respons, en 4) herstel. Het plan schetst de governance, capaciteiten en middelen van de EU voor het beheer van gezondheidscrises, evenals de ondersteuningsmechanismen die voor elke fase beschikbaar zijn.
Nieuwsbericht | 02-12-2025
Showing 1 to 10 of 4,914 entries.