Europese Rekenkamer brengt verslag uit over verkeerde berekening eigen EU-middelen uit kunststof verpakkingsmateriaal
Contentverzamelaar
Europese Rekenkamer brengt verslag uit over verkeerde berekening eigen EU-middelen uit kunststof verpakkingsmateriaal
Nieuwsbericht | 19-09-2024
Het gaat om het op 16
september 2024 door de Europese Rekenkamer (ERK)
gepubliceerde Speciaal verslag
16/2024 :
EU‑ontvangsten op basis van niet‑gerecycled
kunststof verpakkingsafval – Een hobbelige start
doordat gegevens niet voldoende vergelijkbaar of
betrouwbaar zijn
.
Achtergrond
De eigen middelen van de
Europese Unie vormen de belangrijkste inkomstenbron voor
de EU-begroting. Tot 2021 waren er drie soorten eigen
middelen: traditionele eigen middelen (voornamelijk
douanerechten die worden geheven op invoer in de EU),
eigen middelen op basis van de belasting over de
toegevoegde waarde en eigen middelen op basis van het
bruto nationaal inkomen.
In 2021 voerde de EU een
nieuwe inkomstenbron in: niet-gerecycled kunststof
verpakkingsafval dat in EU-landen wordt geproduceerd.
Uit het verslag blijkt dat de wijze waarop deze
inkomsten worden berekend, nog te wensen over laat. De
ERK roept de Europese Commissie daarom op deze problemen
snel te verhelpen en om de geleerde lessen te gebruiken
bij de voorbereiding van mogelijke andere
inkomstenbronnen in de toekomst.
De eigen middelen van de EU op basis van kunststof
verpakkingsafval dragen bij aan de terugbetaling van het
EU-herstelinstrument. Zij dienen als prikkel om het
verbruik van kunststof voor eenmalig gebruik terug te
dringen, recyclingpercentages te verhogen en de
circulaire economie te bevorderen. Binnen de EU moet er
voor elke kilo kunststof verpakkingsafval die niet wordt
gerecycled 80 eurocent worden betaald aan de
EU-begroting. Aangezien de benodigde gegevens pas na
twee jaar beschikbaar komen, worden de bijdragen
berekend op prognoses die later worden bijgesteld.
Het ERK verslag
De auditors van de ERK
wijzen er in het verslag op dat slechts
vijf EU-landen de richtlijn betreffende
verpakking en verpakkingsafval op tijd
in nationale wetgeving hadden omgezet. De Europese
Commissie heeft daarom inbreukprocedures ingeleid tegen
de 22 overige lidstaten. Een van deze procedures liep
nog ten tijde van deze controle. Zodra de omzetting in
nationale wetgeving was voltooid, controleerde een
externe contractant de naleving. In de meeste gevallen
ontdekten de auditors echter dat ten minste één
belangrijke bepaling (zoals de definitie van “kunststof”
en “verpakking”, of de berekening van de hoeveelheid
geproduceerd en gerecycled kunststofafval) niet correct
was omgezet. Volgens de auditors kan het jaren duren om
deze problemen op te lossen. Tot die tijd zullen
EU-landen waarschijnlijk inconsistente definities en
ongeschikte methodes voor gegevensverzameling blijven
gebruiken, wat de berekening van hun bijdragen
beïnvloedt. De auditors roepen de Europese Commissie
daarom op snel iets te doen aan deze situatie.
Voor 2021, het eerste jaar van de uitvoering van het systeem van eigen middelen op basis van kunststof verpakkingsafval, hadden de meeste lidstaten (22 stuks) een kleinere hoeveelheid voorspeld dan de hoeveelheid die daadwerkelijk werd berekend op basis van de definitieve gegevens. In totaal bedroeg de totale hoeveelheid niet-gerecycled verpakkingsafval die voor 2021 werd voorspeld 1,4 miljard kilo minder dan de hoeveelheid die in 2023 werd gerapporteerd.
De auditors merken op dat de EU-landen verschillende methodes voor het verzamelen van gegevens gebruiken en dat zij de verkregen resultaten niet op elkaar afstemmen. Wettelijk gezien moet de hoeveelheid gerecycled afval worden gemeten op het punt waarop het afval in het recyclingproces wordt gebracht. Slechts zes landen rapporteerden gegevens op basis van deze regel. De andere lidstaten hanteerden een andere werkwijze. Hierdoor zijn de schattingen van de lidstaten van gerecyclede hoeveelheden moeilijk te vergelijken en minder betrouwbaar. Dit heeft ook invloed op de rapportage over het bereiken van de recyclingdoelen die zijn vastgelegd in de richtlijn betreffende verpakking en verpakkingsafval.
Tot slot is het door een
gebrek aan passende controles goed mogelijk dat een deel
van het kunststof verpakkingsafval alleen op papier
wordt gerecycled. Als gerecycled opgegeven afval in
werkelijkheid wordt verbrand, gedumpt of gestort, is dat
een milieudelict. Tegelijk leidt dit tot een onterechte
verlaging van de bedragen die moeten worden betaald voor
de eigen middelen. De auditors merken op dat
kunststofafval dat vanuit de EU wordt geëxporteerd
hetzelfde risico loopt, aangezien de lidstaten momenteel
niet kunnen controleren of de recyclingvoorwaarden in
niet-EU-landen voldoen aan de EU-eisen. Ze bevelen
daarom risicobeperkende maatregelen aan.
Meer informatie:
Nieuwsbericht
Europese Rekenkamer
ECER-dossier:
Begroting – Eigen middelen
ECER-dossier:
Klimaat en Milieu - Afvalbeheer