Europese Commissie keurt voor bepaalde steunmaatregelen een uitbreiding van het toepassingsgebied van de AGVV goed
Contentverzamelaar
Europese Commissie keurt voor bepaalde steunmaatregelen een uitbreiding van het toepassingsgebied van de AGVV goed
Nieuwsbericht | 30-07-2021
Het gaat om EU-Verordening
nr. 2021/1237 tot wijziging van Verordening nr.
651/2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van
de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne
markt verenigbaar worden verklaard (C(2021) 5336 final van
23 juli 2021, bekendgemaakt in het Publicatieblad EU van
29 juli (L270/39).
De herziene regels voor verbreding
van het toepassingsgebied van de
Algemene
Groepsvrijstellingsverordening (AGVV)
hebben betrekking op: i) steun
die door nationale autoriteiten wordt verleend voor
projecten die worden gefinancierd via bepaalde centraal
beheerde EU-programma's in het kader van het nieuwe
meerjarig financieel kader (MFK); en
ii) bepaalde
staatssteunmaatregelen die de groene en de digitale
transitie ondersteunen en tegelijkertijd relevant zijn
voor het herstel van de economische gevolgen van de coronapandemie.
Het vrijstellen van dergelijke steun van voorafgaande aanmelding betreft een belangrijke vereenvoudiging. Mits aan voorwaarden is voldaan om verstoring van de concurrentie op de EU-interne markt te beperken, wordt het voor de lidstaten makkelijker om snel dergelijke steunmaatregelen uit te voeren.
Achtergrond
Op grond van
artikel 108, lid 3,
van het EU-Werkingsverdrag
moeten lidstaten alle maatregelen
die staatssteun in de zin van
artikel 107, lid 1, EU-Werkingsverdrag
betreffen bij de Europese Commissie
aanmelden. Lidstaten mogen die steun pas na goedkeuring van de
Commissie uitvoeren.
Krachtens de
EU-machtigingsverordening
(EU/2018/1911) inzake staatssteun
kan de Commissie bepaalde categorieën staatssteun verenigbaar
met de eengemaakte markt verklaren en vrijstellen van de
aanmeldingsverplichting van het Verdrag.
De algemene
groepsvrijstellingsverordening (AGVV) verklaart specifieke
categorieën staatssteun verenigbaar met het Verdrag, mits ze
aan duidelijke voorwaarden voldoen, en stelt deze categorieën
vrij van de verplichting van voorafgaande aanmelding bij en
goedkeuring door de Commissie. Hierdoor kunnen de lidstaten
dergelijke maatregelen rechtstreeks en met volledige
rechtszekerheid uitvoeren.
Met de huidige
AGVV
(EU/651/2014) uit 2014 kregen de
lidstaten al de mogelijkheid om een breed scala van
staatssteunmaatregelen uit te voeren zonder voorafgaande
goedkeuring van de Commissie, vanuit de gedachte dat de kans
klein is dat deze de concurrentie zouden verstoren. Als gevolg
hiervan hoefde sinds 2015 meer dan 96 procent van de nieuwe
staatssteunmaatregelen waarvoor door lidstaten voor het eerst
uitgaven werden gemeld, niet bij de Commissie te worden
aangemeld. Deze ontwikkeling strookt ook met de insteek van de
Commissie (vanuit bijvoorbeeld het
State-Aid
Modernisation (SAM)-traject
) om te focussen op meer en snellere
resultaten op bepaalde staatssteunrechtelijke gebieden, en
minder op de gebieden waarop de meerwaarde beperkter wordt geacht.
Na een voorstel van de Commissie, had de Raad van de EU, om de uitvoering van het volgende MFK te vergemakkelijken en de wisselwerking tussen de financieringsregels en de staatsteunregels van de EU te verbeteren, in november 2018 al een wijziging van de toenmalige EU-machtigings-verordening inzake staatssteun (Verordening (EU) 2015/1588 van de Raad) aangenomen. Op grond van deze herziene machtigingsverordening (EU/2018/1911) mag de Commissie gerichte wijzigingen in de AGVV aanbrengen.
