Eurobarometer-enquête toont actieve houding van jongeren in de aanloop naar de Europese verkiezingen

Contentverzamelaar

Eurobarometer-enquête toont actieve houding van jongeren in de aanloop naar de Europese verkiezingen

Bijna twee derde van de jongeren is van plan om te gaan stemmen, zo blijkt uit een Eurobarometer-enquête over democratie en jeugd in de aanloop naar de verkiezingen van het Europees Parlement. Niet alleen op het gebied van stemgedrag, maar ook op andere thema’s laten jongeren een actieve Europese betrokkenheid zien.

Achtergrond
Met het oog op de komende Europese verkiezingen is de Flash Eurobarometer-enquête 545 “Jeugd en Democratie” uitgevoerd en op 13 mei 2024 gepubliceerd. Eurobarometer-enquêtes zijn een instrument voor Europese opiniepeilingen, die worden gebruikt door het Europese Parlement, de Europese Commissie en de andere EU-instellingen. De enquêtes bevatten de mening van Europeanen over EU-gerelateerde vraagstukken, waarbij deze de houding van Europeanen ten aanzien van politieke en maatschappelijke thema’s in kaart brengen.  

De enquête 545 over Jeugd en Democratie is aangevraagd bij Ipsos European Public Affairs door het Directoraat-Generaal voor Onderwijs, Jeugd, Sport en Cultuur van de Europese Commissie, en in het licht van de komende EP-verkiezingen en als vervolg op het Europese Jaar van de Jeugd van 2022. De enquête besloeg verschillende thema’s, waarvan de belangrijkste waren: (i) de intentie van de jeugd om te stemmen bij de EP-verkiezingen, (ii) deelname van de jeugd in het maatschappelijk leven, (iii) de deelname van jeugd in activiteiten zoals werken en studeren in het buitenland, (iv) bewustzijn over EU Youth Offer en (v) de verwachtingen van de jeugd over de EU en hun generatie. De resultaten van deze van deze Eurobarometer inzake jongeren zullen door de Europese Commissie gebruikt worden als basis voor hun beleid voor de komende jaren.

Resultaten Eurobarometer-enquête 545 “Jeugd en Democratie”
De Eurobarometer-enquête over jongerenparticipatie vond plaats tussen 3 april en 12 april 2024. Daarbij zijn, middels een representatieve steekproef, 26 189 jongeren tussen de 15 en 30 jaar bevraagd uit alle lidstaten van de Unie.

Uit de enquête blijkt dat 64 procent van de jongeren van plan is om te gaan stemmen. 38 procent van hen is van mening dat stemmen de meest doeltreffende manier is om van zich te laten horen. Andere manieren die jongeren als effectief beschouwen om hun stem te laten horen zijn onder andere het gebruik van sociale media en deelname in jongerenorganisaties. Verder blijkt dat 19 procent van de onderzochte groep niet geïnteresseerd is in de politiek, en dat 13 procent geen interesse toonde in het uitbrengen van hun stem. In 24 lidstaten heeft een meerderheid van de respondenten aangegeven te zullen stemmen in de komende verkiezingen, met de hoogste percentages in Roemenië en Portugal (beiden 77 procent). 

Niet alleen uit het algemeen stemgedrag blijkt een actieve houding van jongeren. Zo verklaarde 64 procent van de jongeren ook in het afgelopen jaar betroken te zijn geweest bij activiteiten van bijvoorbeeld jongerenorganisaties, waaronder vrijwilligersgroepen. Verder nam 48 procent deel aan initiatieven met het oog op maatschappelijke verandering, waaronder de ondertekening van petities, deelname aan bijeenkomsten of het versturen van brieven aan politici. In dit kader houden jongeren zich veelal bezig met mensenrechten en klimaatverandering. Daarnaast bleken thema’s als gelijke rechten, gezondheid en welzijn, oorlog en conflict, economische ongelijkheid en democratie en rechtsstaat relevante thema’s.

Ook de tevredenheid van jongeren over het onderwijssysteem werd onderzocht. In dit licht stelde 73 procent dat hun educatie hen goed in staat heeft gesteld om digitale vaardigheden te ontwikkelen om desinformatie te herkennen. 72 procent geeft aan dat ze door hun onderwijs hebben geleerd om meer te geven om het milieu. In het verlengde hiervan werd jongeren ook gevraagd hoe bekend ze zijn met de manieren om zich te engageren met de EU. Hieruit volgde dat 46 procent bekend is met de Europese verkiezingen, en 24 procent op de hoogte is van de sociale media kanalen van de EU. Ook werden onder andere bezoeken aan de Unie-instellingen en het European Citizens’ Initiative genoemd.

Als laatste laat de enquête zien dat jongeren ook gericht zijn op Europa. Zo heeft 16 procent een opleiding in een andere lidstaat gedaan, en 12 procent vrijwilligerswerk of werk. Verder blijkt dat 49 procent van de jongeren op de hoogte is van de Erasmus+ financiering. Verder geeft 67 procent aan dat ze weten hoe de EU hun dagelijks leven beïnvloedt, waar in het verlengde daarvan 26 procent stelt dit niet te volgen en 7 procent het niet weet.  

Meer informatie:
Persbericht Europese Commissie
ECER-EU-essentieel: Instellingen en overige organen- Verkiezingen Europees Parlement