Europese Commissie leidt DSA procedure tegen Temu in en spreekt met consumentenautoriteiten Temu aan op schending consumentenrecht

Contentverzamelaar

Europese Commissie leidt DSA procedure tegen Temu in en spreekt met consumentenautoriteiten Temu aan op schending consumentenrecht

De door de Europese Commissie tegen Temu ingeleide DSA-procedure en de gezamenlijke handhavingsactie van het CPC-netwerk van nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie vullen elkaar aan. Ze zijn gericht op het waarborgen van een veilige en betrouwbare online omgeving waar de rechten van consumenten in Europa volledig worden beschermd.

Op 31 oktober 2024 heeft de Europese Commissie een formele procedure ingeleid om te beoordelen of het online platform Temu mogelijk de EU-verordening inzake digitale diensten (Digital Services Act; DSA) heeft overtreden op gebieden die verband houden met de verkoop van illegale producten, het potentieel verslavende ontwerp van diensten, de systemen die worden gebruikt om aankopen aan gebruikers aan te bevelen, en de toegang tot gegevens voor onderzoekers.

Temu werd op 31 mei 2024 aangewezen als een zeer groot onlineplatform (VLOP) op grond van de DSA, nadat het had verklaard dat het meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in de EU heeft. Vier maanden na de aanwijzing moest Temu voldoen aan de strengste verplichtingen die van toepassing zijn op VLOP's, zoals uiteengezet in de DSA. Deze omvatten de verplichting om systeemrisico's die voortvloeien uit haar dienstverlening naar behoren te beoordelen en te beperken. Temu heeft voor het laatst 92 miljoen maandelijkse gebruikers opgegeven in september 2024.

Het besluit van 31 oktober volgt op voorlopige analyses van het risicobeoordelingsverslag dat Temu eind september 2024 heeft verstrekt, de antwoorden op de formele verzoeken om informatie van de Commissie van 28 juni 2024 en 11 oktober 2024, en van informatie die door derden is gedeeld. De Commissie baseerde zich ook op informatie die via het samenwerkingsmechanisme met nationale autoriteiten werd gedeeld in het kader van de Europese Raad van coördinatoren voor digitale diensten, met name met de Ierse coördinator voor digitale diensten.

Meer in het bijzonder zal het DSA-onderzoek zich toespitsen op:

  • De systemen van Temu hebben tot doel de verkoop van niet-conforme producten in de EU te beperken. Het gaat onder meer om systemen die zijn ontworpen om het opnieuw verschijnen van eerder geschorste malafide handelaren, waarvan bekend is dat zij in het verleden niet-conforme producten hebben verkocht, te beperken, evenals systemen om het opnieuw verschijnen van niet-conforme goederen te beperken.
  • De risico's in verband met het verslavende ontwerp van de dienst, met inbegrip van spelachtige beloningsprogramma's, en de systemen die Temu heeft opgezet om de risico's te beperken die voortvloeien uit een dergelijk verslavend ontwerp, dat negatieve gevolgen kan hebben voor het fysieke en mentale welzijn van een persoon.
  • De naleving van de verplichtingen van de DSA in verband met de wijze waarop Temu inhoud en producten aan gebruikers aanbeveelt. Dit omvat het vereiste om de belangrijkste parameters bekend te maken die worden gebruikt in de aanbevelingssystemen van Temu en om gebruikers ten minste één gemakkelijk toegankelijke optie te bieden die niet is gebaseerd op profilering.
  • De naleving van de verplichting van de DSA om onderzoekers toegang te geven tot de openbaar toegankelijke gegevens van Temu.

Temu zou aansprakelijk worden gesteld op grond van de DSA indien de vermoedens van de Commissie juist zouden blijken te zijn, aangezien deze tekortkomingen inbreuken op de artikelen 27, 34, 35, 38 en 40 van de DSA zouden vormen. De Commissie zal nu prioritair een diepgaand onderzoek uitvoeren. De inleiding van een formele procedure loopt niet vooruit op het resultaat.

Schending consumentenrecht

Op 8 november 2024 hebben het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network van nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie, na een gecoördineerd onderzoek op Europees niveau, de online marktplaats Temu in kennis gesteld van een aantal praktijken op zijn platform die inbreuk maken op de EU-consumentenwetgeving. Het CPC-netwerk heeft Temu opgedragen deze praktijken in overeenstemming te brengen met de consumentenwetgeving van de Europese Unie. Temu wordt nog steeds onderzocht en werd verzocht om meer informatie aan het netwerk te verstrekken. De actie van het CPC-netwerk tegen Temu wordt geleid door de bevoegde nationale autoriteiten van België (Directoraat-generaal Economische Inspectie), Duitsland (Duits Milieuagentschap) en Ierland (Competition and Consumer Protection Commission), onder coördinatie van de Europese Commissie.

Het gecoördineerde onderzoek van het CPC-netwerk heeft betrekking op een breed scala aan praktijken waarmee consumenten tijdens het winkelen op Temu worden geconfronteerd, waaronder praktijken die consumenten kunnen misleiden of hun aankoopbeslissingen onrechtmatig kunnen beïnvloeden. Het CPC-netwerk onderzoekt ook of Temu voldoet aan de specifieke informatieverplichtingen voor onlinemarktplaatsen in het kader van de consumentenwetgeving.

De op 31 oktober 2024 door de Europese Commissie tegen Temu ingeleide DSA-procedure en de gezamenlijke handhavingsactie van het CPC-netwerk vullen elkaar aan. Ze zijn gericht op het waarborgen van een veilige en betrouwbare online omgeving waar de rechten van consumenten in Europa volledig worden beschermd.

Vanaf 13 december vereist de algemene productveiligheidsverordening (GPSR) dat er een in de EU gevestigde marktdeelnemer is die verantwoordelijk is voor de naleving van de vereisten voor productveiligheid, met inbegrip van specifieke verplichtingen voor online marktplaatsen die zich richten op consumenten. Volgens de GPSR kunnen de nationale markttoezichtautoriteiten een bevel tot verwijdering van het internet uitvaardigen als ze vaststellen dat een product onveilig is. Deze verplichtingen vormen een aanvulling op de DSA.

Het CPC-netwerk heeft verschillende soorten problematische praktijken op Temu geïdentificeerd die volgens hen in strijd zijn met de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming, zoals nepkortingen, verkoop onder druk, gedwongen gamificatie, ontbrekende en misleidende informatie, neprecensies en verborgen contactgegevens.

Meer informatie:
Persbericht Europese Commissie (DSA)
Persbericht Europese Commissie (consumentenbescherming)
ECER-dossier: Digitalisering
ECER-dossier: Consumenten