Europese Commissie presenteert plan over noodmaatregelen inzake energie en gas
Contentverzamelaar
Nieuwsbericht | 09-03-2022
Het gaat om de
Mededeling over REPowerEU:
Gezamenlijke Europese actie voor meer betaalbare, veilige en
duurzame energie
(COM(2022) 108) (EN) van 8 maart
2022. Naast de mededeling publiceerde de Commissie
tegelijkertijd een
Vragen-en-antwoorden-overzicht
en een
factsheet
(EN) over de mededeling.
REPowerEU streeft na om de gasvoorziening te diversifiëren, de
uitrol van hernieuwbare gassen te versnellen en gas voor
verwarming en elektriciteitsopwekking te vervangen. Het plan
zou ertoe kunnen leiden dat
de vraag naar Russisch
gas in de EU vóór het einde van 2022 met twee derde kan dalen.
Achtergrond
Door de laatste ontwikkelingen in de
wereld en op de energiemarkt is het vanuit de EU-optiek
vereist dat de overgang naar schone energie drastisch wordt
versneld en Europa energie-onafhankelijker wordt van
onbetrouwbare leveranciers en volatiele fossiele brandstoffen.
Na de invasie van Rusland in de Oekraïne is de roep om een snelle overgang naar schone energie sterker en duidelijker dan ooit. De EU importeert 90 procent van haar gasverbruik, waarbij Rusland ongeveer 45 procent van die invoer voor zijn rekening neemt. Ook is ongeveer 25 procent van de olie-invoer en 45 procent van de steenkoolinvoer afkomstig uit Rusland.
In oktober 2021 presenteerde de Europese Commissie een toolbox voor energieprijzen (zie ook dit ECER-bericht). Deze heeft al geholpen om de hoge energieprijzen in de afgelopen maanden op te vangen. Ook namen 25 EU-lidstaten, in overeenstemming met de toolbox, al maatregelen die de energierekening voor huishoudelijke afnemers en verscheidene micro-, kleine en middelgrote ondernemingen verlagen.
De Europese Commissie geeft aan samen te blijven werken met buurlanden en partners in de Westelijke Balkan en in de Energiegemeenschap. Ook zij zijn afhankelijk van fossiele brandstoffen en aan prijsstijgingen blootgesteld, en verbinden zich aan dezelfde klimaatdoelstellingen voor de lange termijn als de EU. Aan Oekraïne, Moldavië en Georgië wil de EU steun verlenen om betrouwbare en duurzame energie te waarborgen. Synchronisatie van de Oekraïense en Moldavische elektriciteitsnetten in noodsituaties met het continentale Europese net spelen hierbij een belangrijke rol.
Noodmaatregelen inzake
energieprijzen en gasopslag
De toolbox voor energieprijzen heeft
volgens de Commissie de lidstaten al geholpen om
de gevolgen van hoge
prijzen voor kwetsbare consumenten te
verzachten en blijft een belangrijk
kader voor nationale maatregelen. Met de mededeling
presenteert de Commissie
aanvullende
richtsnoeren aan de lidstaten
. Deze bevestigen
dat de prijzen in uitzonderlijke
omstandigheden kunnen worden gereguleerd, en zet uiteen hoe de
lidstaten inkomsten uit hoofde van hoge winsten in de
energiesector en de handel in emissierechten kunnen
herverdelen onder consumenten.
Ook wordt aangegeven dat d e EU-staatssteunregels (zie ook website van de Commissie over staatssteun en energie) lidstaten de mogelijkheid kunnen bieden om op korte termijn steun te verlenen aan bedrijven die te maken hebben met hoge energieprijzen en om hun blootstelling aan de volatiliteit van de energieprijzen op (middel)lange termijn te verminderen. Na afloop van een consultatie over gerichte wijzigingen van de richtsnoeren inzake staatssteun in het emissiehandelssysteem (zie ook dit factsheet van de Europese Commissie) wil de Commissie met lidstaten gaan overleggen over de behoefte aan- en het toepassingsgebied van- een nieuwe tijdelijke crisiskaderregeling inzake staatssteun. Hiermee zou steun kunnen worden verleend aan ondernemingen die door de energiecrisis zijn getroffen, met name ondernemingen die te maken hebben met hoge energiekosten.
