Commissie publiceert bevindingen van de Digital Fairness Fitness Check

Contentverzamelaar

Commissie publiceert bevindingen van de Digital Fairness Fitness Check

De Europese Commissie heeft op 3 oktober 2024 de bevindingen gepubliceerd van de ‘Digital Fairness Fitness Check’. In deze controle wordt bekeken of de huidige EU-wetgeving inzake consumentenbescherming geschikt is om een hoog niveau van bescherming in de digitale omgeving te waarborgen. Uit de controle blijkt dat consumenten niet altijd het gevoel hebben dat ze hun online-ervaring volledig onder controle hebben, en wordt geconcludeerd dat er verdere stappen gezet moeten worden om een veiligere en eerlijke digitale omgeving te kunnen realiseren voor consumenten.

Achtergrond

De geschiktheidscontrole is bedoeld om te toetsen of de huidige EU-wetgeving inzake consumentenbescherming geschikt is om een hoog niveau van bescherming in de digitale omgeving te waarborgen , en heeft betrekking op drie kernrichtlijnen: de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, de richtlijn consumentenrechten en de richtlijn oneerlijk bedingen in overeenkomsten.

Resultaten

Uit de resultaten van de controle blijkt dat de genoemde richtlijnen relevant en noodzakelijk blijven om een hoog niveau van consumentenbescherming en een doeltreffende werking van de ‘Digital Single Market’ te waarborgen. Toch blijkt uit de controle ook dat er een noodzaak is voor regels die beter aangepast zijn aan specifieke schadelijke praktijken en uitdagingen waarmee consumenten online worden geconfronteerd. 

Eén van de belangrijkste bevindingen uit de controle is dat consumenten niet altijd het gevoel hebben dat ze hun online-ervaring volledig onder controle hebben, door onder andere praktijken zoals ‘dark patterns’ in online interfaces die hun beslissingen oneerlijk kunnen beïnvloeden, en het verslavende ontwerp van digitale diensten die consumenten ertoe aanzetten de dienst te blijven gebruiken of meer geld uit te geven. Een ander probleem in dit kader is de versnippering van nationale wetgeving: de doeltreffendheid van de consumentenbescherming binnen de Europese Unie wordt ondermijnd door onvoldoende handhaving, rechtsonzekerheid en het gebrek aan prikkels voor bedrijven om te streven naar de hoogste beschermingsnorm. 

Volgende stappen

Uit de controle blijkt dat er verdere actie ondernomen moet worden om de digitale omgeving eerlijk te maken voor consumenten. Hierbij kan gedacht worden aan het aanpakken van de meest schadelijke praktijken zoals ‘dark patterns’, en te zorgen voor meer rechtszekerheid om zo versnippering van de regelgeving te voorkomen.

Meer informatie: