Europese Commissie presenteert vierde Omnibus-regeling voor vereenvoudiging
Nieuwsbericht | 28-05-2025
Met de op 21 mei 2025 door de Europese Commissie voorgestelde vierde Omnibus-regeling moeten de jaarlijkse administratieve kosten voor bedrijven met 400 miljoen euro worden verlaagd, bovenop de 8 miljard euro die al werd beoogd met eerdere vereenvoudigingsinspanningen.
Gerichte ondersteuning kleine midcaps Wanneer kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) meer dan 250 werknemers tellen, worden zij volgens de huidige regels grote ondernemingen en worden zij geconfronteerd met een sterke toename van de nalevingsverplichtingen. Deze “cliff-edge” kan groei ontmoedigen en het concurrentievermogen beperken. De Europese Commissie identificeert daarom een nieuwe categorie ondernemingen, de zogenoemde small midcaps (SMC's; ondernemingen met minder dan 750 werknemers en hetzij tot 150 miljoen euro aan omzet, hetzij tot 129 miljoen euro aan totale activa). Deze kleine midcaps krijgen voor het eerst toegang tot bepaalde bestaande kmo-voordelen, zoals specifieke afwijkingen in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG; zie dit ECER-dossier) of vereenvoudigde regels, zoals prospectusregels die de notering van SMC's op de aandelenmarkt eenvoudiger en goedkoper maken.
Vrijstelling van registratie van gefluoreerde broeikasgassen Alleen al in 2026 zullen ongeveer 10 000 bedrijven zich niet langer hoeven te registreren op het F-gasportaal van de EU als gevolg van de in Omnibus IV voorgestelde wijzigingen. Momenteel moeten alle importeurs en exporteurs van producten die gefluoreerd gas (F-gassen) bevatten zich registreren. De voorgestelde wijziging zal de nalevingslasten verminderen voor kleinere ondernemingen die met beperkte handelsvolumes werken, met behoud van de klimaatdoelstellingen van verordening 2024/573.
Risico gebaseerd bijhouden van gegevens Het vierde Omnibusvoorstel vereenvoudigt de registratieverplichting in de AVG, rekening houdend met de specifieke behoeften en uitdagingen van kleine en middelgrote ondernemingen en organisaties, en zorgt er tegelijkertijd voor dat de rechten van personen worden beschermd. Het voorstel stelt SMC's en organisaties met minder dan 750 werknemers, naast kmo's, vrij.
Kmo's, SMC's en organisaties met minder dan 750 werknemers hoeven alleen gegevens bij te houden wanneer de verwerking van persoonsgegevens een “hoog risico” ingevolge AVG vormt.
Van papier naar digitaal Het voorstel beoogt de digitale transitie te versnellen en omslachtige, papieren eisen in de productwetgeving af te schaffen. De huidige EU-regels verplichten bedrijven nog tot het verstrekken van papieren conformiteitsverklaringen, gebruiksaanwijzingen en dergelijke. Door deze te digitaliseren wordt het makkelijker voor bedrijven en nationale autoriteiten.
Rechtszekerheid via gemeenschappelijke specificaties Ondernemingen, met inbegrip van kmo's en SMC's, krijgen een duidelijk pad om aan te tonen dat hun producten aan de EU-eisen voldoen, zelfs wanneer er geen EU-brede geharmoniseerde normen beschikbaar zijn. Dit zal meer rechtszekerheid bieden, kosten verlagen en het concurrentievermogen vergroten.
Invoering zorgvuldigheidsverplichtingen voor batterijen Om de batterij-industrie te helpen bij de uitdagingen van het inkopen van grondstoffen, geeft de Commissie bedrijven meer tijd om zich voor te bereiden op nieuwe zorgvuldigheidsregels. De termijn voor de naleving van deze regels zal met twee jaar worden verschoven naar 2027. Dit biedt ook meer tijd voor het opzetten van externe verificatie-instanties. Daarnaast worden de zorgvuldigheidsrichtsnoeren, een jaar voordat de verplichtingen van kracht worden, gepubliceerd. Dit zal bedrijven tijdig richtsnoeren geven en bijdragen tot een soepelere uitvoering van de nieuwe regels.
Achtergrond Dit voorstel is het vierde omnibuspakket voor vereenvoudiging dat de Europese Commissie in het kader van haar mandaat voor de periode 2024-2029 heeft gepresenteerd. De Commissie wil zich hiermee inspannen om onnodige bureaucratie te verminderen en een regelgevingsklimaat te creëren dat innovatie, groei, hoogwaardige banen en investeringen stimuleert.
Omnibus I en II van februari 2025 (zie dit ECER-bericht) stroomlijnden de regels inzake duurzaamheidsrapportage en zorgvuldigheidsregels en EU-investeringen, waarmee jaarlijks ongeveer 6,3 miljard euro aan administratieve verlichting wordt gerealiseerd. Omnibus III, die medio mei 2025 werd gepresenteerd (zie dit ECER-bericht), was gericht op de vereenvoudiging van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, en moet jaarlijks tot 1,58 miljard euro besparing voor landbouwers leiden en 210 miljoen euro voor nationale overheden.
Het volgende (vijfde) omnibuspakket, dat voorlopig gepland staat voor juni 2025, zal zich toespitsen op defensie en gericht zijn op het helpen bereiken van de investeringsdoelstellingen die in het Witboek over de toekomst van de Europese defensie uit maart 2025 (zie dit ECER-bericht) zijn uiteengezet, en innovatieve ondernemingen in staat moeten stellen te floreren.
Daarna volgen nog een omnibus voor de chemische industrie en een digitaal pakket.
Meer informatie over de diverse Omnibussen is beschikbaar in de Q&A van de Commissie.
Meer informatie: Persbericht Europese Commissie ECER-EU-essentieel: Beter Wetgeven ECER-dossier: Klimaat en Milieu ECER-dossier: Interne markt