Europese Commissie stelt herziene richtsnoeren voor staatssteun ter bevordering van risicofinanciering vast
Contentverzamelaar
Europese Commissie stelt herziene richtsnoeren voor staatssteun ter bevordering van risicofinanciering vast
Nieuwsbericht | 10-12-2021
Het gaat om
Mededeling C (2021)8712 final van 6 december 2021 inzake de
herziene richtsnoeren inzake staatssteun ter bevordering van
risicofinancieringsinvesteringen (hierna: de richtsnoeren
risicofinanciering). De Nederlandstalige versie van de
herziene richtsnoeren is nog niet gepubliceerd in het
Publicatieblad maar momenteel hier te
downloaden (via de link onder het kopje ‘Risk finance
guidelines as from 1 january 2022’). De herziene richtsnoeren
zijn van toepassing met ingang van 1 januari 2022.
Achtergrond
De richtsnoeren risicofinanciering bevatten de
voorwaarden waaronder staatssteun van lidstaten ter
bevordering van investeringen in risicofinanciering als
verenigbaar met de interne markt kan worden beschouwd. De
richtsnoeren zijn van toepassing op alle steunmaatregelen voor
risicofinanciering die niet binnen het toepassingsgebied van
de Algemene
Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) vallen, waardoor
lidstaten onder bepaalde voorwaarden steunmaatregelen voor
risicofinanciering rechtstreeks kunnen uitvoeren zonder
voorafgaande aanmeldingsprocedure bij de Commissie te hoeven
doorlopen. Dit kan bijvoorbeeld in het geval van start-ups en
kmo's en voor bedragen tot 15 miljoen euro per begunstigde.
De bepalingen van de AGVV inzake risicofinancieringssteun worden ook herzien om ook voor regelingen met een groepsvrijstelling verdere vereenvoudiging te bewerkstelligen en ervoor te zorgen dat de bepalingen in overeenstemming blijven met de herziene richtsnoeren risicofinanciering. De Commissie heeft over de voorgestelde wijzigingen van de AGVV in oktober 2021 al een openbare raadpleging gepubliceerd (zie ook dit ECER-bericht).
De herziene richtsnoeren
Risicofinancieringssteun betreft een belangrijk
instrument voor lidstaten om met name innovatieve en op
groei gerichte start-ups, kleine en middelgrote
ondernemingen (kmo's) en bepaalde soorten ondernemingen
met middelgrote marktkapitalisatie (midcaps) in de
beginfase van hun ontwikkeling te ondersteunen. Dergelijke
ondernemingen kunnen ondanks hun potentieel toch
moeilijkheden ondervinden bij het verkrijgen van toegang
tot financiering. Om dit marktfalen aan te pakken, bieden
de richtsnoeren risicofinanciering lidstaten de
mogelijkheid om deze financieringskloof onder bepaalde
voorwaarden met goed uitgewerkte financiële instrumenten
en fiscale maatregelen aan te pakken. Met behulp van
staatssteun kunnen extra particuliere investeringen worden
aangetrokken voor de in aanmerking komende start-ups,
kmo's en midcaps.
Voor de goedkeuring van de herziene richtsnoeren risicofinanciering voerde de Commissie een evaluatie van de huidige regels uit in 2019 (zie ook dit ECER-bericht). Ook vond er in mei 2021 een raadpleging van alle belanghebbenden plaats over de voorgestelde herziene tekst van de richtsnoeren (zie hierover ook de website van de Europese Commissie (EN)). Uit de evaluatie en de raadpleging bleek dat de richtsnoeren risicofinanciering geschikt zijn voor het beoogde doel, maar ook dat er een aantal gerichte aanpassingen nodig was ter verduidelijking, verdere stroomlijning en verdere vereenvoudiging.
De herziene richtsnoeren risicofinanciering beogen:
- de verplichte analyse van de financieringskloof te beperken tot de grootste risicofinancieringsregelingen en verder te verduidelijken welk bewijsmateriaal nodig is om steun te rechtvaardigen. Uit de evaluatie bleek dat de lidstaten moeilijkheden ondervinden bij het kwantificeren van de financieringskloof. Daarom wordt een analyse van de financieringskloof in de herziene richtsnoeren enkel verlangd voor de grootste risicofinancieringssteunmaatregelen (die welke investeringsbedragen van meer dan 15 miljoen euro per individuele begunstigde toestaan). Deze vereenvoudiging zal op de meeste nieuwe maatregelen van toepassing zijn. Ook verduidelijken de herziene richtsnoeren welke gegevens nodig zijn om aan te tonen dat er sprake is van een specifiek marktfalen of van andere relevante belemmeringen voor de toegang tot financiering.
- vereenvoudigde vereisten in te voeren voor de beoordeling van regelingen die uitsluitend gericht zijn op start-ups en kmo's die nog geen eerste commerciële verkoop hebben verricht. Het gaat hier vooral over de hoeveelheid bewijsmateriaal die lidstaten moeten verstrekken in het kader van de ex-antebeoordeling die zij moeten indienen om aan te tonen waarom de steun noodzakelijk, passend en evenredig is. Aangezien dergelijke ondernemingen gewoonlijk worden geconfronteerd met ernstiger marktfalen, geven de herziene richtsnoeren aan dat de Commissie een beperktere hoeveelheid bewijsmateriaal als voldoende kan beschouwen om aan te tonen dat er sprake is van marktfalen dat de toekenning van steun aan deze ondernemingen rechtvaardigt.
- bepaalde definities in de richtsnoeren in overeenstemming te brengen met de definities in de AGVV om de consistentie te waarborgen. Met name de definitie van “innovatieve midcaps” in de richtsnoeren is afgestemd op de definitie van “innovatieve ondernemingen” onder de AGVV. Hiermee kunnen de huidige inconsistenties worden opgeheven met betrekking tot de vraag welke ondernemingen volgens deze twee regelgevingskaders als innovatief worden beschouwd.
Meer informatie :
Persbericht
Europese Commissie
Website
Europese Commissie: staatssteun (EN)
ECER-dossier: staatssteun