Europese Commissie wijzigt Afvalstoffenlijst voor batterijen en brengt actieplan over automobielindustrie uit
Contentverzamelaar
Europese Commissie wijzigt Afvalstoffenlijst voor batterijen en brengt actieplan over automobielindustrie uit
Nieuwsbericht | 13-03-2025
De Europese Commissie heeft op 5 maart 2025 het besluit genomen om de Afvalstoffenlijst bij te werken (plus bijlage) om batterijen en hun kritieke grondstoffen langer in de economie te houden. Zie voor achtergrondinformatie over de Batterijencode ook de website van de Commissie.
De wijziging van de lijst van afvalstoffen treedt in werking 20 dagen na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de EU indien het Europees Parlement of de Raad van de EU geen bezwaar aantekenen overeenkomstig artikel 290, lid 2, EU-Werkingsverdrag.
Batterijen zijn een cruciale technologie om de groene transitie aan te drijven, duurzame mobiliteit te ondersteunen en bij te dragen tot klimaatneutraliteit tegen 2050.
De toegang tot versnipperd batterijafval (bekend als “zwarte massa”) is essentieel voor de recycling van batterijen van elektrische voertuigen. Het besluit van 5 maart over de wijziging van de Afvalstoffenlijst aangaande batterijen werd tegelijk genomen met de publicatie van de Mededeling van de Europese Commissie inzake het actieplan voor de automobielindustrie. Zij moeten beiden de weg vrijmaken voor een duurzamere en innovatievere automobielsector.
Actieplan auto-industrie
De
Europese automobielsector bevindt zich op een kritiek punt en
wordt uitgedaagd door snelle technologische veranderingen en
toenemende concurrentie. In januari 2025 lanceerde Commissie
voorzitter von der Leyen een Strategische Dialoog over de
toekomst van de Europese auto-industrie (zie ook dit
persbericht van de Commissie). De Europese Commissie heeft op
5 maart 2025 een actieplan gepresenteerd (in de vorm van een
Mededeling
en Q&A
over de automobielindustrie en een Mededeling
over bedrijfswagenparken) dat voortbouwt op de Strategische
Dialoog. Het plan presenteert concrete acties die moeten
helpen een robuuste en duurzame auto-industrie en de
ontketening van innovatiekracht te bereiken. Er wordt 1,8
miljard euro beschikbaar gesteld om een veilige en
concurrerende toeleveringsketen voor batterijgrondstoffen te
creëren, die de groei van de Europese auto-industrie zal
helpen ondersteunen.
Batterijencode
Het
besluit van 5 maart 2025 over wijziging van de
Afvalstoffenlijst verduidelijkt dat zwarte massa als
gevaarlijk afval moet worden geclassificeerd. In
overeenstemming met het Verdrag van Basel en de Verordening
betreffende de overbrenging van afvalstoffen moet dit
gaan leiden tot een betere controle op de overbrenging van
zwarte massa en zorgen dat zwarte massa in de Europese
economie blijft. Dit helpt
bij de overschakeling op een circulaire economie, het
vergroten van voorzieningszekerheid voor grondstoffen en
energie en het versterken van de strategische autonomie van de
EU.
De Europese lijst van afvalstoffen is een belangrijk instrument om afvalstoffen in de EU goed te beheren en de overbrenging van afvalstoffen binnen en buiten de EU te controleren. De lijst identificeert en classificeert alle verschillende soorten afval, waaronder gevaarlijk afval, dat schadelijk kan zijn voor de volksgezondheid en het milieu. De lijst werd opgesteld in 2000 en is sindsdien diverse malen herzien.
Nieuwe
afvalcodes voor batterijen
Met de
wijziging worden nieuwe specifieke afvalcodes geïntroduceerd
om het juiste beheer van afval uit verschillende stadia van de
levenscyclus van batterijen te identificeren en te
ondersteunen. Het gaat om afval van batterijproductie, afval
van afgedankte batterijen en om tussenfracties van
batterijrecycling
De wijziging houdt rekening met de opkomst van nieuwe chemische batterijstromen en introduceert nieuwe afvalcodes voor lithiumbatterijen en tussenfracties van batterijrecycling (“zwarte massa”) om te zorgen dat deze binnen en buiten de EU op de juiste manier worden verwerkt.
Zwarte massa, lithiumbatterijen, nikkelbatterijen en zinkbatterijen, natriumzwavelbatterijen en alkalinebatterijen worden nu als gevaarlijk geclassificeerd. Er is ook een nieuwe gevarencode toegevoegd voor lithiumbatterijen voor gescheiden ingezameld gemeentelijk afval.
De wijziging is ook bedoeld om het milieu en de volksgezondheid beter te beschermen door te zorgen voor een goed beheer van batterijgerelateerd afval. Maar het moet ook worden gezien in de context van een goed werkende recyclingwaardeketen, die de toepassing van regels voor recyclingefficiëntie voor afgedankte batterijen en voor gerecyclede inhoud in nieuwe batterijen ondersteunt.
Meer informatie:
Nieuwsbericht
Europese
Commissie (batterijencode)
Persbericht
Europese Commissie (actieplan)
ECER-dossier:
Klimaat en Milieu- Afval