De EOM-Verordening verzet zich tegen een nationale regeling op grond waarvan verdachten in een onderzoek van het Europees Openbaar Ministerie, geen rechtsmiddel hebben tegen een besluit tot oproeping van getuigen voor verhoor, wanneer dat besluit beoogt rechtsgevolgen teweeg te brengen jegens die verdachten. Het is aan de nationale rechter om dit te beoordelen door na te gaan of een dergelijk besluit een handeling is die beoogt rechtsgevolgen teweeg te brengen die bindend zijn voor de verdachten en die de belangen van die verdachten kunnen aantasten door een aanmerkelijke wijziging in hun rechtspositie teweeg te brengen. Dat is het advies van advocaat-generaal Collins aan het EU-Hof naar aanleiding van prejudiciële vragen van een Spaanse rechter.
Nieuwsbericht | 11-10-2024
De onrechtmatigheid van een eerdere bewaringsmaatregel op grond van de Dublin III-verordening, doet in beginsel geen afbreuk aan de rechtmatigheid van een latere aansluitende bewaringsmaatregel op grond van de EU-Terugkeerrichtlijn. De bevoegde rechter hoeft de betrokken persoon niet onmiddellijk in vrijheid te stellen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van een Nederlandse rechter.
Nieuwsbericht | 10-10-2024
De EU-Procedurerichtlijn verzet zich er niet tegen dat een EU-lidstaat bij een handeling van algemene strekking een derde land als ‘veilig derde land’ aanmerkt, wanneer dat land daaraan voorafgaand, ondanks de juridische verplichting die het is aangegaan, heeft besloten de wedertoelating van asielzoekers op zijn grondgebied de facto op te schorten. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van een Griekse rechter.
Een commercieel belang, bestaande in de verkoop van persoonsgegevens van de leden van een tennisbond aan sponsoren met het oog op direct marketing, zonder dat die leden daarvoor toestemming hebben gegeven, kan worden aangemerkt als een ‘gerechtvaardigd belang’ in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat belang kan worden ingeroepen om de beschikbaarstelling van de persoonsgegevens aan die sponsoren te rechtvaardigen. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van een Nederlandse rechter.
Nieuwsbericht | 09-10-2024
De weigering van een lidstaat om de wijziging van voornaam en genderidentiteit die in een andere lidstaat rechtmatig heeft plaatsgevonden te erkennen is in strijd met de rechten van EU-burgers. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van een Roemeense rechter.
Nieuwsbericht | 08-10-2024
De maatregelen die door de Taliban in Afghanistan jegens vrouwen zijn vastgesteld zijn afzonderlijk – of in het geval van bepaalde maatregelen – in samenstel voldoende ernstig om te kunnen worden aangemerkt als een ‘daad van vervolging’ in de zin van de EU-Kwalificatierichtlijn. Een bevoegde autoriteit kan, in het kader van de individuele beoordeling van een verzoek om internationale bescherming, louter op grond van het geslacht en de nationaliteit van de verzoekster vaststellen dat er sprake is van een gegronde vrees voor vervolging. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van een Oostenrijkse rechter.
Het in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) neergelegde beginsel van minimale gegevensverwerking staat niet toe dat persoonsgegevens worden verwerkt zonder beperking in de tijd of naar de aard van de gegevens. De opmerkingen van een persoon over zijn seksuele geaardheid tijdens een voor het publiek toegankelijk rondetafelgesprek rechtvaardigen niet dat een exploitant van een onlinesocialemediaplatform andere buiten het platform verkregen gegevens over zijn seksuele geaardheid verwerkt voor het aanbieden van gepersonaliseerde reclame. Dat is het antwoord van het EU-Hof op prejudiciële vragen van een Oostenrijkse rechter.
Nieuwsbericht | 07-10-2024
Het Hof van Justitie van de Europese Unie is, in het geval dat het betrokken handelen en nalaten niet rechtstreeks in verband staat met politieke of strategische keuzes in het kader van het GBVB, bevoegd om te beoordelen of dit handelen of nalaten rechtmatig is en tevens om dit uit te leggen. Onder politieke of strategische keuzes vallen in het bijzonder de vaststelling van de strategische belangen van de EU en de bepaling van zowel het door de EU uit te voeren optreden en de door de EU in te nemen standpunten als de algemene richtsnoeren van het GBVB. Deze beperkte rechtsmacht is in overeenstemming te brengen met zowel artikel 47 van het EU-Handvest als de artikelen 6 en 13 van het EVRM. Dat is het oordeel van het EU-Hof naar aanleiding van een hogere voorziening tegen een beschikking van het EU-Gerecht.
Nieuwsbericht | 04-10-2024
De Europese Commissie verzoekt Nederland om de bepalingen van de herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED III) met betrekking tot de vereenvoudiging en versnelling van vergunningsprocedures volledig om te zetten in nationale wetgeving. Nederland wordt ook verzocht om de EU-richtlijn duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD) volledig om te zetten.
Nieuwsbericht | 02-10-2024
Tot de ondertekenaars behoren multinationale ondernemingen en Europese kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) uit diverse sectoren, waaronder IT, telecommunicatie, gezondheidszorg, het bankwezen, de automobielsector en de luchtvaart. Het pact ondersteunt de vrijwillige toezeggingen van de industrie om de beginselen van de Europese AI-verordening toe te passen voordat deze van toepassing wordt.
Toont 1 - 10 van 4.221 resultaten.