EU-Hof: Europese Commissie heeft het Unierecht geschonden bij onderzoek naar fiscale rulings van Luxemburg aan de Engie groep
Contentverzamelaar
EU-Hof: Europese Commissie heeft het Unierecht geschonden bij onderzoek naar fiscale rulings van Luxemburg aan de Engie groep
Nieuwsbericht | 07-12-2023
Het gaat om het arrest van het EU-Hof van 5 december 2023 in de gevoegde zaken C-451/21 P (Luxemburg/Commissie) en C-454/21 P (Engie Global LNG Holding e.a./Commissie).
Achtergrond
Bij staatssteunbesluit van 20 juni 2018 (
SA.44888
) heeft de
Europese Commissie vastgesteld dat de Luxemburgse
belastingautoriteiten twee reeksen voorafgaande fiscale
rulings (tax rulings) (hierna: „fiscale rulings”) inzake
intragroepsfinancieringen hadden afgegeven in het kader
van complexe vennootschapsrechtelijke en financiële
constructies binnen de Engie groep. De Engie groep bestaat
uit een in Frankrijk gevestigde vennootschap met diverse
dochterondernemingen in onder meer Luxemburg. Volgens de
Commissie heeft voornoemde fiscale behandeling de Engie
groep in staat gesteld om belastingheffing te vermijden
over nagenoeg de volledige winst die de in Luxemburg
gevestigde dochtervennootschappen van de Engie groep
hebben gerealiseerd. De Commissie concludeerde dat die
fiscale rulings staatssteun vormden die onverenigbaar was
met de interne markt en die door de Luxemburgse
autoriteiten moest worden teruggevorderd van de
begunstigden ervan.
Het EU-Gerecht van de Europese Unie, waarbij de groep Engie en Luxemburg beroep hadden ingesteld, heeft hun beroepen verworpen (zaak T-516/18 en T-525/18). Daarop hebben Engie en Luxemburg een hogere voorziening ingesteld bij het EU-Hof.
EU-Hof
Het EU-Hof herinnert eraan dat de Europese Commissie,
om te bepalen of een nationale maatregel staatssteun
vormt, met name moet aantonen dat deze de begunstigde
ervan een selectief voordeel verleent. Om een
belastingmaatregel als „selectief” aan te merken, moet zij
om te beginnen het referentiestelsel vaststellen; dit is
de „normale” belastingregeling die in de betrokken staat
van toepassing is. Vervolgens moet de Commissie aantonen
dat de maatregel in kwestie afwijkt van dit
referentiestelsel omdat er een verschil in behandeling mee
wordt ingevoerd tussen ondernemingen die zich in een
vergelijkbare situatie bevinden.
De betreffende
bepalingen van Luxemburgs recht stellen de vrijstelling
voor inkomsten uit deelnemingen bij een moedermaatschappij
niet uitdrukkelijk afhankelijk van de heffing van
belasting over de uitgekeerde winst bij haar
dochtervennootschap. Dit was de uitleg die Luxemburg aan
deze bepalingen heeft gegeven. De Commissie is in dit
geval afgeweken van deze uitleg door zich op het standpunt
te stellen dat dit onverenigbaar was met de algemene
doelstelling om alle ingezeten vennootschappen te
belasten. Volgens het EU-Hof is de Commissie echter in
beginsel verplicht om de door de lidstaat tijdens een
contradictoir debat gegeven uitleg van de bepalingen van
nationaal recht te aanvaarden, voor zover deze uitleg
verenigbaar is met de bewoordingen van deze bepalingen. In
de onderhavige zaak heeft de Commissie echter niets
aangevoerd dat afdoet aan de uitleg van Luxemburg, die
overigens verenigbaar is met de bewoordingen van deze
bepalingen.
Het EU-Gerecht heeft volgens het EU-Hof dus ten onrechte de vaststelling van de Commissie bevestigd dat er sprake was van een dergelijk voorwaardelijk verband tussen deze twee fiscale behandelingen. Bovendien heeft het EU-Gerecht volgens het EU-Hof ten onrechte geoordeeld dat de Commissie geen rekening hoefde te houden met de administratieve praktijk van de Luxemburgse belastingautoriteiten met betrekking tot een nationale bepaling inzake rechtsmisbruik. Ter onderbouwing van haar besluit had de Commissie namelijk moeten aantonen dat de Luxemburgse belastingdienst in de betreffende fiscale rulings was afgeweken van zijn eigen praktijk met betrekking tot verrichtingen die vergelijkbaar zijn met die welke hier aan de orde zijn.
Tot slot doet het EU-Hof uitspraak op de beroepen tot nietigverklaring. Volgens het EU-Hof heeft de Commissie fouten gemaakt bij haar verschillende analyses van de referentiekaders die het normale belastingstelsel afbakenen. In het bijzonder zouden de bevoegdheid en de fiscale autonomie van de lidstaten in sectoren die niet op Unieniveau zijn geharmoniseerd worden geschonden indien de Commissie uitsluitend op basis van de door het nationale recht nagestreefde algemene doelstelling om alle ingezeten vennootschappen te belasten een referentiekader zou kunnen bepalen, dus zonder in dat kader met name bepalingen inzake vrijstellingen op te nemen. Deze fouten hebben de gehele selectiviteitsanalyse aangetast. Het besluit van de Europese Commissie wordt dan ook nietig verklaard door het EU-Hof.
Meer informatie:
Persbericht
Curia
ECER-dossier
: Staatssteun