Een nieuwe start: werkprogramma Europese Commissie

Contentverzamelaar

Een nieuwe start: werkprogramma Europese Commissie

Het Commissie-werkprogramma voor 2015 biedt een overzicht van de acties die de Commissie de komende twaalf maanden wil ondernemen. Zij beogen het verschil te maken inzake banen, groei en investeringen en moeten de burger tastbare voordelen opleveren. Het is een agenda voor verandering, aldus de Commissie.

Het werkprogramma van de Commissie voor 2015 omvat: 23 nieuwe, door de Commissie-Juncker voorgestelde initiatieven die aansluiten op de politieke beleidslijnen die aan het Europees Parlement zijn gepresenteerd; 80 bestaande voorstellen die de Commissie om politieke of technische redenen wil intrekken of wijzigen. Het werkprogramma bevat doelgerichte acties waarmee de Commissie in 2015 concrete resultaten wil boeken. Daarnaast zal de Commissie op heel wat terreinen hard blijven werken om ervoor te zorgen dat de bestaande beleidsmaatregelen en regels doen wat ze moeten doen, tastbare resultaten opleveren en naar behoren worden uitgevoerd.


23 nieuwe initiatieven om het verschil te maken
In het vandaag aangenomen programma worden de 23 initiatieven uiteengezet tot de verwezenlijking waarvan de Commissie zich in 2015 politiek verbindt. Het zwaartepunt van deze "to-dolijst" voor de komende twaalf maanden wordt gevormd door de grote thema's werkgelegenheid, groei en investeringen, overeenkomstig de tien prioriteiten van voorzitter Junckers’ Politieke beleidslijnen.

De Commissie wil in 2015 met name het volgende realiseren:

  • Een investeringsplan voor Europa: het vorige maand aangekondigde plan om de komende drie jaar ten minste 315 miljard euro aan publieke en private investeringen in de reële economie vrij te maken, in wetgeving gieten.
  • Een ambitieus pakket voor de digitale interne markt: het kader creëren voor een dynamische digitale economie en samenleving door het wettelijk kader op telecommunicatiegebied aan te vullen, de wetgeving inzake het auteursrecht te moderniseren, de regels voor online- en digitaal winkelen te vereenvoudigen voor consumenten, e-commerce te vergemakkelijken, de cyberveiligheid te verhogen en van digitalisering een horizontaal item te maken.
  • De eerste stappen in de richting van een Europese energie-unie: de energiezekerheid waarborgen, de nationale energiemarkten verder integreren, de Europese energievraag beperken en de energiemix koolstofarm maken.
  • Een rechtvaardigere benadering van fiscaliteit: een actieplan voor de inspanningen ter bestrijding van belastingontwijking en fiscale fraude, omvattende maatregelen op EU-niveau om te evolueren naar een systeem waarin het land waar winsten worden gegenereerd ook het land van belasting is, en automatische uitwisseling van informatie over "tax rulings" en stabilisering van de grondslagen van de vennootschapsbelasting.
  • Een Europese agenda inzake migratie: een andere benadering van legale migratie ontwikkelen om van de EU een aantrekkelijke bestemming voor talent en vaardigheden te maken en het beheer van de migratiestromen naar de EU te verbeteren door middel van intensievere samenwerking met derde landen, solidariteit tussen de lidstaten en bestrijding van mensenhandel.
  • Een diepere economische en monetaire unie: voortzetting van de inspanningen om economische stabiliteit te bevorderen en investeerders aan te trekken naar Europa.

Zie bijlage 1 voor de volledige lijst van 23 nieuwe initiatieven op de 10 prioritaire beleidsterreinen.
 

Toepassing van het beginsel van beleidsdiscontinuïteit
Bij de opstelling van het werkprogramma heeft de Commissie ongeveer 450 voorstellen die momenteel op een beslissing van het Europees Parlement en de Raad wachten onderzocht; zij stelt voor 80 daarvan in te trekken of te wijzigen. Van sommige die niet met de prioriteiten van de nieuwe Commissie stroken, wordt de intrekking voorgesteld. In vele gevallen echter, blijft de Commissie pal achter de doelstellingen staan, maar zijn de voorstellen nutteloos omdat zij een sluimerend bestaan lijden of bij de onderhandelingen zo zullen worden verwaterd dat het oorspronkelijke doel niet meer te bereiken is. In dat geval zal de Commissie een nieuwe, betere manier voorstellen om dat doel alsnog te verwezenlijken. De Commissie wacht het standpunt van het Europees Parlement en de Raad af voordat zij formeel tot intrekking van die voorstellen overgaat.

Zie bijlage 2 voor de volledige lijst van intrekkingsvoorstellen.
 

Bureaucratie terugdringen en regelgevende barrières wegnemen
Het werkprogramma 2015 weerspiegelt het grote belang dat de Commissie hecht aan betere regelgeving, waarbij zij voortbouwt op het Refit-programma (Regulatory Fitness) om bureaucratie terug te dringen en regelgevende barrières weg te nemen en zodoende tot een investeringsvriendelijk klimaat bij te dragen. Het college van commissarissen heeft een lijst opgesteld van voorstellen en bestaande wetgevingsinstrumenten die ten behoeve van de burgers en de ondernemingen van Europa zullen worden herzien en aangepast. Ook het streven naar vereenvoudiging, bijvoorbeeld in het gemeenschappelijk landbouwbeleid, maakt hiervan deel uit.

Zie  bijlage 3 voor de volledige lijst van Refit-voorstellen.
 

Draagvlak
Om meer draagvlak te creëren, heeft de Commissie voor het eerst met het Europees Parlement en de lidstaten overlegd voordat zij haar werkprogramma presenteert. De Commissie is van mening dat voorstellen enkel zin hebben als zij kans maken te worden goedgekeurd, aanvaard en effectief uitgevoerd, en dat steun van de medewetgevers daartoe een vereiste is.
 

Voor meer informatie
Politieke beleidslijnen van voorzitter Juncker

Webpagina van het werkprogramma 2015 van de Europese Commissie

Webpagina "Commissie aan het werk"

Eerdere werkprogramma's van de Europese Commissie en belangrijkste documenten

Webpagina van het Refit-programma van de Europese Commissie

MEMO: factsheet met Q&A’s