Europese Commissie doet voorstel om greenwashing en misleidende milieuclaims tegen te gaan
Contentverzamelaar
Nieuwsbericht | 27-03-2023
Het gaat om het voorstel van de Europese Commissie van 22 maart 2023 voor een richtlijn betreffende nieuwe regels voor de staving van groene claims (COM (2023) 166 (EN). Tegelijk bracht de Commissie ook een Q&A uit over het voorstel en een factsheet (zie ook de website van de Commissie). Het voorstel kwam tegelijk uit met het voorstel voor een richtlijn betreffende gemeenschappelijke regels ter bevordering van de reparatie van goederen (zie dit ECER-bericht).
Uit een studie van de Commissie uit 2020 bleek dat 53,3 procent van de onderzochte milieuclaims in de EU vaag, misleidend of ongegrond bleek te zijn en dat 40 procent niet onderbouwd was. Het gebrek aan gemeenschappelijke regels voor bedrijven die vrijwillige groene claims maken, leidt tot “greenwashing” en creëert een ongelijk speelveld op de EU-markt, ten nadele van echt duurzame ondernemingen.
Betrouwbare,
vergelijkbare en verifieerbare informatie voor de consument
Volgens het
voorstel moeten ondernemingen die ervoor kiezen een
“groene claim” te maken over hun producten of
diensten, minimumnormen in acht nemen voor de wijze
waarop zij deze beweringen
staven
en hoe zij hierover
communiceren
. Het voorstel
is gericht op
expliciete
claims die worden gedaan
, zoals bijvoorbeeld: “oceaanvriendelijke
zonnebrandcrème”.
Het voorstel pakt ook de
wildgroei aan labels en nieuwe overheids- en
particuliere
milieulabels
aan. Het bestrijkt alle
vrijwillige claims over de milieueffecten, de aspecten
of de prestaties van een product, een dienst of de
handelaar zelf.
Claims die
onder bestaande EU-regels vallen
, zoals de EU-milieukeur of het logo voor
biologische levensmiddelen,
worden echter uitgesloten
omdat de huidige wetgeving al waarborgt dat
deze gereguleerde claims betrouwbaar zijn. Claims die
onder
toekomstige
EU-regelgeving vallen, zullen om dezelfde
reden worden uitgesloten.
Voordat ondernemingen een van de onder het voorstel vallende “groene claims” maken, moet die claim onafhankelijk worden geverifieerd en met wetenschappelijk bewijs worden gestaafd . Onderdeel van die wetenschappelijke analyse is dat bedrijven de milieueffecten die daadwerkelijk relevant zijn voor hun product moeten identificeren en eventuele afwegingen van voor- en nadelen in kaart moeten brengen .
Duidelijke
en geharmoniseerde regels en labels
Het voorstel
bevat v
erscheidene
regels die moeten zorgen dat over de claims
ondubbelzinnig
wordt gecommuniceerd
. Claims of labels waarin gebruik wordt
gemaakt van
geaggregeerde scores
voor het totale milieueffect van het product
zijn niet langer toegestaan, tenzij dergelijke scores
in EU-regels zijn vastgesteld. Indien producten of
organisaties met andere worden vergeleken,
moeten die
vergelijkingen worden gebaseerd op
gelijkwaardige informatie en gegevens
.
Het voorstel reguleert milieulabels . Momenteel bestaan ten minste 230 verschillende labels en hetgeen kan leiden tot verwarring en wantrouwen bij de consument . Om de wildgroei van dergelijke labels tegen te gaan, mogen overheden geen nieuwe labelingsregelingen meer vaststellen, tenzij ze op EU-niveau worden ontwikkeld. Nieuwe particuliere regelingen zullen een grotere milieuambitie moeten tonen dan de bestaande regelingen en een voorafgaande goedkeuring moeten krijgen. Er zijn gedetailleerde regels voor milieulabels in het algemeen; deze moeten betrouwbaar en transparant zijn, onafhankelijk worden gecontroleerd en regelmatig worden herzien.
Het voorstel voor de richtlijn inzake groene claims zal nu volgens de gewone wetgevingsprocedure moeten worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad.
Meer informatie
Persbericht
Europese Commissie
ECER-dossier
: Klimaat en
Milieu- Circulaire economie