Politiek akkoord bereikt over herziening van de TEN-T Verordening

Contentverzamelaar

Politiek akkoord bereikt over herziening van de TEN-T Verordening

Het politiek akkoord tussen het Europees Parlement en de Raad over het trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T) omvat stimulansen om het gebruik van duurzamere vormen van vervoer te vergroten en de multimodaliteit - de combinatie van vervoerswijzen voor één reis- binnen het Europese vervoerssysteem te verbeteren.

Het gaat om het op 19 december 2023 bereikte politiek akkoord tussen het Europees Parlement en de Raad over de verordening die ten grondslag ligt aan het trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T). De medewetgevers zijn overeengekomen de inspanningen voor de opbouw van een duurzaam en veerkrachtig TEN-T aanzienlijk op te voeren. Het politiek akkoord moet nu eerst nog formeel worden goedgekeurd. Zodra dit proces door het Europees Parlement en de Raad is afgerond, worden de nieuwe regels in het Publicatieblad van de Europese Unie bekendgemaakt en treden ze 20 dagen later in werking.

De herziene TEN-T-verordening maakt deel uit van de  Europese Green Deal . Het voorstel voor (herziening van) de TEN-T verordening verscheen eind 2021 (COM(2021) 812 van 14 december 2021).

Overeengekomen visie op de Europese vervoersinfrastructuur
Het herziene TEN-T bevatten bindende doelstellingen:

  • Passagiersspoorlijnen op het TEN-T-kernnetwerk en het uitgebreide kernnetwerk moeten treinen tegen 2040 in staat stellen een snelheid van 160 km/u of sneller te rijden.
  • Het Europees beheersysteem voor het spoorverkeer (ERTMS) moet worden uitgerold op het volledige TEN-T-netwerk als het gemeenschappelijke Europese signaleringssysteem in Europa om het spoor veiliger en efficiënter te maken. Oude nationale systemen van klasse B moeten geleidelijk buiten gebruik worden gesteld. Dit zal de Europese industrie stimuleren om in ERTMS te investeren.
  • Tegen 2040 worden veilige en beveiligde parkeerterreinen ontwikkeld op het kernnetwerk en het uitgebreide kernnetwerk van het TEN-T, gemiddeld om de 150 km. Dit is van groot belang om de veiligheid en passende arbeidsomstandigheden voor beroepschauffeurs te waarborgen.
  • Grote luchthavens met meer dan 12 miljoen passagiers per jaar moeten worden aangesloten via de langeafstandsspoorweg. Dit betreft een belangrijke stap in de richting van betere connectiviteit en toegankelijkheid voor passagiers en versterking van het concurrentievermogen van het spoor ten opzichte van binnenlandse vluchten.  
  • Het aantal overslagterminals moet in overeenstemming zijn met de huidige en verwachte verkeersstromen en de behoeften van de sector. Ook de afhandelingscapaciteit in goederenterminals moet worden verbeterd. Dit zal niet alleen het verkeer van treinen van 740 m over het hele netwerk mogelijk maken, maar ook bijdragen tot een verschuiving van het goederenvervoer naar duurzamere vervoerswijzen en een impuls geven aan de Europese sector gecombineerd vervoer (het gebruik van combinaties zoals het spoor en de weg om goederen te vervoeren).
  • Alle 430 grote steden in het TEN-T-netwerk zullen plannen voor duurzame stedelijke mobiliteit moeten ontwikkelen om emissievrije en emissiearme mobiliteit te bevorderen. 
  • De Europese maritieme ruimte heeft tot doel de maritieme ruimte op efficiënte, duurzame en duurzame wijze met andere vervoerswijzen te integreren. Daartoe zullen kortevaartroutes worden gemoderniseerd en worden er nieuwe opgezet, terwijl zeehavens en hun verbindingen met het achterland verder worden ontwikkeld.

Ook worden de vervoersverbindingen met naburige derde landen verbeterd door Oekraïne, Moldavië en de zes partners van de Westelijke Balkan te integreren in de onlangs opgerichte Europese vervoerscorridors.

Met het oog op de tijdige voltooiing van het netwerk — tegen 2030 voor het kernnetwerk, 2040 voor het uitgebreide kernnetwerk en 2050 voor het uitgebreide netwerk — voorziet het akkoord ook in een betere governance, met bijvoorbeeld uitvoeringshandelingen voor de belangrijkste grensoverschrijdende trajecten en andere specifieke nationale trajecten langs negen Europese vervoerscorridors. In combinatie met een betere afstemming tussen de nationale vervoers- en investeringsplannen en de TEN-T-doelstellingen, gaat dit zorgen voor samenhang bij de vaststelling van prioriteiten voor infrastructuur en investeringen.

Meer informatie:
Persbericht Europese Commissie
Nieuwsbericht Europese Commissie
Websitepagina Europese Commissie/ INEA over TEN-T
ECER-dossier : Vervoer