Europese Commissie publiceert richtsnoeren over geestelijke gezondheid en welbevinden van leerlingen en leraren
Nieuwsbericht | 17-05-2024
Op 13 mei 2024, aan het begin van de Europese Week van de Geestelijke Gezondheid, publiceerde de Expertgroep van de Europese Commissie voor welzijn op school twee nieuwe reeksen richtsnoeren voor beleidsmakers op het gebied van onderwijs en voor schoolleiders en leerkrachten. De richtsnoeren moeten hen helpen de uitdagingen aan te gaan in verband met welzijn en geestelijke gezondheid van zowel jongeren als leerkrachten.
Meer informatie over de nieuw gepubliceerde richtlijnen is hier op de website van de Europese Commissie beschikbaar. Aanvullende informatie over het ondersteunen van welzijn en geestelijke gezondheid door onderwijs in de Europese onderwijsruimte is hier te vinden.
De Expertgroep van de Commissie inzake welzijn op school werd opgericht om op feiten gebaseerde beleidsaanbevelingen en richtsnoeren te ontwikkelen als onderdeel van het vlaggenschipinitiatief ‘Pathways to School Success’ van de Europese Onderwijsruimte. Naar verwachting wordt in najaar 2024 een verslag gepubliceerd met een meer diepgaande versie van de richtsnoeren met ondersteunend onderzoeksbewijs, aanvullende inspirerende praktijken en praktische tips om ervoor te zorgen dat ze scholen in Europa effectief bereiken.
Meer informatie: Nieuwsbericht Europese Commissie ECER-dossier: Volksgezondheid