Nieuwe richtlijn productaansprakelijkheid in werking

Contentverzamelaar

Nieuwe richtlijn productaansprakelijkheid in werking

De herziene richtlijn, die nog op nationaal niveau moet worden omgezet, beoogt een actueel en solide kader voor slachtoffers te creëren om schadevergoeding te eisen voor schade die is veroorzaakt door producten met gebreken. Ook beoogt de richtlijn om marktdeelnemers meer rechtszekerheid te bieden.

De herziene richtlijn productaansprakelijkheid (EU/2024/2853) is op 8 december 2024 in werking getreden.

De nieuwe regels gelden voor alle producten, van traditionele huishoudelijke artikelen tot digitale producten en geavanceerde technologieën, zoals systemen met kunstmatige intelligentie (AI). De herziene richtlijn stelt slachtoffers in staat om schadevergoeding te eisen voor lichamelijk letsel, materiële schade en schade aan gegevens.

De nieuwe regels houden rekening met het toenemende aantal producten op de interne markt die buiten de Unie zijn vervaardigd. De richtlijn zorgt dat er altijd een marktdeelnemer binnen de EU is van wie een slachtoffer schadevergoeding kan eisen. Dit geldt ook voor producten die via onlineplatforms worden verkocht. De nieuwe regels verlichten de bewijslast voor slachtoffers wanneer zij te maken krijgen met buitensporige moeilijkheden, bijvoorbeeld als gevolg van de wetenschappelijke en technische complexiteit van een zaak. De Europese Commissie zal een voor het publiek toegankelijke EU-databank van rechterlijke uitspraken in productaansprakelijkheidszaken ontwikkelen om beter te informeren over de toepassing van de nieuwe regels.

Vanaf 8 december hebben de lidstaten twee jaar de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving, zodat de nieuwe regels in de hele Unie consistent en geharmoniseerd worden toegepast.

Meer informatie:
Nieuwsbericht Europese Commissie
ECER-dossier: Consumenten