Europese Commissie brengt verslag en aanbevelingen uit over afvalbeheer
Contentverzamelaar
Nieuwsbericht | 13-06-2023
De andere acht lidstaten die op schema liggen zijn Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Italië, Luxemburg en Slovenië. Achttien andere lidstaten lopen echter het risico een of beide streefcijfers voor 2025 niet te halen . De Commissie doet aanbevelingen aan deze lidstaten, voortbouwend op voortdurende financiële en technische ondersteuning ter verbetering van hun prestaties op het gebied van afvalbeheer.
Een en ander volgt uit het op 8 juni 2023 door de Commissie gepubliceerde verslag, genaamd “verslag inzake vroegtijdige waarschuwing”. Bij het verslag zijn per lidstaat factsheets beschikbaar. In het verslag wordt beoordeeld hoe waarschijnlijk het is dat lidstaten de recycling streefcijfers voor 2025 van de kaderrichtlijn afvalstoffen en de richtlijn betreffende verpakking en verpakkingsafval zullen halen. Ook bevat het verslag een voorlopige beoordeling van de doelstelling om het storten van stedelijk afval tegen 2035 terug te dringen tot minder dan 10 procent.
Net als verpakkingsafval is het beheer van bioafval een van de belangrijkste problemen die zijn aangemerkt als een belemmering voor goede prestaties op het gebied van recycling, hoewel de verplichting om bioafval gescheiden in te zamelen met ingang van 1 januari 2024 van toepassing is.
Het verslag inzake vroegtijdige waarschuwing bouwt voort op de evaluatie van de uitvoering van het milieubeleid, die reeds problemen met de uitvoering van de EU-afvalwetgeving aan het licht had gebracht. Er zijn in de EU met name nog steeds bijna 2 000 illegale stortplaatsen of stortplaatsen die niet aan de normen voldoen, een aanzienlijke bron van verontreiniging en broeikasgassen en een gemiste kans om secundaire grondstoffen terug te winnen.
Toename
afvalproductie
Elk jaar produceren Europeanen gemiddeld
honderden
kilo’s stedelijk afval per persoon
(afval afkomstig van huishoudens en
soortgelijk afval van bedrijven). Hoewel het steeds
vaker wordt gerecycled en steeds minder wordt gestort,
blijft stedelijk afval een van de meest complexe
afvalstromen om te beheren. In de EU
wordt ongeveer
50 procent van het stedelijk afval gerecycled of
gecomposteerd en wordt 23 procent gestort
. De hoeveelheid
verpakkingsafval is
gestaag toegenomen
.
Tussen 2013 en 2020 is de hoeveelheid
verpakkingsafval in de EU met 15 procent toegenomen.
Ongeveer 64 procent van het verpakkingsafval wordt nu
gerecycleerd. Meer dan 75 procent van de papier-,
karton- en metaalverpakkingen wordt gerecycled,
tegenover minder dan 40 procent van de kunststoffen.
Dit is een probleem in de meeste EU-landen, waarvan er
vele risico lopen de materiaalspecifieke doelstelling
voor de recycling van kunststof verpakkingsafval niet
te halen. Zie hierover ook de Briefing
en de Vooruitzichten
voor de EU-lidstaten om de recyclingstreefcijfers
voor stedelijk afval en verpakkingsafval te
halen van het Europees Milieuagentschap
Verschillen
tussen lidstaten
Uit het verslag blijkt dat de
prestaties op het gebied
van afvalbeheer
in de EU
aanzienlijk verschillen
. Sommige landen moeten nog veel doen om de in de
EU-wetgeving overeengekomen doelstellingen te halen en daar zijn
meer hervormingen nodig, met name om te zorgen voor de
verwerking van bioafval
, voor
gescheiden inzameling
van afval (een voorwaarde voor recycling) en om
de
kwaliteit van de gegevens
te verbeteren. De meeste EU-landen hebben echter
hervormingen op het gebied van hun afvalbeleid doorgevoerd of
zijn die aan het doorvoeren om de recyclingpercentages te
verbeteren. Sommige van die hervormingen zouden de komende jaren
resultaten moeten opleveren.
Externe factoren hebben ook invloed gehad op de prestaties, waaronder de gevolgen van de COVID-19-pandemie, waardoor de gescheiden inzameling in sommige landen is afgenomen of stopgezet. De recente stijging van de energieprijzen heeft ook negatieve gevolgen voor recyclingactiviteiten.
Aanbevelingen
De
Commissie doet
specifieke aanbevelingen
voor de 18 lidstaten die het risico lopen de
belangrijkste recyclingstreefcijfers voor 2025 niet te
halen. Deze aanbevelingen hebben betrekking op een
breed scala aan maatregelen: het terugdringen van
niet-recyclebaar afval, meer hergebruik, het
bevorderen van gescheiden inzameling, het ontwikkelen
van afvalverwerkingscapaciteit voor sortering en
recycling, het verbeteren van de governance, het
toepassen van economische instrumenten en bewustmaking.
De Commissie zal de lidstaten blijven ondersteunen bij de uitvoering van de afvalwetgeving van de EU door middel van steun uit EU-fondsen en technische bijstand (bijvoorbeeld via de evaluatie van de uitvoering van het milieubeleid, de uitwisseling van beste praktijken en de bevordering van peer learning ). De nationale autoriteiten zijn echter verantwoordelijk voor het intensiveren van de beleidsinspanningen en het opvoeren van de maatregelen ter plaatse.
Voorts heeft de Commissie initiatieven voorgesteld die bijdragen tot een meer circulaire economie en zal zij de lidstaten ondersteunen bij het verbeteren van de prestaties op het gebied van afvalbeheer en het bereiken van de doelstellingen, zoals de voorstellen voor nieuwe verordeningen inzake afvaltransporten, verpakkingen en verpakkingsafval en inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten.
Meer informatie:
Persbericht
Europese Commissie
ECER-dossier:
Klimaat en Milieu- Afvalbeheer