Tussentijdse evaluatie van het strategisch EU-kader voor de Europese onderwijsruimte

Contentverzamelaar

Tussentijdse evaluatie van het strategisch EU-kader voor de Europese onderwijsruimte

Op 30 juni 2025 heeft de Europese Commissie een tussentijdse evaluatie van het strategisch kader voor de Europese onderwijsruimte (2021-2030) gepubliceerd. Uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat er aanzienlijke uitdagingen blijven. Hieronder vallen teruglopende basisvaardigheden, een tekort aan leerkrachten, ongelijkheden op het gebied van de toegang tot onderwijs en leerresultaten, vraag naar leermobiliteit waarin niet wordt voorzien, en geringe deelname aan volwasseneneducatie. De tussentijdse evaluatie voorziet in input voor de beraadslagingen in de Raad over de herziening van het strategisch kader in de aanloop naar de tweede cyclus ervan, die de periode 2026-2030 bestrijkt.

Het gaat om het verslag van de Europese Commissie betreffende de tussentijdse evaluatie van het strategisch kader voor de Europese onderwijsruimte (2021-2030). Het verslag is op 30 juni 2025 verschenen. 

Het ontwikkelen van de Europese Onderwijsruimte (EOR) als een reële, gemeenschappelijke ruimte voor kwaliteitsonderwijs en een leven lang leren voor iedereen is de overkoepelende politieke doelstelling van het strategisch kader 2021-2030 voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding. De Europese Onderwijsruimte is een omvattende beleids- en investeringsstrategie van de EU voor onderwijs en opleiding die kwaliteitsvol en inclusief zijn in alle contexten en sectoren, van de vroege kindertijd tot het volwassen leven. Tussen 2021 en 2025 werden de fundamenten van de Europese Onderwijsruimte gelegd. Aan deze werkzaamheden lagen gedeelde strategische prioriteiten, streefcijfers op EU-niveau, Europese samenwerking, gezamenlijke beleidsuitvoering en nationale hervormingen ten grondslag. In antwoord op de uitnodiging van de Raad voerde de Commissie een evaluatie uit op basis van uitvoerige raadplegingen en een externe ondersteunende studie. De evaluatie zal input leveren voor de beraadslagingen in de Raad over de herziening van het strategisch kader in de aanloop naar de tweede cyclus ervan, die de periode 2026-2030 bestrijkt. Hiertoe behoren mogelijke aanpassingen van streefcijfers op EU-niveau, governance en prioritaire gebieden. In het werkdocument van de diensten van de Commissie (SWD) worden de bevindingen van de evaluatie, waaronder de studie, samengevat. 

Meer informatie: