Europese Rekenkamer publiceert verslag over geoblocking

Contentverzamelaar

Europese Rekenkamer publiceert verslag over geoblocking

Volgens het verslag is ongerechtvaardigde geoblocking, die de toegang van consumenten tot onlinegoederen en -diensten in de hele EU beperkt, nog steeds een probleem. Hoewel de EU-verordening inzake geoblocking dergelijke discriminatie op grond van nationaliteit of verblijfplaats aan moest pakken, levert deze nog steeds praktische uitdagingen op in de lidstaten.

Het gaat om het op 20 januari 2025 door de Europese Rekenkamer (ERK) gepubliceerde Speciaal verslag 03/2025, getiteld “Ongerechtvaardigde geoblocking in de elektronische handel – De verordening biedt een evenwichtig kader, maar de uitvoering blijft uitdagingen opleveren ”.

Geoblocking doet zich bijvoorbeeld voor wanneer handelaren die in één lidstaat opereren, de toegang tot hun online-interfaces, zoals websites en apps, blokkeren of beperken voor klanten uit andere lidstaten. In een ander scenario kunnen handelaren verschillende algemene voorwaarden voor toegang tot hun goederen en diensten toepassen, mede afhankelijk van de locatie van een klant. Aangezien geoblocking de mogelijkheden en keuze van de consument beperkt, is het een belangrijke oorzaak van ontevredenheid onder consumenten en geeft het belemmeringen voor de vrije uitwisseling van producten en diensten op de digitale eengemaakte markt.

In het verslag concluderen de auditors van de ERK dat er vooruitgang is geboekt in de strijd tegen geoblocking in de EU. De handhavingsregels van de lidstaten lopen wel sterk uiteen. De auditors bevelen aan de handhavingsregelingen te versterken en te standaardiseren. Klanten moeten beter worden geïnformeerd over de mogelijkheden tot ondersteuning en bescherming. De auditors bevelen aan te onderzoeken of de regels ter bestrijding van geoblocking moeten worden uitgebreid tot sectoren zoals audiovisuele diensten en andere belangrijke sectoren, die nog niet worden bestreken.

De verordening inzake geoblocking ((EU) 2018/302)werd in 2018 vastgesteld om de discriminatie van klanten in de EU op grond van hun nationaliteit en verblijfplaats of plaats van vestiging aan te pakken. De verantwoordelijkheid voor het handhaven van de EU-regels ligt bij de lidstaten. Zij doen dit via aangewezen instanties die consumenten ook bijstaan in geschillen met handelaren.

Meer informatie:
Nieuwsbericht Europese Rekenkamer
ECER-dossier: Consumenten