Een aantal derdelanders uit Algerije, Turkije, Pakistan en Nigeria woonde in Oekraïne toen de oorlog daar uitbrak in 2022. Zij zijn naar Nederland gevlucht waar zij tijdelijke bescherming kregen in het kader van een EU-richtlijn. Volgens de Nederlandse autoriteiten liep die bescherming echter af op 4 maart 2024. De Raad van State en de rechtbank Den Haag stellen vragen aan het Hof van Justitie over het moment waarop de tijdelijke bescherming eindigt voor deze specifieke, facultatieve groep van ontheemden waaraan Nederland tijdelijke bescherming verleende.
Wat is de juridische situatie wanneer een EU-lidstaat de Dublinregeling inzake de verantwoordelijkheid voor de behandeling van asielverzoeken eenzijdig (gedeeltelijk) opschort en bijgevolg de overdracht door andere EU-lidstaten weigert? Deze vraag speelt in een Duitse zaak over de weigering van Italië om bepaalde asielzoekers (zonder familie) over te nemen in 2022 (van de meer dan 14.000 verzoeken uit Duitsland dat jaar aanvaardde Italië er ongeveer 9000).
De vraag in deze zaak is of een Oostenrijkse vennootschap die geen juridische adviesdiensten mag verlenen een deel van het aandelenkapitaal van een advocatenkantoor in Duitsland kan verwerven. Het geschil is ontstaan nadat de Orde van advocaten van München die verwerving had verboden omdat deze in strijd was met de regelgeving voor de advocatuur in Duitsland. Die regelgeving staat weliswaar toe dat het beroep van advocaat wordt uitgeoefend door advocatenkantoren met de rechtsvorm van een kapitaalvennootschap, maar daarin kan niet worden deelgenomen door derden die niet tot bepaalde beroepsgroepen behoren.
Dit verzoek om een prejudiciële beslissing betreft de aansprakelijkheid van marktdeelnemers (producent en leverancier) voor schade die is veroorzaakt bij een auto-ongeluk in Italië waarbij de airbag van een Ford-voertuig niet heeft gewerkt. Daarbij gaat het om de vraag of die aansprakelijkheid overeenkomstig EU- richtlijn 85/374 moet worden toegerekend aan de fabrikant van het voertuig in Duitsland (Ford Werke Aktiengesellschaft), dan wel aan de leverancier ervan in Italië (Ford Italia SpA).