Commissie presenteert nieuwe regels voor digitale platforms
Nieuwsbericht | 11-01-2021
Achtergrond
Op 15 december 2020 diende de Europese Commissie - in het verlengde van haar eerdere digitaliseringsstrategie - een voorstel in voor een verordening inzake digitale markten (in de zogenaamde Digital Markets Act (hierna: DMA), samen met een voorstel voor een verordening inzake digitale diensten (in de zogenaamde Digital Services Act ; hierna: DSA).
De bepalingen in deze verordeningen beogen een betere regulering van de interne markt op digitaal vlak, met als doel het vergroten van de eerlijke concurrentie en de veiligheid. De beoogde regels zijn niet alleen van belang voor ondernemingen en burgers die met digitale diensten en markten te maken hebben maar ook voor overheden omdat zij nieuwe verplichtingen introduceren in een sector die zowel op Europees als nationaal niveau een grote rol speelt.
Voorstel voor een EU-Verordening inzake digitale markten Het voorstel voor de DMA bevat specifieke nieuwe regels voor grote technologiebedrijven binnen de EU met betrekking tot het gebruik van hun digitale producten of diensten door zakelijke gebruikers en eindgebruikers. Deze grote technologiebedrijven worden ‘poortwachters’ genoemd.
Poortwachters
Poortwachters zijn ondernemingen die een kernplatform aanbieden, zoals online zoekmachines, video-platforms en social media-platforms. Hierbij kan worden gedacht aan Google, Facebook of YouTube (zie artikel 3 van het voorstel voor de voorwaarden om als “poortwachter” te kunnen kwalificeren).
Verplichtingen voor poortwachter
Het voorstel voor de DMA (artikelen 5 en 6) introduceert nieuwe verplichtingen voor deze poortwachters, waarbij ook elk (van hun) kernplatform(en) individueel onderworpen zijn aan die verplichtingen. Hiernaast verbiedt de DMA ook enkele oneerlijke praktijken.
Verplichtingen die worden opgelegd zijn bijvoorbeeld:
Hiernaast worden ook enkele oneerlijke praktijken verboden, zoals:
Indien poortwachters zich niet aan deze (beoogde) regels houden, heeft de Commissie volgens het voorstel het recht om zowel directe, als periodieke boetes op te leggen (artikelen 26 en 27). Bij een systematisch gebrek aan naleving kan de Commissie daarnaast - indien er geen andere effectieve remedie is - ook nog structurele remedies opleggen, zoals een poortwachter dwingen om delen van zijn onderneming te verkopen (artikel 16). Ook kan de Commissie verbintenissen die door de poortwachter zijn aangegaan ten behoeve van de naleving van de DMA verbindend verklaren en een vervolgprocedure heropenen indien deze verbintenissen niet worden gevolgd (artikel 23). De Commissie zal dus voornamelijk de instantie zijn die de DMA handhaaft.
Notificatieverplichting
Naast genoemde inhoudelijke verplichtingen en verboden introduceert het voorstel voor de DMA ook de verplichting voor poortwachters om autoriteiten in kennis te stellen van enige overname van- of fusie met- een ander digitaal bedrijf, ongeacht de grootte (artikel 12). Dit is om ervoor te zorgen dat kleine start-ups niet zonder meer worden overgenomen door grote poortwachters.
Voorstel voor een EU-Verordening inzake digitale diensten
Het voorstel voor de DSA dient deels als voorstel ter wijziging van de bestaande richtlijn elektronische handel . Het voorstel introduceert verschillende verplichtingen met betrekking tot transparantie en veilig gebruik van online platforms op Europees niveau. Deze regels houden onder andere gestandaardiseerde meldingsprocedures voor illegale inhoud, transparantienormen voor advertenties en klacht- en verhaalmechanismes in. Alle beoogde regels in het voorstel zouden zowel door de Commissie als door de bevoegde instanties van de lidstaten kunnen worden gehandhaafd.
Structuur EU-Verordening inzake digitale diensten
Het Commissievoorstel voor de DSA hanteert een gelaagde structuur, met vier categorieën. Bij de eerste categorie worden algemene regels opgesteld, terwijl er per zwaardere categorie steeds meer regels bijkomen, die ook gelden voor de daaropvolgende categorieën.
Online dienstverleners
Allereerst worden voor alle online dienstverleners - ook wel tussenhandelaren genoemd - meerdere verplichtingen geïntroduceerd, zoals:
Hostingserviceproviders
Hostingservices zijn volgens het voorstel instanties die informatie opslaan, geleverd door en naar aanleiding van de gebruiker (artikel 2, sub f). Hostingserviceproviders krijgen een extra verplichting ten opzichte van voornoemde regels. Zij moeten namelijk meldingspunten opzetten voor individuen om hostingserviceproviders te kunnen waarschuwen over mogelijk illegale zaken op hun website (artikel 14). Indien een hostingprovider verder besluit toegang tot specifieke stukken en informatie te blokkeren voor een gebruiker, moet het de gebruiker informeren hierover en uitleggen waarom de hostingserviceprovider de toegang heeft geblokkeerd (artikel 15).
Online platforms
Een online platform is volgens het voorstel voor de DSA een provider van een hostingdienst die op verzoek van een gebruiker publieke informatie opslaat en verspreidt. Deze categorisatie als online platform zou niet van toepassing zijn wanneer die activiteit een klein onderdeel is van een andere dienst en die andere dienst niet kan functioneren zonder die informatie-uitwisseling. De integratie van het opslaan en de verspreiding van publieke informatie die normaliter onder de DSA in de andere dienst zou vallen mag echter niet bedoeld zijn om de verordening te omzeilen (artikel 2, sub g). Naar aanleiding van de DSA worden – naast eerder genoemde regels - meerdere verplichtingen aan online platforms opgelegd, zoals:
Zeer grote online platforms
Zeer grote platforms zijn online platforms die hun diensten aanbieden aan meer dan 45 miljoen actieve gebruikers binnen de EU (artikel 25). Hiervoor gelden alle bovenstaande regels, evenals specifiekere regels zoals dat:
Toekomstige vaststelling van het dienstenpakket
Het dienstenpakket betreft op dit moment louter voorstellen voor verordeningen. Hierna is het aan het Europees Parlement en de Raad om eventuele amendementen in te dienen en met elkaar te onderhandelen over de uiteindelijke verordeningen, en na raadpleging van andere instellingen zoals het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s.
Meer informatie: * Verklaring van vice-voorzitter Vestager over voorstel Europese Commissie aangaande nieuwe regels voor digitale platforms (Engelse versie) * Voorstel voor een EU-Verordening inzake digitale markten (Engels) * Voorstel voor een EU-Verordening inzake digitale diensten (Engels) * Website Europese Commissie : Digitale diensten pakket (Engels)