EU-Hof: het gebruik van de vermelding ‘huidvriendelijk’ in reclame voor biociden is verboden
Nieuwsbericht | 01-07-2024
Het gaat om het arrest van het EU-Hof van 20 juni 2024 in zaak C-296/23 (dm-drogerie markt).
Achtergrond De drogisterijketen dm-drogerie markt bood een bepaald soort desinfectiemiddel te koop aan in Duitsland. Op het etiket is onder meer de vermelding "huidvriendelijk - biologisch - alcoholvrij" vermeld. De Duitse vereniging ter bescherming tegen oneerlijke mededinging vindt dat sprake is van oneerlijke reclame. Deze vermelding is volgens die vereniging namelijk in strijd met EU-verordening nr. 528/2012 over het op de markt aanbieden en gebruik van biociden.
Op grond van artikel 72, lid 3, tweede volzin, van EU-verordening 528/2012 mogen in geen geval in de reclame voor biociden vermeldingen als “biocide met een gering risico”, “niet-giftig”, “onschadelijk”, “natuurlijk”, “milieuvriendelijk”, “diervriendelijk” en dergelijke voorkomen.
Volgens de Duitse rechter hebben deze vermeldingen met elkaar gemeen dat zij de gevaren in het algemeen minimaliseren die het biocide kan inhouden voor de gezondheid van mens en dier of het milieu. Bij “huidvriendelijk” is volgens deze rechter echter sprake van een specifieke vermelding die refereert aan het ontbreken van risico’s of aan lage risico’s van het product of zelfs aan positieve effecten ervan. Tegen die achtergrond twijfelt de Duitse rechter of de vermelding “huidvriendelijk” valt onder “dergelijke vermeldingen” in de zin van artikel 72, lid 3, tweede volzin, van EU-verordening 528/2012. De Duitse rechter stelt hierover prejudiciële vragen aan het EU-Hof.
EU-Hof Het EU-Hof oordeelt dat het begrip “dergelijke vermeldingen” in de zin van artikel 72, lid 3, tweede volzin, van EU-verordening 528/2012 vermeldingen in reclame voor biociden omvat die naar die producten verwijzen op een manier die de gebruiker kan misleiden met betrekking tot de gevaren van de producten voor de gezondheid van mens en dier of het milieu, of de doeltreffendheid ervan, door deze gevaren te minimaliseren of zelfs het bestaan ervan te ontkennen, zonder noodzakelijkerwijs van algemene aard te zijn. De vermelding "huidvriendelijk" heeft op het eerste gezicht een positieve connotatie, die de schadelijke neveneffecten van het product kan relativeren of zelfs kan suggereren dat dit product de huid ten goede kan komen. Een dergelijke vermelding is misleidend. Daarom is volgens het EU-Hof het verbod op het gebruik ervan in reclame voor biociden in de zin van artikel 72, lid 3, van EU-verordening 528/2012 gerechtvaardigd.
Meer informatie: Persbericht Curia ECER-dossier: Klimaat en Milieu