Voortgangsverslag over de veiligheidsunie en voorstel voor nieuwe regels over vooraf te verstrekken passagiersgegevens gepubliceerd
Contentverzamelaar
Voortgangsverslag over de veiligheidsunie en voorstel voor nieuwe regels over vooraf te verstrekken passagiersgegevens gepubliceerd
Nieuwsbericht | 03-01-2023
Het gaat om het voorstel van de
Europese Commissie van 13 december 2022 voor nieuwe regels om
het gebruik van vooraf te verstrekken passagiersgegevens
(Advance Passenger Information – API) te versterken. Het
betreft een
voorstel voor een EU-Verordening
(COM (2022) 729) betreffende de
verzameling en doorgifte van vooraf te verstrekken
passagiersinformatie (API) met het oog op het vergemakkelijken
van de controles aan de buitengrenzen alsmede een
voorstel voor een EU-Verordening
(COM (2022) 731) betreffende de
verzameling en doorgifte van API met het oog op het voorkomen,
opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische
misdrijven en zware criminaliteit (EN). Het betreft een van de
kernacties van de in 2020 gepubliceerde
EU-strategie voor de veiligheidsunie
. Tegelijk met het voorstel kwam ook
een
Vragen-en-antwoorden-overzicht
en
factsheet
over de EU-verordeningsvoorstellen
uit. Zie voor meer informatie ook de
webpagina
van de Europese Commissie over
API.
Daarnaast werd - in navolging van het
vierde voortgangsverslag
over de Veiligheidsunie
uit mei 2022- het vijfde
voortgangsverslag gepresenteerd, waaruit blijkt dat de EU de
afgelopen drie jaar vooruitgang boekte bij het versterken van
haar algemene veiligheidsarchitectuur ter bescherming van de
EU-burgers en dat belangrijke stappen zijn gezet om kritieke
infrastructuur beter tegen fysieke, cyber- en hybride
aanvallen te beschermen, om terrorisme en radicalisering te
bestrijden en om georganiseerde criminaliteit aan te pakken.
Zie ook de
Mededeling
van de Commissie (COM (2022) 745)
over het vijfde voortgangsverslag (EN).
Het voorstel
moet nu worden besproken door het Europees Parlement en de
Raad. Zodra het is aangenomen, zijn de regels rechtstreeks
toepasselijk in de hele EU. De voorstellen vormen een
aanvulling op andere EU-systemen en -initiatieven op het
gebied van grensbeheer en veiligheid, die in de loop van 2023
worden uitgerold (zoals het inreis-uitreissysteem en het
Europees systeem voor reisinformatie en -autorisatie).
Verwacht wordt dat de nieuwe regels voor het verzamelen en
doorgeven van API-gegevens vanaf 2028 volledig zullen worden
toegepast.
Achtergrond
De verwerking van API-gegevens is
een instrument om vliegtuigreizigers vóór hun aankomst aan de
buitengrenzen te controleren. Procedures bij aankomst kunnen
zo sneller verlopen en er komen zo meer middelen en tijd vrij
om reizigers te identificeren die meer aandacht vereisen.
In de EU verplicht de API-richtlijn luchtvaartmaatschappijen om, op verzoek, API-gegevens door te geven aan de EU-lidstaat van bestemming voordat het vliegtuig opstijgt. Deze verplichtingen gelden voor vluchten uit derde landen naar de EU en hebben tot doel het grenstoezicht te verbeteren en irreguliere migratie tegen te gaan. De herziening van de API-richtlijn werd aangekondigd in het werkprogramma van de Commissie voor 2022 en de mededeling over Schengen van juni 2021. De nu voorgestelde twee nieuwe verordeningen komen in de plaats van de API-richtlijn van 2004.
Uit de in 2020 verrichte evaluatie van de API-richtlijn bleek dat de huidige regels voor het verzamelen van API-gegevens in de EU niet langer geschikt zijn voor het beoogde doel. De voorstellen voor de nieuwe verordeningen komen hieraan tegemoet en maken duidelijk hoe nuttig het is om API- en PNR-gegevens (persoonsgegevens van passagiers) te combineren om de betrouwbaarheid en doeltreffendheid van PNR-gegevens als rechtshandhavingsinstrument te versterken.
Luchtvaartmaatschappijen verzamelen niet alleen API-gegevens – bij het inchecken en inschepen – maar dus ook PNR-gegevens (persoonsgegevens van passagiers) wanneer de passagier een vliegticket reserveert of boekt. Dit betreft een afzonderlijke reeks gegevens die de luchtvaartmaatschappijen verzamelen in het kader van hun normale bedrijfsvoering. Doorgifte van PNR-gegevens aan nationale autoriteiten en het daaropvolgende gebruik van deze gegevens zijn in de EU geregeld in een afzonderlijk rechtskader, de PNR-richtlijn van 2016. Zie voor meer informatie ook de webpagina van de Europese Commissie over PNR.
De nieuwe API-regels
De nieuwe regels voorzien in:
- Uniforme regels voor het verzamelen van API-gegevens;
- Verplichte verzameling van API-gegevens met het oog op grensbeheer en bestrijding van irreguliere immigratie, op alle vluchten die het Schengengebied binnenkomen;
- Verplichte verzameling van API-gegevens voor doeleinden van rechtshandhaving , voor alle vluchten van en naar de EU en voor specifieke vluchten binnen de EU. API-gegevens die voor dergelijke doeleinden worden gebruikt, moeten worden verzameld met volledige inachtneming van de EU-regels inzake de bescherming van persoonsgegevens;
- Verbetering van de kwaliteit van de API-gegevens , aangezien de luchtvaartmaatschappijen de API-gegevens alleen op geautomatiseerde wijze mogen verzamelen;
- Gestroomlijnde doorgifte van API-gegevens door de luchtvaartmaatschappijen aan de nationale autoriteiten via een nieuwe router , die zal worden beheerd door een EU-agentschap, eu-LISA. Deze technische oplossing is in overeenstemming met de waarborgen inzake de bescherming van persoonsgegevens, aangezien de API-gegevens alleen worden doorgegeven en niet opgeslagen.
Meer informatie
Persbericht
Europese Commissie
ECER-dossier:
Vervoer – Luchtvaart
ECER-website:
Bijzondere EU-regels over privacy