Europese Commissie publiceert nieuwe richtsnoeren over rechten luchtvaartpassagiers

Contentverzamelaar

Europese Commissie publiceert nieuwe richtsnoeren over rechten luchtvaartpassagiers

De nieuwe richtsnoeren over de rechten van luchtvaartpassagiers en over de rechten van personen met een handicap die per vliegtuig reizen moeten de naleving van regelgeving makkelijker maken. Tegelijkertijd werden ook de uitkomsten van een Eurobarometer-enquête over passagiersrechten bekend gemaakt.

Op 22 juli 2024 publiceerde de Europese Commissie herziene interpretatierichtsnoeren (C(2024) 5056) over de rechten van luchtvaartpassagiers. De richtsnoeren moeten de naleving van de regelgeving vergemakkelijken en de handhaving door de nationale instanties harmoniseren. Sinds 2016 verstrekt de Commissie richtsnoeren om gemeenschappelijke zorgpunten van nationale handhavingsinstanties, passagiers(verenigingen) en bedrijfsleven aan te pakken. Bij deze herziening is met name rekening gehouden met uitspraken van het EU-Hof sinds 2016 die een aantal bepalingen verduidelijken, zodat de regels doeltreffender en consistenter kunnen worden gehandhaafd. Ook is een nieuw hoofdstuk over grootschalige reisverstoringen toegevoegd.

Tegelijk werden ook herziene interpretatierichtsnoeren (C(2024) 5078) gepubliceerd over de  rechten van personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit die per vliegtuig reizen .

Op EU-niveau vastgestelde passagiersrechten worden door vervoersaanbieders toegepast en door nationale instanties gehandhaafd. Verschillen tussen nationale praktijken kunnen leiden tot verwarring voor passagiers wanneer zij tijdens hun reis op problemen stuiten, met name als deze zich over de grenzen van de EU uitstrekken. Het kan ook moeilijk zijn voor passagiers om de nodige stappen te begrijpen en passende bijstand te vinden. De nieuwe richtsnoeren moeten bijdragen tot een betere uitvoering en een aanvulling vormen op de inspanningen van de Commissie om het bewustzijn van passagiersrechten te vergroten, onder meer door middel van regelmatige online bewustmakingscampagnes, de webpagina Uw Europa en een mobiele app voor passagiersrechten.

De nieuwe richtsnoeren kunnen vanaf heden worden gebruikt door marktdeelnemers en nationale handhavingsinstanties. Zij houden rekening met de eerdere twee voorstellen van de Commissie van november 2023 over de handhaving van passagiersrechten (COM(2023) 753) en passagiersrechten in het kader van multimodale reizen (COM(2023) 752), alsook met het wetgevingsvoorstel van de Commissie van 2013 (COM(2013) 0130) inzake een EU-Verordening over de rechten van luchtvaartpassagiers (zie ook dit ECER-bericht). 

Achtergrond
De EU is het enige gebied ter wereld waar passagiers worden beschermd door een volledige reeks rechten, ongeacht of zij per vliegtuig, trein, schip of bus of touringcar reizen. Passagiersrechten zijn gebaseerd op drie pijlers: non-discriminatie; nauwkeurige, tijdige en toegankelijke informatie; en onmiddellijke en proportionele bijstand.

Passagiers die meer informatie nodig hebben over hun rechten
De nieuwe richtsnoeren gaan vergezeld van de publicatie van een  nieuwe Eurobarometer-enquête (nr. 543), die werd uitgevoerd tussen 12 januari en 4 februari 2024, met interviews onder 26 601 burgers.

Uit de enquête blijkt dat de  meeste Europeanen nog steeds vinden dat zij onvoldoende informatie over hun passagiersrechten  hebben, ook al is het bewustzijn toegenomen ten opzichte van vijf jaar geleden.

Uit de resultaten blijkt dat de respondenten zich hoogstwaarschijnlijk goed geïnformeerd voelden over passagiersrechten voor reizen per trein (33 procent), gevolgd door de lucht (30 procent), touringcar (27 procent) en vervolgens schip/veerboot (16 procent). 84 procent van de respondenten die om bijstand voor personen met een handicap of beperkte mobiliteit verzochten, waren tevreden met de reactie.

35 procent van de reizigers heeft informatie over passagiersrechten gezien, een stijging van 13 procentpunten ten opzichte van 2019. Bewustmaking blijft belangrijk.

De tevredenheid over de aanzienlijke verstoringen is het grootst voor vluchten (66 procent), gevolgd door schepen/veerboten (53 procent), spoor (52 procent) en touringcars (50 procent).

Het gebruik van één enkel ticket voor multimodale reizen blijft beperkt tot 11 procent (ongewijzigd), waarbij trein/touringcar (39 procent) en vliegtuig/spoor (25 procent) de meest voorkomende combinaties zijn.

Meer informatie:
Persbericht Europese Commissie
ECER-dossier: Vervoer