Europese Commissie presenteert nieuwe handelsstrategie
Nieuwsbericht | 24-02-2021
Dit alles volgt uit de Mededeling van de Commissie inzake de evaluatie van het handelsbeleid van 18 februari 2021.
Achtergrond
De Commissie benadrukt in haar mededeling dat de behoefte voor een nieuwe strategie voor het handelsbeleid voortvloeit uit nieuwe interne en externe uitdagingen op het gebied van de handel.
Ten eerste hebben de globalisering, technologische ontwikkelingen en de opbouw van mondiale waardeketens geleid tot efficiëntiewinsten, maar ook tot een toename van de ongelijkheid doordat bepaalde gemeenschappen en personen achterblijven bij de ontwikkelingen. Ten tweede wijst de Commissie op de snelle opkomst van China. In de derde plaats speelt de versnelling van de klimaatverandering een belangrijke rol. Daarom dient het handelsbeleid volgens de Commissie ook in overeenstemming te zijn met de ambities van de Europese Green Deal. Verder benadrukt de Commissie het belang van de digitale transformatie. Tenslotte stelt de Commissie vast dat de bovenstaande ontwikkelingen zijn versneld door de Covid-19-crisis.
Hieronder wordt ingegaan op kerndoelstellingen en kernacties die in de handelsstrategie van de Commissie zijn vastgelegd.
Kerndoelstellingen
Het handelsbeleid van de EU moet volgens de Commissie op drie kerndoelstellingen gericht zijn:
Zes gebieden die essentieel zijn voor de wezenlijking van de kerndoelstellingen
Om de drie hierboven beschreven kerndoelstellingen te verwezenlijken zal de Commissie zich richten op zes gebieden. Voor elk van deze gebieden wordt hieronder een aantal kernacties beschreven:
Meer informatie: