De Mededeling zet de werkzaamheden van de Commissie uiteen die ervoor moeten zorgen dat het EU-recht wordt nageleefd en dat burgers en bedrijven overal in de EU dezelfde rechten genieten. Dankzij de correcte toepassing van het EU-recht worden diverse doelstellingen binnen- en belangen van- de EU nagestreefd. Het EU-recht heeft een reële impact op het dagelijks leven van Europeanen. De Commissie geeft aan dat daarom de handhaving van het EU-recht een topprioriteit is voor de Commissie.
Nieuwsbericht | 17-10-2022
De termen ‘godsdienst of overtuiging’ in het EU-rechtskader voor gelijke behandeling in arbeid en beroep vormen één discriminatiegrond die zowel godsdienstige als levensbeschouwelijke of spirituele overtuigingen omvat. Nationale bepalingen waarbij godsdienstige en levensbeschouwelijke overtuigingen als twee onderscheiden discriminatiegronden worden opgevat, kunnen niet in aanmerking worden genomen als bepalingen die gunstiger zijn voor de bescherming van het beginsel van gelijke behandeling. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Belgische rechter.
Per 1 september 2022 heeft de heer René Barents zijn werkzaamheden als rechter bij het EU-Gerecht beëindigd. Ter gelegenheid van zijn afscheid organiseert het ECER een seminar met het thema ‘Rechtsbescherming in de EU en toegang tot de rechter’. Tijdens het seminar zullen drie sprekers uit de rechterlijke macht, de academische praktijk respectievelijk de advocatuur ingaan op dit thema, gevolgd door een discussie met de aanwezigen. De middag zal afgesloten worden met bespiegelingen van de heer Barents over de rol van het EU-Gerecht op dit terrein en de uitdagingen voor de toekomst.
Nieuwsbericht | 12-10-2022
De digitalemarktenverordening moet zorgen voor een gelijk speelveld voor alle digitale bedrijven, ongeacht hun omvang. De verordening stelt duidelijke regels vast voor grote onlineplatforms en heeft tot doel om te voorkomen dat een platform de regels op de digitale markt bepaalt doordat het zeggenschap heeft over ten minste één zogenoemde kernplatformdienst. Kernplatformdiensten zijn diensten zoals onlinezoekmachines, sociale netwerken en clouddiensten.
In het verslag worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van asiel en migratie gepresenteerd en wordt de balans opgemaakt van de vooruitgang die het afgelopen jaar is geboekt met het Asiel- en Migratiepact. Ook worden in het verslag de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst vastgesteld en wordt gepleit voor de verdere ontwikkeling van een verantwoord en eerlijk systeem voor migratiebeheer in de EU.
Nieuwsbericht | 11-10-2022
Het jongerenactieplan betreft het allereerste beleidskader ooit voor een strategisch partnerschap met jongeren wereldwijd om een veerkrachtigere, inclusievere en duurzamere toekomst op te bouwen. Het actieplan gaat helpen om internationale toezeggingen, bijvoorbeeld in het kader van de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties en de Klimaatovereenkomst van Parijs, na te komen door de zinvolle participatie en de armslag van jongeren in het externe optreden van de EU te vergroten.
Nieuwsbericht | 10-10-2022
Uit het jaarverslag blijkt dat de Europese Commissie ook in 2021 haar transparantieverplichtingen bleef nakomen. Weliswaar in de schaduw van de COVID-19-pandemie maar ook in het licht van de herstelambities van het NextGenerationEU-instrumentarium. Deze context was van invloed op het aantal en de aard van de specifieke Eurowob-verzoeken die in het kader van de Eurowob-verordening werden ingediend.
Nieuwsbericht | 07-10-2022
De verordening bevat maatregelen om de vraag naar elektriciteit terug te dringen en de extra inkomsten van de energiesector te verdelen onder huishoudens en kleine en middelgrote ondernemingen. De verordening voorziet onder meer in een plafond op marktinkomsten van elektriciteitsproducten die gebruik maken van infra-marginale technologieën en een solidariteitsbijdrage voor de winsten van bedrijven die actief zijn in de sectoren ruwe aardolie, aardgas, kolen, en raffinage.
Toepassing van de facultatieve uitsluitingsgrond ‘dat een ondernemer met andere ondernemers overeenkomsten heeft gesloten die gericht zijn op vervalsing van de mededinging’ ziet op de gevallen waarin er voldoende plausibele aanwijzingen zijn dat ondernemers een door artikel 101 EU-Werkingsverdrag verboden overeenkomst hebben gesloten. De toepassing van deze uitsluitingsgrond is echter niet tot dergelijke overeenkomsten beperkt. Bij de toepassing van deze uitsluitingsgrond kan het beginsel van gelijke behandeling eraan in de weg staan dat de betrokken opdracht wordt gegund aan ondernemers die een economische eenheid vormen en die hun inschrijvingen weliswaar apart maar niet op zelfstandige basis, noch onafhankelijk van elkaar, hebben ingediend. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van de Duitse rechter.
De lidstaten mogen voorzien in andere specifieke gronden voor bewaring, ter aanvulling van de twee gronden die expliciet in de EU-Terugkeerrichtlijn worden genoemd. Het is daarbij essentieel dat de criteria voor de bepaling van de grond voor inbewaringstelling duidelijk zijn vastgelegd in een dwingende handeling waarvan de toepassing voorzienbaar is. Het bevelen van een inbewaringstelling op grond van een algemeen criterium inzake het risico dat de daadwerkelijke uitvoering van de verwijdering wordt ondermijnd, voldoet niet aan de vereisten van duidelijkheid, voorzienbaarheid en bescherming tegen willekeur. Dat is het antwoord van het EU-Hof op een vraag van een Estse rechter.
Toont 301 - 310 van 3.373 resultaten.