Over de ontwerpen van de herziene tekst van de AGVV zijn twee openbare raadplegingen gehouden, en drie vergaderingen van het Raadgevend Comité tussen de Commissie en de lidstaten. Lidstaten en belanghebbenden kregen zo de gelegenheid om opmerkingen over het ontwerpvoorstel van de Commissie te maken. De Commissie heeft alle opmerkingen beoordeeld en waar nodig het voorstel aangepast.
Naast de uitbreiding van het toepassingsgebied van de AGVV die op 23 juli 2021 is aangenomen, stelde de Commissie eerder al een nieuwe herziening van de algemene groepsvrijstellingsverordening voor. Deze heeft tot doel de staatssteunregels verder te stroomlijnen in het licht van de prioriteiten van de Commissie in verband met de dubbele transitie (groen en digitaal). Lidstaten en belanghebbenden worden te zijner tijd geraadpleegd over de ontwerptekst van die nieuwe wijziging.
Steun voor projecten gefinancierd
via het MFK
Om de wisselwerking tussen de
EU-financieringsregels en de EU-staatssteunregels in het kader
van het nieuwe MFK te verbeteren, stroomlijnt de Commissie de
staatssteunregels die van toepassing zijn op nationale
financiering van projecten of financiële producten die onder
het toepassingsgebied van bepaalde onlangs aangenomen
EU-programma's vallen. Met de wijzigingen in de AGVV van 23
juli worden de regels inzake EU-financiering en de
staatssteunregels die deze soorten financiering van toepassing
zijn, op één lijn gebracht om onnodige complexiteit tegen te
gaan. Tegelijk wordt de concurrentie op de EU-interne markt gewaarborgd.
De betrokken nationale fondsen
hebben betrekking op:
1. financierings- en
investeringsverrichtingen die door het InvestEU-fonds worden
ondersteund;
2. projecten op het gebied van onderzoek,
ontwikkeling en innovatie (O&O&I) die in het kader van
Horizon 2020 of Horizon Europa het excellentiekeurmerk hebben
gekregen en medegefinancierde O&O-projecten of
teamvormingsacties in het kader van Horizon 2020 of Horizon
Europa;
3. projecten in het kader van de Europese
territoriale samenwerking, (Interreg).
Met de wijziging van de AGVV van 23
juli kunnen deze maatregelen nu rechtstreeks door de lidstaten
worden uitgevoerd zonder aanmelding bij de Commissie. Wel moet
de Commissie achteraf op de hoogte worden gebracht. De
vrijstelling van de verplichting tot voorafgaande aanmelding
van steun op deze gebieden is mogelijk omdat er in de
EU-programma's die centraal door de Commissie worden beheerd,
waarborgen zijn ingebouwd. De in het kader van deze
programma's verleende steun is met name gericht op een
doelstelling van gemeenschappelijk belang, pakt marktfalen of
doelstellingen op het gebied van sociaal-economische cohesie
aan, en is beperkt tot een noodzakelijk minimumbedrag.
Steun voor groene en digitale (dubbele) transitie
Daarnaast creëert de Commissie met de wijziging van de
AGVV verdere mogelijkheden voor de lidstaten om steun te
verlenen die nodig is voor de dubbele transitie, zodat zij
bedrijven die financiering nodig hebben om de economische
gevolgen van de pandemie te bestrijden, snel kunnen ondersteunen.
De nieuwe steuncategorieën die van
de voorafgaande aanmeldingsplicht bij de Commissie zullen
worden vrijgesteld, vallen onder beleidsterreinen die
topprioriteit zijn voor de dubbele transitie. Steun die op
deze gebieden wordt verleend, zal ook het herstel na de
coronacrisis ondersteunen en ervoor zorgen dat dit herstel zal
bijdragen aan de transitie naar een groene en digitale
economie. De relevante steuncategorieën zijn:
1. steun
voor energie-efficiëntieprojecten in gebouwen;
2. steun
voor oplaad- en tankinfrastructuur voor emissiearme
wegvoertuigen;
3. steun voor vaste breedbandnetwerken,
mobiele 4G- en 5G-netwerken, bepaalde trans-Europese
infrastructuurprojecten voor digitale connectiviteit en
bepaalde vouchers.
Meer informatie
Europese Commissie
persbericht
Europese Commissie
Vragen en
antwoorden over verbreding AGVV (EN)
Europese Commissie
: staatssteun
ECER-dossier
: staatssteun