Commissie presenteert voorstel om de circulariteit van de automobielsector te verbeteren
Nieuwsbericht | 19-07-2023
Achtergrond
De autowrakkenrichtlijn werd in 2000 aangenomen en was het eerste geharmoniseerde EU-kader dat ervoor moest zorgen dat voertuigen die het einde van hun levensduur hadden bereikt en als afval werden beschouwd, op een milieuvriendelijke manier werden verwerkt. De richtlijn bevat bepalingen over de inzameling en verwijdering van autowrakken, beperkt gevaarlijke stoffen in nieuwe voertuigen en stelt doelen voor hergebruik en recycling (85 procent) en voor hergebruik en nuttige toepassing (95 procent).
De 3R-typegoedkeuringsrichtlijn, die in 2005 is aangenomen, bepaalt dat voertuigen zo moeten worden gebouwd dat ze voor 85 procent recyclebaar/herbruikbaar en voor 95 procent herbruikbaar/nuttig toepasbaar zijn. De 3R-typegoedkeuringsrichtlijn maakt deel uit van het EU-typegoedkeuringskader, waarbij nieuwe voertuigtypes worden getest en typegoedkeuring krijgen voordat ze op de EU-markt worden gebracht, op voorwaarde dat ze aan een reeks technische voorschriften voldoen.
Op 13 juli 2023 heeft de Europese Commissie een voorstel voor een verordening gepresenteerd. De voorgestelde verordening trekt de autowrakkenrichtlijn en de 3R-typegoedkeuringsrichtlijn in en vervangt ze door één verordening. De algemene doelstelling van de voorgestelde verordening is het moderniseren van de bestaande EU-regels.
De voorgestelde verordening
De voorgestelde verordening bevat de volgende elementen:
Meer informatie: