Europese Rekenkamer publiceert verslag over investering van EU-geld in digitalisering na de coronapandemie

Contentverzamelaar

Europese Rekenkamer publiceert verslag over investering van EU-geld in digitalisering na de coronapandemie

De Europese Rekenkamer merkt in het verslag op dat het EU-herstelfonds (RRF) was bedoeld als aanjager van de digitale transitie van de EU, maar dat het potentieel ervan niet volledig werd benut.

Het gaat om het op 3 april 2025 door de Europese Rekenkamer (ERK) gepubliceerde Speciaal verslag 13/2025: Steun uit de herstel‑ en veerkrachtfaciliteit voor de digitale transitie in de EU‑lidstaten – Een gemiste kans om met strategische focus in te spelen op digitale behoeften

Uit het verslag blijkt onder meer dat als grootste financieringsinstrument voor de digitalisering van de EU uit de RRF bijna 150 miljard euro aan financiering wordt toegewezen. Dit is ongeveer twee derde van de totale digitale begroting van de EU van 235 miljard euro voor de periode 2021-2027. De auditors van de ERK wijzen er in het verslag op dat de RRF-uitgaven op dit gebied echter niet altijd doeltreffend waren. De EU-lidstaten hoefden namelijk geen prioriteit te geven aan maatregelen om in te spelen op hun belangrijkste digitale behoeften.

Het ondersteunen van de digitale transitie is, naast de ondersteuning van de groene transitie, een van de belangrijkste doelstellingen van de herstel- en veerkrachtfaciliteit (Recovery and Resilience Facility (RRF)). Daarom moeten de EU-landen minstens 20 procent van de totale begroting van hun herstel- en veerkrachtplannen aan digitale hervormingen en investeringen toewijzen.

De auditors bekritiseren in het verslag de dubbelzinnigheid van de term “de digitale transitie” in de RRF-verordening. Hierdoor staat het doelgerichte gebruik van de middelen door de lidstaten in de weg. In de verordening wordt “de digitale transitie” aangemerkt als een belangrijke doelstelling en worden de digitale interventiegebieden beschreven. Het ontbreekt in de verordening echter aan een duidelijke omschrijving van de term. Hierdoor konden nationale overheden een uitgebreide reeks maatregelen voorstellen en opnemen in hun herstel- en veerkrachtplannen, zolang zij van mening waren dat de maatregelen bijdroegen aan deze doelstelling. Het louter investeren in digitale maatregelen betekent echter niet automatisch dat er zinvolle vooruitgang wordt geboekt in de digitale transitie.

Meer informatie:
Nieuwsbericht Europese Rekenkamer
ECER-dossier: Digitalisering