C-353/24 EUROPARK LATVIA et SKIDATA
Zie bijlage voor de verwijzingsuitspraak, en klik hier voor het dossier van het Hof van Justitie (voor zover beschikbaar).
Termijnen: Motivering departement: 19 juli 2024 Schriftelijke opmerkingen: 5 september 2024
Trefwoorden: maatregel van gelijke werking; technische voorschriften; belasting
Onderwerp: - Richtlijn 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften: artikel 1; - Richtlijn 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij: artikelen 1 en 5; - Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie: artikelen 34, 35 en 36.
Feiten: Er zijn twee verzoekende partijen: één is een handelsvennootschap die parkeer- en garagediensten aanbiedt (Europark) en de ander (Skidata) vervaardigt toestellen voor automatische betalingen. Europark heeft bij Skidata acht toestellen gekocht en deze laten registreren bij de belastingdienst als commerciële machines. Op 2 september 2022 heeft de belastingdienst een besluit genomen waarin de commerciële machines uitgesloten werden van het register van de belastingdienst, omdat er niet aan de technische voorschriften was voldaan voor de elektronische apparaten. Europark en Skidata hebben beroep ingesteld tot nietigverklaring van het besluit.
Overweging: De verwijzende rechter stelt dat het voorschrift om de broncode van de geregistreerde software van de commerciële machines te verstrekken, kan worden aangemerkt als ‘technische specificatie’, als ‘voorwaarde’ of als ‘verbod’ in de zin van richtlijn 98/34. De rechtspraak van het Hof biedt geen duidelijk antwoord op de vraag of een dergelijk voorschrift onder de categorie ‘technisch voorschrift’ valt en tot welke categorie technische voorschriften het behoort, en de verwijzende rechter vraagt daarom om uitleg over artikel 1, punt 11, van richtlijn 98/34. Daarnaast stelt de verwijzende rechter dat het verwijderen van de commerciële apparaten uit het belastingregister bij het niet voldaan aan de technische voorwaarden, de distributie ervan op het Letse grondgebied bemoeilijkt. Het is de vraag of deze maatregel als een maatregel van gelijke werking als kwantitatieve beperking moet worden beschouwd op grond van artikel 34 VWEU, en of dit gerechtvaardigd kan worden op grond van artikel 36 VWEU.
Prejudiciële vragen: 1) Moet artikel 1, punt 11, van richtlijn 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften aldus worden uitgelegd dat een rechtsregel uit hoofde waarvan een aanbieder van onderhoudsdiensten verplicht is de broncode van geregistreerde software aan de conformiteitsbeoordelingsinstantie te verstrekken, kan vallen onder het begrip ,technische voorschriften’, waarvan de ontwerpen aan de Commissie moeten worden meegedeeld overeenkomstig artikel 8, lid 1, van deze richtlijn?
2) Moet artikel 34 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie aldus worden uitgelegd dat de verplichting om de broncode van geregistreerde software aan de conformiteitsbeoordelingsinstantie te verstrekken als een maatregel van gelijke werking als een kwantitatieve invoerbeperking kan worden beschouwd?
3) Indien de voorgaande vraag bevestigend wordt beantwoord, kan deze maatregel dan worden beschouwd als een evenredig middel om de doeltreffendheid van fiscale controles te verzekeren?
Aangehaalde (recente) jurisprudentie: C-336/14; C-194/94 CIA Security International/Signalson en Securitel; C-303/04 Lidl Italia Srl/Comune di Stradella; C-433/05; C-307/13; C-613/14 ; C-144/16 Município de Palmela/ASAE C-336/14; C-303/15 Naczelnik Urzedu Celnego I w Ł./G.M. en M.S.; C-8/74; C-320/03 Commissie/Republiek Oostenrijk; C-120/78 Rewe; C-267/91; C-268/91; C-110/05 Commissie/Italiaanse Republiek; C-68/76 Commissie/Franse Republiek; C-55/98
Specifiek beleidsterrein: EZK; FIN-Fiscaal