Booking moet vanaf heden voldoen aan Digitale Marktenverordening

Contentverzamelaar

Booking moet vanaf heden voldoen aan Digitale Marktenverordening

Nu Booking per medio november de DMA verplichtingen moet naleven kan de rol van deze bemiddelaar tussen bedrijven en klanten op het gebied van accommodatie, autoverhuur en andere soorten reisdiensten eerlijker en opener worden.

Vanaf 14 november 2024 moet Booking Holdings Inc. (BHI), die eerder (op 13 mei 2024) werd aangewezen als poortwachter in de zin van de EU-Digitale marktenverordening ( DMA (2022/1925); zie ook deze website-informatie van de Europese Commissie ), ervoor zorgen dat zijn online bemiddelingsdienst Booking.com voldoet aan alle relevante verplichtingen van de DMA.

Dit betekent dat hotels, autoverhuurbedrijven en andere aanbieders van reisdiensten die afhankelijk zijn van Booking.com om hun klanten te bereiken, vanaf nu kunnen gaan profiteren van nieuwe mogelijkheden die de DMA biedt.

De DMA moet zorgen voor concurrerende en eerlijke markten in de digitale sector. De DMA reguleert gatekeepers (poortwachters). Het gaat om grote digitale platforms die fungeren als een belangrijke poort tussen zakelijke gebruikers en consumenten, die door hun positie een knelpunt kunnen vormen in de digitale economie.

De rol van Booking als bemiddelaar tussen bedrijven en klanten op het gebied van accommodatie, autoverhuur en andere soorten reisdiensten zal daarmee eerlijker en opener worden. Tot nu toe waren veel hotels en verhuurbedrijven in de EU bijvoorbeeld verplicht om de beste prijzen te garanderen op Booking.com. Maar per heden zijn bedrijven in de EU vrij om prijzen en voorwaarden te differentiëren op elk online verkoopkanaal dat ze willen gebruiken. Hiermee is de DMA een belangrijk instrument om online marktplaatsen eerlijker te maken voor bedrijven en meer open te stellen voor concurrentie.

Meer informatie:
Persbericht Europese Commissie
ECER-dossier : Digitalisering