Europese Rekenkamer presenteert verslag over arbeidsmarkthervorming in de nationale herstel en veerkrachtplannen

Contentverzamelaar

Europese Rekenkamer presenteert verslag over arbeidsmarkthervorming in de nationale herstel en veerkrachtplannen

Het verslag concludeert dat de EU-landen hun arbeidsmarktproblemen maar gedeeltelijk hebben aangepakt met de door hen beloofde hervormingen in ruil voor geld uit het coronaherstelfonds. Hoewel enkele resultaten zijn geboekt met de hervormingen van het fonds, is aan de helft van de aanbevelingen van de Raad niet of slechts nauwelijks gevolg gegeven. Structurele uitdagingen die van groot belang zijn voor EU-burgers zijn in sommige landen tot op heden dus niet aangepakt, zoals bijvoorbeeld de integratie van kwetsbare groepen in de arbeidsmarkt of de verschuiving van belastingen van arbeid naar andere componenten.

Het gaat om het op 26 maart 2025 door de Europese Rekenkamer (ERK) gepubliceerde Speciaal verslag 10/2025: Arbeidsmarkthervormingen in de nationale herstel‑ en veerkrachtplannen – Enkele resultaten, maar onvoldoende om structurele uitdagingen aan te pakken

Met het coronaherstelfonds van 650 miljard euro heeft de EU voor het eerst subsidies voor lidstaten gekoppeld aan het uitvoeren van economische en sociale hervormingen, waaronder op het gebied van het arbeids- en werkgelegenheidsbeleid. Om het EU-geld te ontvangen, moesten lidstaten zich verbinden tot een reeks investeringen en hervormingen. Deze moeten helpen bij het oplossen van “alle of een significant deel” van de problemen die de Raad hen eerder had gevraagd aan te pakken met landspecifieke aanbevelingen.

In hun nationale herstel- en veerkrachtplannen hebben de lidstaten bijna honderd arbeidsmarkthervormingen van uiteenlopende omvang en ambitie opgenomen. Verschillende hervormingen hebben het potentieel om structurele uitdagingen op te lossen, andere hervormingen zullen waarschijnlijk minder grote veranderingen teweegbrengen. Volgens het verslag werd met de hervormingen slechts 40 procent van de relevante landenspecifieke aanbevelingen substantieel aangepakt, 26 procent marginaal en 34 procent helemaal niet. Geen van de lidstaten heeft volledig gevolg gegeven aan de aanbevelingen voor de arbeidsmarkt via de herstelfondshervormingen.

Het coronaherstelfonds wordt momenteel uitgevoerd en veel arbeidsmarkthervormingen moeten nog worden afgerond. Volgens het verslag is het daarom misschien nog te vroeg om significante resultaten te zien. De voltooide hervormingen waren echter niet de belangrijkste factor die heeft bijgedragen tot een betere beoordeling door de Commissie van de uitvoering van de aanbevelingen tot nu toe.

De hervormingen leverden over het algemeen de verwachte resultaten op, wat in feite betekent dat er nieuwe wetten werden aangenomen. Voor ongeveer de helft van de hervormingen konden de respectieve lidstaten echter geen resultaten verstrekken. Dit was bijvoorbeeld het geval op het gebied van levenslang leren, steun voor werkzoekenden en verbetering van de werkloosheidsbijstand. Daarnaast is het door een veelvuldig gebrek aan geschikte indicatoren moeilijk om de impact van de hervormingen in de praktijk te beoordelen.

Uit de controlebevindingen blijkt dat tijdige informatie nodig is en dat de doeltreffendheid van de RRF-hervormingen verder moet worden onderzocht. De auditors van de ERK roepen de Europese Commissie op een kader vast te stellen voor de beoordeling van de resultaten. Ook moet de Commissie zorgen dat de lidstaten de grootste uitdagingen goed aanpakken en controleren of de mijlpalen en streefdoelen alle essentiële onderdelen van de hervormingen omvatten.

Meer informatie:

Nieuwsbericht Europese Rekenkamer
ECER-dossier: Begroting