Europese Commissie stelt een traject naar het digitale decennium in 2030 voor
Contentverzamelaar
Nieuwsbericht | 22-09-2021
Het gaat om het voorstel voor een besluit van het Parlement en de Raad tot vaststelling van een traject naar het digitale decennium (COM (2021) 574 final (EN). Dit voorstel bouwt voort op de Mededeling over het Digitaal kompas 2030 en dient ter uitvoering van de in maart 2021 gepresenteerde digitale ambities van de Europese Unie en ter verwezenlijking van de streefdoelen voor het digitale decennium voor 2030. Deze documenten bevatten al de doelstellingen richting een gedigitaliseerde economie en samenleving. De vormgeving van het voorgestelde traject naar het digitale decennium per 2030 is gebaseerd op de ontvangen input van burgers, bedrijven, overheidsdiensten en lidstaten. Beoogd wordt om met het traject gestructureerd en op een gelijkmatig tempo naar de EU-doelstellingen op het gebied van digitalisering toe te werken.
Belangrijkste
onderdelen van het voorstel
Artikel 4
(hoofdstuk 2) van het voorstel benoemt allereerst de
digitale doelstellingen van de EU. Hierbij valt te denken
aan het verhogen van de digitale vaardigheden van
professionals en de Europese bevolking in het algemeen,
maar ook aan veilige, kwalitatief goede en duurzame
digitale infrastructuur en doelstellingen ten aanzien van
de digitalisatie van het bedrijfsleven en
overheidsdiensten.
De
belangrijkste component van het voorstel voor wat betreft
het behalen van bovengenoemde doelstellingen is het
monitoring- en samenwerkingsmechanisme dat de Europese
Commissie wil introduceren. Dat mechanisme is vervat in
hoofdstuk 3 van het voorstel en bestaat uit:
- een
monitoringssysteem van de door lidstaten geboekte
voortgang (op basis van de index van de digitale economie
en samenleving – DESI);
-
een jaarlijkse evaluatie door de Commissie van de
vorderingen van de lidstaten en aanbevelingen voor
verbeteringen, en
- uit strategische plannen voor
elke afzonderlijke lidstaat waarbij deze lidstaat
rekenschap geeft van de geplande maatregelen en
beleidslijnen om de streefdoelen te behalen.
Middels
het monitoringssysteem wordt dan de voortgang van de
lidstaten langs de lat van de voor hen gestelde
doelstellingen gelegd, en worden er per lidstaat
specifieke aanbevelingen gedaan om te bewerkstelligen dat
zij hun streefdoelen halen. Voorts vinden in het kader van
het samenwerkingsmechanisme besprekingen plaats over de
terreinen waarop onvoldoende voortgang is geboekt, zodat
lidstaten dit kunnen aanpakken.
Daarnaast
biedt het samenwerkingsmechanisme ondersteuning voor
meerlandenprojecten (hoofdstuk 4 van het voorstel). Dit
zijn projecten die dusdanig grootschalig zijn dat
lidstaten hierin samen op moeten treden en hun
capaciteiten moeten bundelen teneinde voortgang te
bereiken op belangrijke gebieden voor de digitale
soevereiniteit van Europa.
Via door tenminste drie lidstaten op te richten
Europese consortia voor digitale infrastructuur (European
Digital Infrastructure Consortium (EDIC); zie hoofdstuk 5
van het voorstel) zouden meerlandenprojecten gemakkelijker
opgezet en uitgevoerd moeten worden. Een eerste
inventarisatie van de Commissie heeft geresulteerd in een
lijst met verschillende investeringsdomeinen voor
meerlandenprojecten (zie artikel 12 van- en de Annex bij
het voorstel), waaronder energiezuinige processoren,
5G-communicatie en high-performance computing. Ook de bij
het voorstel door de Commissie uitgebrachte Q&A (zie
onder meer informatie) geeft achtergrondinformatie over meerlandenprojecten.
De Commissie beoogt de lidstaten te ondersteunen bij
de implementatie van meerjarenprojecten (zie ook artikelen
10 en 14 van het voorstel).
Meer informatie:
- Persbericht - Europese Commissie
- Vragen en antwoorden – Staat van de Unie: traject naar het digitale decennium – Europese Commissie (NL)
- Factsheet – Een traject naar het digitale decennium – Europese Commissie (NL)
- ECER-dossier - Digitalisering
- ECER-bericht – Europese Commissie presenteert het Digitale kompas naar 2030 (12 maart 2021)