Europese Commissie besluit tot opleggen compenserende maatregelen op de invoer van elektrische voertuigen uit China

Contentverzamelaar

Europese Commissie besluit tot opleggen compenserende maatregelen op de invoer van elektrische voertuigen uit China

Op 29 oktober 2024 heeft de Europese Commissie haar anti-subsidieonderzoek – dat in oktober 2023 werd aangekondigd- afgesloten met het besluit tot het instellen van definitieve compenserende rechten op de invoer van elektrische voertuigen (BEV's) uit China voor een periode van vijf jaar.

Eerder werd al bekendgemaakt dat uit onderzoek bleek dat de waardeketen van BEV's in China profiteert van oneerlijke subsidiëring, waardoor EU-producenten van BEV's economische schade dreigen te lijden. Als gevolg van het besluit treden de compenserende rechten in werking op de dag na de bekendmaking in het Publicatieblad.

De EU en China zullen blijven werken aan alternatieve oplossingen die verenigbaar zijn met de WTO-regels en waarmee de in het onderzoek vastgestelde problemen effectief kunnen worden aangepakt. De Commissie blijft ook openstaan voor onderhandelingen over prijsverbintenissen met individuele exporteurs, zoals volgens de EU- en WTO-regels is toegestaan.

Achtergrond
Het onderzoek werd aangekondigd door Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, op 13 september 2023 tijdens haar State of the European Union (SOTEU) toespraak (zie ook dit en dit ECER-bericht). Het besluit was gebaseerd op toenemend bewijsmateriaal over de recente en snelle toename van laaggeprijsde export van elektrische voertuigen uit China naar de EU. De Europese Commissie volgde strikte juridische procedures in overeenstemming met de EU- en WTO-regels, waardoor alle betrokken partijen, waaronder de Chinese regering en bedrijven/exporteurs, opmerkingen, bewijsmateriaal en argumenten konden indienen.

Compenserende rechten voor vijf jaar
Vanaf de inwerkingtreding van de maatregelen gelden ingevolge het besluit van 29 oktober 2024 (C(2024)7490) voor de in de steekproef opgenomen Chinese producenten-exporteurs de volgende compenserende rechten:

  • BYD: 17,0 procent
  • Geely: 18,8 procent
  • SAIC: 35,3 procent.

Voor andere medewerkende ondernemingen geldt een recht van 20,7 procent. Tesla wordt een recht van 7,8 procent opgelegd en voor alle andere niet-meewerkende bedrijven geldt een recht van 35,3 procent.

De definitieve rechten worden vanaf de inwerkingtreding geïnd. De voorlopige rechten die op 4 juli 2024 zijn ingesteld op de invoer van BEV's uit China (zie dit persbericht), worden niet geïnd.

Waarborgen van de doeltreffendheid en billijkheid van de maatregelen
De Commissie zal toezicht houden op de doeltreffendheid van de geldende maatregelen, onder meer om te voorkomen dat zij worden ontweken. Elke producent-exporteur die heeft meegewerkt en voor wie het gemiddelde steekproefrecht geldt of die een nieuwe exporteur is, kan om een versneld nieuw onderzoek verzoeken om een individueel recht vast te stellen.

De maatregelen zullen aan het einde van de periode van 5 jaar vervallen, tenzij voor die datum een nieuw onderzoek in verband met het vervallen van de maatregelen wordt geopend.

Importeurs kunnen om terugbetaling verzoeken als zij van mening zijn dat hun producent-exporteur niet wordt gesubsidieerd of als de subsidiemarge lager is dan de door de importeurs betaalde rechten. Een dergelijk verzoek moet naar behoren worden onderbouwd en met bewijsmateriaal worden gestaafd. Zie voor meer informatie over EU handelsbeschermingsbeleid ook deze website van de Commissie.

Meer informatie:
Persbericht Europese Commissie
ECER-dossier: Handelspolitiek – Regelgeving EU – Toegang tot de markt
ECER-bericht: Europese Commissie maakt ontwerp bevindingen antidwang-onderzoek naar invoer elektrische voertuigen uit China bekend (22 augustus 2024)