De Commissie wil uiterlijk in april 2022 een wetgevingsvoorstel indienen op grond waarvan uiterlijk op 1 oktober van elk jaar de ondergrondse gasopslag in de hele EU moet worden aangevuld tot ten minste 90 procent van de capaciteit ervan. Het voorstel gaat ook over monitoring en handhaving van de vulniveaus en bouwt voort op solidariteits-regelingen tussen de lidstaten. Het onderzoek naar de gasmarkt naar aanleiding van bezorgdheid over mogelijke verstoringen van de mededinging door exploitanten ( met name Gazprom) zet de Commissie voort.
Om de hoge energieprijzen aan te pakken onderzoekt de Commissie alle mogelijke opties voor noodmaatregelen, zoals tijdelijke prijslimieten. Hiermee kan worden tegengegaan dat de gasprijzen de elektriciteitsprijzen beïnvloeden. Ook beoordeelt de Commissie de opties voor optimalisering van de opzet van de elektriciteitsmarkt. Hierbij wordt rekening gehouden met het eindverslag van het Agentschap van de Europese Unie voor de samenwerking tussen energieregulators (ACER) en andere bijdragen over voor- en nadelen van alternatieve prijsstellings-mechanismen om elektriciteit betaalbaar te houden. De voorziening en verdere investeringen in de groene transitie worden hierbij niet verstoord.
REPowerEU
De afhankelijkheid van de EU van
fossiele brandstoffen uit Rusland kan volgens het plan ruim
vóór 2030 worden afgebouwd. De Commissie stelt voor een
REPowerEU-plan te ontwikkelen dat de veerkracht van het
EU-brede energiestelsel zal vergroten.
Het plan rust op twee pijlers:
-
diversifiëring van de
gasvoorziening (via een grotere invoer van LNG-gas en
via pijpleidingen van
niet-Russische leveranciers) en grotere volumes
qua productie en invoer
van biomethaan en hernieuwbare
waterstof; en
-
snellere vermindering
van het gebruik van fossiele
brandstoffen in huizen, gebouwen,
industrie en elektriciteitsstelsel door
energie-efficiëntie te stimuleren
,
meer gebruik van
hernieuwbare energiebronnen en
het aanpakken van elektrificatie en
knelpunten in de infrastructuur
.
Volledige uitvoering van de “Fit for
55” Commissievoorstellen (zie ook
dit ECER-bericht
) zou het jaarlijkse EU-verbruik van
fossiel gas tegen 2030 al met 30 procent (100 miljard m³)
verminderen. Met de maatregelen in het REPowerEU-plan kan geleidelijk
het gebruik worden
teruggedrongen ten belope van ten minste 155 miljard m³
fossiel gas. Dit volume komt overeen met het volume dat
uit Rusland is ingevoerd in 2021.
Bijna twee derde van
die vermindering kan volgens het plan binnen een jaar
worden bereikt. Dit maakt een
einde aan de overmatige afhankelijkheid van de EU van één
enkele leverancier.
De Commissie wil nu samen met de
lidstaten nagaan welke projecten het meest geschikt zijn om
deze doelstellingen te verwezenlijken. Dit kan ook
voortbouwend op het werk dat reeds is verricht met betrekking
tot de nationale plannen voor herstel en veerkracht.
Meer informatie:
Persbericht
Europese Commissie
ECER-dossier: Energie
ECER-dossier: Milieu
ECER-dossier: Staatssteun
ECER-pagina:
Conflict Oekraïne-Rusland – EU-ontwikkelingen