Europese Commissie besluit over niet naleving DMA door Apple en Meta
Nieuwsbericht | 25-04-2025
De twee besluiten van de Europese Commissie werden op 23 april 2025 genomen en zijn tot stand gekomen na een uitgebreide dialoog met de betrokken ondernemingen, waarbij zij hun standpunten en argumenten gedetailleerd uiteen hebben kunnen zetten.
Niet-nalevingsbeslissing over de stuurvoorwaarden van Apple In het kader van de DMA (EU-verordening 2022/1925) moeten app-ontwikkelaars die hun apps via de App Store van Apple distribueren, klanten gratis kunnen informeren over alternatieve aanbiedingen buiten de App Store, hen naar die aanbiedingen kunnen sturen en hen in staat stellen aankopen te doen.
De Europese Commissie heeft vastgesteld dat Apple deze verplichting niet nakomt. Door een aantal beperkingen opgelegd door Apple kunnen app-ontwikkelaars niet volledig profiteren van de voordelen van alternatieve distributiekanalen buiten de App Store. Ook kunnen consumenten niet vol profiteren van alternatieve en goedkopere aanbiedingen, aangezien Apple app-ontwikkelaars verhindert om consumenten rechtstreeks over dergelijke aanbiedingen te informeren. Apple heeft volgens de Commissie niet aangetoond dat deze beperkingen objectief noodzakelijk en evenredig zijn.
De Commissie heeft Apple opgedragen de technische en commerciële beperkingen op het sturen op te heffen en om het niet-conforme gedrag in de toekomst niet te bestendigen, waaronder het aannemen van gedrag met een gelijkwaardig doel of effect.
Onderzoek naar plichten Apple over gebruikerskeuze De Europese Commissie heeft op 23 april 2025 tevens het onderzoek tegen Apple afgesloten met betrekking tot de DMA-verplichting die gebruikers in de EU de mogelijkheid biedt om eenvoudig softwaretoepassingen te verwijderen en standaardinstellingen op iOS te wijzigen, en om hun standaardwebbrowser te kiezen vanuit een keuzescherm. Op 25 maart 2024 opende de Commissie een niet-nalevingsonderzoek naar de naleving door Apple van de verplichtingen inzake gebruikerskeuze in verband met het vermogen van gebruikers om softwaretoepassingen op iOS gemakkelijk te verwijderen (zie ook dit ECER-bericht).
Deze sluiting van het onderzoek op 23 april volgt na een constructieve dialoog tussen de Commissie en Apple. Als gevolg hiervan veranderde Apple zijn browserkeuzescherm, waardoor de gebruikerservaring van het selecteren en instellen van een nieuwe standaardbrowser op de iPhone werd gestroomlijnd. Ook maakte Apple het gemakkelijker voor gebruikers om standaardinstellingen te wijzigen voor bellen, berichten verzenden, gespreksfilters, toetsenborden, wachtwoordbeheerders en vertaalservices op iPhones. Een nieuw menu stelt gebruikers nu in staat om hun standaardinstellingen op één gecentraliseerde locatie aan te passen. Daarnaast kunnen gebruikers nu verschillende vooraf geïnstalleerde apps van Apple verwijderen, zoals Safari, een functie die voorheen niet beschikbaar was.
Niet-nalevingsbesluit over het “toestemmings- of beloningsmodel” van Meta Op grond van de DMA moeten poortwachters gebruikers om toestemming vragen voor het combineren van hun persoonsgegevens tussen diensten. Gebruikers die geen toestemming geven, moeten toegang hebben tot een minder gepersonaliseerd, maar gelijkwaardig alternatief.
In november 2023 introduceerde Meta een binair reclamemodel “Consent or Pay”, volgens welk EU-gebruikers van Facebook en Instagram de keuze hadden tussen toestemming voor de combinatie van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde reclame of het betalen van een maandelijks abonnement voor een advertentievrije dienst.
De Europese Commissie heeft vastgesteld dat dit model niet in overeenstemming is met de DMA, omdat het gebruikers niet de vereiste specifieke keuze biedt om te kiezen voor een dienst die minder van hun persoonsgegevens gebruikt, maar anderszins gelijkwaardig is aan de dienst “gepersonaliseerde advertenties”. Ook stond het model gebruikers niet toe hun recht uit te oefenen om vrijelijk in te stemmen met de combinatie van hun persoonsgegevens.
In november 2024 introduceerde Meta, na informatieuitwisseling met de Commissie, een andere versie van het model voor gratis gepersonaliseerde advertenties, met een nieuwe optie die minder persoonsgegevens zou gebruiken om advertenties weer te geven. De Commissie beoordeelt momenteel deze nieuwe optie en zet haar dialoog met Meta voort, waarbij zij de onderneming verzoekt bewijs te leveren van de impact die dit nieuwe advertentiemodel in de praktijk heeft.
Los van deze lopende beoordeling heeft het besluit van 23 april tot vaststelling van niet-naleving betrekking op de periode waarin eindgebruikers in de EU alleen de binaire optie “toestemming of betaling” werd aangeboden tussen maart 2024, toen de DMA-verplichtingen juridisch bindend werden, en november 2024, toen het nieuwe advertentiemodel van Meta werd geïntroduceerd.
De Commissie heeft op 23 april ook vastgesteld dat de onlinetussenhandelsdienst Facebook Marketplace van Meta niet langer in het kader van de DMA moet worden aangewezen. Dit besluit volgt op een verzoek van Meta van 5 maart 2024 om de aanwijzing van Marketplace te heroverwegen. De Commissie heeft in dit verband vastgesteld dat Marketplace in 2024 minder dan 10 000 zakelijke gebruikers had waardoor Meta niet langer voldoet aan de relevante drempel die aanleiding geeft tot het vermoeden dat Marketplace een belangrijke toegangspoort is voor zakelijke gebruikers om eindgebruikers te bereiken.
Hoe verder? Apple en Meta zijn verplicht om binnen 60 dagen aan de Commissiebesluiten over niet naleving van de stuurvoorwaarden door Apple en over niet naleving van het toestemmingsmodel door Meta te voldoen, anders riskeren ze dwangsommen.
Meer informatie: Persbericht Europese Commissie over de niet nalevingsbesluiten jegens Apple en Meta Persbericht Europese Commissie over afsluiten gebruikersonderzoek Apple ECER-dossier : Digitalisering ECER-bericht : Europese Commissie deelt haar voorlopige bevindingen over onderzoek naar naleving DMA door Apple (1 juli 2024) ECER-bericht : Europese Commissie stelt Meta op de hoogte van voorlopige bevinding dat Meta de Digitale marktenverordening schendt (5 juli 2024)